Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg og noen kompiser har planer om å ta til en ukes tur på fjellet et sted, og Hardangervidda er fristende. På grunn av timeplanen vår er midten av juni den eneste perioden som passer. Jeg ser for meg at etter en normal vinter ville Hardangervidda vært veldig ugunstig å farte rundt på med fjellsko og packraft i en uke. Spørsmålet mitt er: Vil forholdene på Hardangervidda være ganske gode i midten av juni, med tanke på den uvanlig snøfattige vinteren vi har hatt? Vil denne juni tilsvare den typiske juli? 

Er det noen som har erfaringer fra lignende år eller har sett hvordan snøsmeltingen utvikler seg nå? Alle innspill og tips tas imot med stor takk!😀

Annonse
Skrevet (endret)

Jeg kjenner ikke forholdene i Hardangervidda men vinteren started med langt under normal snømengde men vi har hatt vesentlige snøfall i det siste. Ville ha dobbeltsjekket at forholdene faktisk er som forventet. Kan være oppe i normalen nå.

Endret av Gabs88
Skrevet (endret)

Hvis du studerer snøkartene på senorge.no ser man at 2025 ligner litt på 2021 på Hardangervidda, men kanskje med enda litt mindre snødekke. Kartene ut i juni 2021 kan gi litt pekepinn på hvordan det kan bli i år, om det ikke kommer mer snø snart. Jeg tror litt på teorien din om at midt/sen juni i år kan bli "vanlige års juli".

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet

Det er alt for tidleg å seie noko om. Det er vêret i mai og juni som avgjer når våren og sumaren kjem.

I fjor var det masse snø, varm mai og rekordtidleg vår på vidda. I 2015 var det kald mai, juni og juli og våren kom ikkje før i august.

Skrevet (endret)

Snøsmelting her i Vest-Telemark har bremsa kraftig og det er kaldt i høyden og kanskje bare et par grader i høyden på 800 moh på dagen (områder som ikke ligger direkte i sola). Nå ser det ut som det været vi har fått nå skal holde seg til starten av april. Ser ut som det også kan komme snø ned til 300 moh neste uke. På 1000 moh er det fortsatt vinter selv om det er lite snø. Så selv om det er lite snø, så kan det være kaldt og fortsatt mye is selv i juni om det ikke kommer mye varme i mai. Mai er ofte enten/eller måned. Har vært lite nedbør, så spørsmålet om det kommer mye nedbør i april og om den kommer som regn eller snø. Skal du høyt i juni, så satser du høyt på at den det er sommerføre i juni. Men er vanskelig å spå, så du bør ha en backup plan :-)

Endret av Dompappen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.