Populært innlegg thomas christensen Skrevet søndag kl 13:11 Populært innlegg Skrevet søndag kl 13:11 (endret) Jeg er sånn passe fornøyd etter tur med pulk ved Haugastøl fra andre uka i mars, 2025, fire netter i telt. Det har vært mange fjellturer på meg de siste årene, fortrinnsvis sommer og høst, og stort sett har det vært vellykket. Vellykket har mange faktorer i seg, skal skrive litt om det her. Jeg er fornøyd med at jeg var fire netter i vinterfjellet og kjente at jeg kunne vært der mye lenger. Dette er tredje gangen jeg har teltet i vinterfjellet, fra en natt til to netter til fire. Jeg blir tryggere og tryggere på valg jeg gjør og det at jeg nå har brukt primusen (bensin) såpass mange ganger at det blir en rutine og ikke "et issue," har mye å si. Har aldri vært en bensinmann, men en vintertur i marka med mange blå og gass, gjorde at jeg revurderte. Et par ting på Haugastølturen jeg skriver om her med nettopp bensin, gjorde at det ble et lite minus med tanke på antall stjerner på min tur. Den ene bensinflaska klarte jeg rett og slett ikke å få opp, antagelig fordi jeg dro til for hardt da jeg skrudde igjen korken før turen. Jeg hadde med meg tre flasker, så det var ikke krise, men mindre bensin var en av grunnene til at turen ble kortere enn jeg hadde tenkt. Den første flaska jeg brukte opp begynte å lekke. Heldigvis var det ikke mange dråper igjen, i tillegg hadde jeg flaska i en lynlåspose, samt at den var adskilt fra klær og mat. Den totale vekta inkl. pulk og ski ble på totalt 52 kg. Jeg tenkte at det skulle gå ok, det var jo så flatt der jeg skulle gå. Det var en del små og store ting som gjorde at vekta ble dratt opp; snøsag, søkestang, termometer, tre bukser; vindbukse, alpintbukse (full zip), pluss en Gore-Tex-bukse), stoltrekk, selfiestang og muligens et litt for stort utvalg av hansker/overtrekksvotter/ullvanter. Ankommer Haugastøl, hører fra lokale folk at det kan være overvann noen steder; jeg forbereder meg med brødposer i hue og ræva, har på meg G-tex-buksa og regnjakka, legger kritiske ting, som f.eks. en nødpeilesender, lett tilgjengelig i regnjakka. Jeg så for meg at isen kunne være litt svak et par steder med tanke på pulkens vekt, det så det ut til at jeg hadde rett i; et sted jeg skulle over isen knakte det nok til at jeg ikke gikk utpå isen, så jeg begynte å gå rundt den lille bukta, det var her den "store stigningen" begynte, med retning Krækkja. Jeg var allerede temmelig mør, det hadde vært en lang dag, klokka nærmet seg halv fire på ettermiddagen, jeg satte opp teltet før stigningen, det var her jeg ble liggende resten av turen, de fire nettene. Da jeg så på kartet hadde jeg ikke zoomet godt nok inn på stigninga opp mot Krækkja, banalt nok, og så ikke at det var brattere enn jeg antok, men det var ikke bare det som gjorde at jeg ikke dro opp til Krækkja; det at jeg hadde en flaske med bensin som jeg ikke klarte å åpne opp pluss at jeg ikke hadde så mye mat gjorde sitt. Krækkja-hytta har Real Turmat til salgs, men jeg var ikke sikker på at jeg kom meg dit på en dag, så en totalsum gjorde at jeg skrinla å dra videre. Hadde jeg ikke hatt lite bensin og mat-issue hadde jeg nok kommet meg opp med pulken, men uansett merket jeg at jeg ikke hadde trent så mye med dekkene det siste året i motsetning til de tre foregående årene. Kombi'n med mindre vekt på neste tur og bedre trent er lik suksess, i hvert fall er det et par faktorer å huke av som øker sjansen for nettopp det. Det var gnistrende føre dagen jeg dro hjem, egentlig en fin avslutning, men litt bittert også; det har vært mange dager med superføre der oppe nå. Alt i alt er jeg glad for at jeg har gjennomført turen, det er lett å finne på grunner til ikke å dra på tur, men det er alltid en god investering å gjennomføre. Jeg fikk slappet av og kjent på den deilige stillheten som vinterfjellet gir. Jeg justerer opp "passe fornøyd" til fornøyd. Så får jeg ta med meg erfaringene til neste vinter, blir nok ikke mer pulkturer denne sesongen, men garantert sommer- og høstturer fremover. Endret søndag kl 14:14 av thomas christensen 11 Siter
