Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
Squiike skrev (6 timer siden):

Nå har jeg omsider fått erstatning. Det måtte bli et par Alfa, da de var litt vanskelige på tilbakebetaling. 

Jeg skal vedlikeholde og loggføre bruk, så jeg har noe å komme med dersom disse viser seg å være dårlige.

Jeg ser flere anbefaler å smøre inn bivoks først og deretter skokrem. På Alfa sin nettside står det motsatte.

Tar imot tips for hva jeg bør gå for.

Screenshot_20250425-102530.jpg

Jeg bruker først lundhags skofett (grease). Dette er fett som trenger dypt ned i skinnet, og mykgjør skinnet.

Det er egentlig nok, men jeg har fulgt på med Sno-Seal. Dette er en veldig god skovoks, som gjør skoen vanntett uten å mykgjøre skinnet. Denne smører jeg utover skoen, og varmer sømmene med hårføner slik at de suger til seg voksen. Gjentar om nødvendig, og smører veldig godt på sømmer og kanter.

Som vedlikehold er det Sno Seal, og jeg kommer til å bruke skofettet inimellom.

Om du ikke liker at læret i disse skoene blir myke, bør du holde deg til en eller annen voks, og unngå skofett. Evt. skofett kun på de områdene hvor du vil at skinnet skal mykgjøres.

Ut i fra Alfas Beskrivelse høres deres skokrem ut som noe som tilsvarer skofett.

Annonse
Skrevet

Jeg bruker en god skokrem (Kiwi er ikke en god skokrem). Men hvis du har støvelfett/salfett av ett eller annet slag, er det like bra. Ikke bruk for mye, da blir skinnet for mykt. Og ikke bruk varme!

Skrevet
Bryggekar skrev (4 timer siden):

Jeg bruker en god skokrem (Kiwi er ikke en god skokrem). Men hvis du har støvelfett/salfett av ett eller annet slag, er det like bra. Ikke bruk for mye, da blir skinnet for mykt. Og ikke bruk varme!

Men er det ikke litt artig da at desidert største bruker av skoen med gigant margin - Forsvaret - har klart seg med vanlig sort Kiwi i 40 år?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.