Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg ønsker å kjøpe meg et 4 sesongs telt, frittstående med plass til 1 person og sekk inne i teltet. Men sliter litt med å bestemme meg for hvilket. De jeg har sett mest på er hilleberg unna, nortent vern 1 og kuiu storm star. Men er veldig åpen for nye forslag.

Ser flere nevner på forumet at nortent vern 1 har problemer i høy vind. Jeg ser de har begynt å sende med noen tykkere teltstenger en de gjorde i begynnelsen er det noen som har erfaring med de nye teltstengene de sender med hvordan er det i høy vind sammenlignet med hilleberg unna og eventuelt kuiu storm star?

Annonse
Skrevet (endret)

Mitt Vern 1, med egne DAC-stenger og lengre barduner vel og merke står imponerende støtt i kraftig vind. God bardunering er det viktigste, samma hvor solide stengene er.

Leser om flere brukererfaringer på Nortent owners gruppa på Facebook om folk som er fornøyde med de nye stengene som teltet kommer med nå i hvert fall.

Jeg skrev litt om en tur jeg hadde en vindfull helg rundt og på Gaustatoppen her:

Jeg kjøpte teltet litt som er kuriøsitet i starten siden prisen da var veldig fin og lovnadene store. Nå er det blitt "go-to" teltet på aleneturer.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Synes vern 1 virker veldig bra og er også det billigste av de tre. Ble bare litt skeptisk når jeg leste flere poster om at det ikke var så bra i vind. Hvordan funker luftingen i teltet blir det mye kondens?  Var det vanskelig å få tak i DAC stenger i riktig lengde? Bestilte du til et annet telt og kappet til eller fikk du dem laget på mål? 

Endret av Idiot1
Skrevet (endret)
Idiot1 skrev (9 timer siden):

Synes vern 1 virker veldig bra og er også det billigste av de tre. Ble bare litt skeptisk når jeg leste flere poster om at det ikke var så bra i vind. Hvordan funker luftingen i teltet blir det mye kondens?  Var det vanskelig å få tak i DAC stenger i riktig lengde? Bestilte du til et annet telt og kappet til eller fikk du dem laget på mål? 

Nå er det vel nesten (?) bare jeg som har Vern 1 og har postet erfaringer med det på forumet, så jeg vet ikke hvor de andre dårlige erfaringene står. Jeg skrev om stengene i detalj i "Vern tråden". Det er både dyrt og litt litt strevsomt å lage nye stenger, så hvis de nye standardstengene er bedre enn de første hadde jeg ikke gjort noe med det. Det er bare å komme seg ut og prøve før man eventuelt gjør seg opp en mening.

Jeg hadde ikke hatt noe problem med å satt på orginalstengene mine og brukt teltet til sikkert 95% av tiltenkt bruk helt fint. Selv da vil jeg si det er sterkere enn veldig mange telt der ute.

Teltet har nok lidd litt av å være massivt sponset og hypet opp av britiske wannabe-stormjegere. Før eller siden er det noen telt som ryker når man kun jakter det værste været og kanskje ikke har så mye erfaring med å telte i det heller.

Edit:

Glemte å svare på spørsmålet om lufting:

Teltet som alle andre telt kan samle en del kondens på innsiden om forholdene ikke er de rette med vind som trekker inn en av luftelukene og ut den andre. Akkurat luftelukene er noe jeg ville dimensjonert større/bedre i en eventuell oppgradert versjon senere. Da skulle lukene også hatt mulighet til å åpnes helt (og ikke bare til myggnetting), i tillegg til at lukene i innerteltet skulle vært plassert høyere så pusten går "rett ut luka" når man ligger på ryggen. I godt nok vær kan og de to dørene i forteltet brukes for ekstra god lufting. På hoveddøra har jeg alltid en liten glippe åpen i toppen, siden den delen er beskyttet av "regnhetta" der. Selv om luftingen er noe som trekker litt ned, synes jeg det på papiret virker som mye bedre luftemuligheter enn med f.eks. Hilleberg Soulo som kun har lufting i toppen og dør.

Siden teltet er såppass romslig har jeg dog ikke blitt brydd av kondens i teltet noe særlig. Selv med stor vintersovepose kommer jeg sjeldent borti veggene i innerteltet. En fordel med små kuppeltelt er at det er veldig fort gjort å tørke ut det meste av innerteltet med noen få minutters fyring på innsiden.

Endret av sneakyowl
Skrevet
34 minutes ago, sneakyowl said:

Teltet har nok lidd litt av å være massivt sponset og hypet opp av britiske wannabe-stormjegere. Før eller siden er det noen telt som ryker når man kun jakter det værste været og kanskje ikke har så mye erfaring med å telte i det heller.

Jeg har lurt litt på dette, hvor ofte reiser de fleste av oss på tur i situasjoner hvor det blåser opp til orkan styrke? Og kan man kalle et test "dårlig i vind" hvis det tåler forhold opp til dette, og sikkert også mer med å støtte opp bardunene nede ved langsidene?

Jeg har bare Vern 1 i polycotton, og selv om inntrykket mitt av de medfølgende stengene er ikke spesielt godt, så blir det fort mer enn godt nok for mine forhold. Men jeg kan som nevnt ikke la være å lure litt

Skrevet
Ringperm skrev (37 minutter siden):

Jeg har lurt litt på dette, hvor ofte reiser de fleste av oss på tur i situasjoner hvor det blåser opp til orkan styrke?

Hyppigheit er ikkje avgjerande. Det som er avgjerande er at teltet tåler den den eine natta med dei verste forholda. Dersom teltet mitt bles i filler 1 av 100 netter, er det liten trøyst at det fungerte fint dei forrige 99 nettene.

Når det er sagt, betyr det enormt mykje å plassere teltet på mest gunstig plass og bardunere riktig. Dette vert gjerne gløymt av dei som stoler på at teltet skal tåle alt.

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.