+sneakyowl Skrevet søndag kl 20:28 Skrevet søndag kl 20:28 (endret) Høres ut som en flott tur! Bakkene opp til Krækkja om man kommer fra retning Haugastøl kan jeg og skrive under på at er seige! Det ble ruta det året Bergenstoget vi satt på ble tatt av steinras og måtte stoppe ved Nesbyen. Da ble det taxi videre opp for å starte Hardangervidda-kryssing fra Haugastøl istedenfor fra Finse. Av nysgjerrighet, hvilke type flasker for bensin slet du med? Det tok meg ikke mange vinterturene før jeg innså at det var ganske poengløst å reise med primusflasker (Fra Primus) utenom den som brenneren er koblet på. Spesielt ikke når de gikk lekk i tide og utide, i tillegg til å være store, tunge og klumpete. De orginale plastflaskene fra både Primus og Coleman som bensinen deres kommer på har aldri feilet meg* og veier samtidig mye mindre. Edit: *presisering: Har opplevd lekk på den nye typen flasken fra Primus, men ikke den gamle typen som er samme som Coleman bruker. Endret i går, 09:08 av sneakyowl La til presisering 1 Siter
thomas christensen Skrevet i går, 07:38 Forfatter Skrevet i går, 07:38 sneakyowl skrev (11 timer siden): Høres ut som en flott tur! Bakkene opp til Krækkja om man kommer fra retning Haugastøl kan jeg og skrive under på at er seige! Det ble ruta det året Bergenstoget vi satt på ble tatt av steinras og måtte stoppe ved Nesbyen. Da ble det taxi videre opp for å starte Hardangervidda-kryssing fra Haugastøl istedenfor fra Finse. Av nysgjerrighet, hvilke type flasker for bensin slet du med? Det tok meg ikke mange vinterturene før jeg innså at det var ganske poengløst å reise med primusflasker (Fra Primus) utenom den som brenneren er koblet på. Spesielt ikke når de gikk lekk i tide og utide, i tillegg til å være store, tunge og klumpete. De orginale plastflaskene fra både Primus og Coleman som bensinen deres kommer på har aldri feilet meg og veier samtidig mye mindre. Godt at du kan bekrefte at det er seige bakker! Ja, det er nettopp de Primus-flaskene du beskriver. Aha, jeg har tenkt omvendt, at de plastflaskene er "skjøre" sammenlignet med Primus-flaskene, men dette høres ut som en veldig bra løsning med tanke på vekt, plass og hvis det i tillegg er lekk i tide og utide.. Har du noen spes. beskyttelse rundt flaskene, en plastpose eller noe slikt? Siter
+sneakyowl Skrevet i går, 08:57 Skrevet i går, 08:57 (endret) thomas christensen skrev (1 time siden): Ja, det er nettopp de Primus-flaskene du beskriver. Aha, jeg har tenkt omvendt, at de plastflaskene er "skjøre" sammenlignet med Primus-flaskene, men dette høres ut som en veldig bra løsning med tanke på vekt, plass og hvis det i tillegg er lekk i tide og utide.. Har du noen spes. beskyttelse rundt flaskene, en plastpose eller noe slikt? Tanken min har vært: Hvis flaskene er gode nok til å bli kastet rundt på et lager og i transport (de ligger ganske dårlig pakket ofte i de eskene jeg har fått fra Fjellsport eller andre, så tåler de å ligge i pulken også. Jeg har mine flasker i bunn av en eurokasse i pulken (de passer perfekt i 40x30 eurokasse, men vær obs på at de _nye_ flaskene fra Primus ikke passer OG jeg har opplevd lekk på de. Før var de like som Coleman sine. Jeg skrev en egen tråd på det tidligere. Kort konklusjon: Hold deg til Coleman-flaskene ) Synes man de flaskene er vel dyre er det bare å gjenbruke de med annen type bensin på. Flaske i boks her. Får fint plass til 4 stk. i bunn av kassa: Lite obs: Om du lukker flasken på veldig forskjellig høyde fra hva du skal oppholde deg i kan de bli litt misformede. Korken burde åpnes og lukkes så de kan jevne seg ut til trykket. Det har aldri lekket fordetom fra de flaskene jeg har brukt, men det føles bedre at flasken har riktig form Endret i går, 09:06 av sneakyowl Siter
thomas christensen Skrevet 20 timer siden Forfatter Skrevet 20 timer siden sneakyowl skrev (11 timer siden): Tanken min har vært: Hvis flaskene er gode nok til å bli kastet rundt på et lager og i transport (de ligger ganske dårlig pakket ofte i de eskene jeg har fått fra Fjellsport eller andre, så tåler de å ligge i pulken også. Jeg har mine flasker i bunn av en eurokasse i pulken (de passer perfekt i 40x30 eurokasse, men vær obs på at de _nye_ flaskene fra Primus ikke passer OG jeg har opplevd lekk på de. Før var de like som Coleman sine. Jeg skrev en egen tråd på det tidligere. Kort konklusjon: Hold deg til Coleman-flaskene ) Synes man de flaskene er vel dyre er det bare å gjenbruke de med annen type bensin på. Flaske i boks her. Får fint plass til 4 stk. i bunn av kassa: Lite obs: Om du lukker flasken på veldig forskjellig høyde fra hva du skal oppholde deg i kan de bli litt misformede. Korken burde åpnes og lukkes så de kan jevne seg ut til trykket. Det har aldri lekket fordetom fra de flaskene jeg har brukt, men det føles bedre at flasken har riktig form Strålende innspill/tips! Takker og bukker! Dette var særdeles nyttig. Sparer jo både vekt og plass. Merkelig at Primusflaskene har en tendens til å lekke. Bra at det siste jeg bestilte var nettopp en Coleman-flaske! Hva er alternativ mtp på bensinkjøp, da rusler du ned til bensinstasjonen med en liten bensinkanne? 1 Siter
thomas christensen Skrevet 20 timer siden Forfatter Skrevet 20 timer siden sneakyowl skrev (23 timer siden): Høres ut som en flott tur! Bakkene opp til Krækkja om man kommer fra retning Haugastøl kan jeg og skrive under på at er seige! Det ble ruta det året Bergenstoget vi satt på ble tatt av steinras og måtte stoppe ved Nesbyen. Da ble det taxi videre opp for å starte Hardangervidda-kryssing fra Haugastøl istedenfor fra Finse. Av nysgjerrighet, hvilke type flasker for bensin slet du med? Det tok meg ikke mange vinterturene før jeg innså at det var ganske poengløst å reise med primusflasker (Fra Primus) utenom den som brenneren er koblet på. Spesielt ikke når de gikk lekk i tide og utide, i tillegg til å være store, tunge og klumpete. De orginale plastflaskene fra både Primus og Coleman som bensinen deres kommer på har aldri feilet meg* og veier samtidig mye mindre. Edit: *presisering: Har opplevd lekk på den nye typen flasken fra Primus, men ikke den gamle typen som er samme som Coleman bruker. ....møtte forresten på en polakk som skulle legge ut på tur med pulk fra Finse; han hadde faktisk en liten bensinkanne festet helt på utsiden av pulken.. 1 Siter
+sneakyowl Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden thomas christensen skrev (1 time siden): Strålende innspill/tips! Takker og bukker! Dette var særdeles nyttig. Sparer jo både vekt og plass. Merkelig at Primusflaskene har en tendens til å lekke. Bra at det siste jeg bestilte var nettopp en Coleman-flaske! Hva er alternativ mtp på bensinkjøp, da rusler du ned til bensinstasjonen med en liten bensinkanne? Vet mange foretrekker Aspen, Biltema eller annet merke 4-takts alkylatbensin. Det er vesentlig rimeligere og fåes også gjerne i 4-litersdunker også på bensinstasjonen. Etter å ha brent igjennom en dunk+ med Aspen er jeg glad for å være på Coleman igjen som ikke lukter pumpebensin 1 Siter
thomas christensen Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden sneakyowl skrev (10 timer siden): Vet mange foretrekker Aspen, Biltema eller annet merke 4-takts alkylatbensin. Det er vesentlig rimeligere og fåes også gjerne i 4-litersdunker også på bensinstasjonen. Etter å ha brent igjennom en dunk+ med Aspen er jeg glad for å være på Coleman igjen som ikke lukter pumpebensin Det er derfor det er så fett å være på forumet her, lærer stadig vekk nye ting! 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.