Drømmeren Skrevet 17. mars Skrevet 17. mars Valgmuligheter er bra, men det kan bli for mye, og her merker jeg at det er lett å gå seg vill. Jeg ønsker feks. å gå Trolløypa, som er tidvis (mesteparten?) preparert, har langrennsski, men regner med at det kan bli en kjip affære der det ikke er preparert. Avhengig av forholdene så klart. Så hva slags ski passer om en skal gå noe i preppa løyper, men ønsker jo også å kunne gå feks hytte til hytte i Jotunheimen og Hardangervidda hvor det ikke kjøres spor. Anser meg selv som i god form, og kan gjerne gå 4-8 mil per dag er drømmen. Men også kortere. Fjellskisko finnes det jo også uendelig mange varianter av, hvordan velger man riktig? Disse feks er jo veldig rimelige, men nedtrekket her er kanskje at de har veldig lite isolasjon? Eventuelt noen som har noen butikker de vil anbefale i Oslo med god ekspertise? Har vurdert å kjøpe på finn også, men mye ymse der, og er jo litt usikker på hva jeg egentlig er ute etter. Siter
+Dompappen Skrevet 17. mars Skrevet 17. mars Drømmeren skrev (36 minutter siden): Fjellskisko finnes det jo også uendelig mange varianter av, hvordan velger man riktig? Fint med stort utvalg. Riktig fjellskisko er de som passer foten din. Prøve alle fjellskisko du kan, før du kjøper. Feks jeg passer ikke Alfa, mens Crispi sitter støpt på min fot. Om du ikke har riktig skisko, så kan du like godt på gå treski. 1 Siter
+Dompappen Skrevet 17. mars Skrevet 17. mars Drømmeren skrev (41 minutter siden): Eventuelt noen som har noen butikker de vil anbefale i Oslo med god ekspertise? Har vurdert å kjøpe på finn også, men mye ymse der, og er jo litt usikker på hva jeg egentlig er ute etter. Kjente butikker som XXL og Sport1 er det 50/50 kjangs for å gjøre et kjempe godt kjøp og dårlig kjøp, litt etter hvem som er på jobb den dagen. Oslosportslager var i sin tid god butikk med kompetanse. Men er minst 15 år siden jeg var der sist. Men tipper at finnes flere butikker i Oslo og omegn med god kompetanse. Handler stortsett på nett. Når jeg er i butikk, som oftes ber jeg personalet om å drite og dra om de spør om jeg trenger hjelp (bortsett når jeg ikke finner det jeg leter etter). 1 Siter
Volum Skrevet 17. mars Skrevet 17. mars Åsnes Gamme er hva du vil ha. Litt skudd fra hofta her, skulle gjerne hatt mer info. 1 Siter
+rokkitan Skrevet 17. mars Skrevet 17. mars For turer både i og utenfor spor så vil jeg anbefale Åsnes Mountain Race 48/48 skin, Fischer Transnordic 59 (erstatter Europa 89), Spider 62, Madshus M50/T50 eller lignende med NNN/Prolink/Turnamic og kombi skisko. Alternativt så finnes det mange alternativer mer spesialisert for fjellskiturer. Hvis du går innom litt forskjellige butikker og hører hva de anbefaler og hvorfor så kan du kanskje gjøre deg opp en egen mening om hva du vil ha. 1 Siter
Drømmeren Skrevet 17. mars Forfatter Skrevet 17. mars Volum skrev (3 timer siden): Åsnes Gamme er hva du vil ha. Litt skudd fra hofta her, skulle gjerne hatt mer info. De så interessante ut! Så absolutt aktuelle, skal lese meg opp på de. Hva mer vil du ha av info? Er 163cm høy, 55kg. Vært på noen flerdagersturer med fjellski før, men da bare lånt det jeg har fått tak i, synes egentlig det har fungert bra, men da har det jo vært "kortere" turer (typ dagsetappe på 2 mil). Har mest erfaring med langrenn, men har veldig lyst på fjellski for å gå flere turer i fjellet. rokkitan skrev (2 timer siden): For turer både i og utenfor spor så vil jeg anbefale Åsnes Mountain Race 48/48 skin, Fischer Transnordic 59 (erstatter Europa 89), Spider 62, Madshus M50/T50 eller lignende med NNN/Prolink/Turnamic og kombi skisko. Alle disse så også veldig bra ut! Tusen takk for tips Dompappen skrev (3 timer siden): Kjente butikker som XXL og Sport1 er det 50/50 kjangs for å gjøre et kjempe godt kjøp og dårlig kjøp, litt etter hvem som er på jobb den dagen. Mitt inntrykk også, så kanskje nesten like greit å handle på nett. Men får se om jeg får tid til en butikkrunde for å teste litt sko. Siter
Tessatroll Skrevet 17. mars Skrevet 17. mars Eg synes tipset du har fått om Åsnes Gamme er bra. Dei har nok spenn til å å halde på smurning og ta kilometer greit, på same tid som dei har spesifikasjonar som gir noko meir køyre/skiglede/manøvrerbarheit enn til dømes ei veldig rank og stiv ski som Åsnes Amundsen (som elles er ei fantastisk ski om ein berre skal sluke km på vidda). 1 Siter
Volum Skrevet 17. mars Skrevet 17. mars (endret) Drømmeren skrev (31 minutter siden): Hva mer vil du ha av info? Er 163cm høy, 55kg. Det er god info. Da skal du i hvert fall ikke ha Amundsen eller E99, altså ski med mye spenn. Gamme er det sånn passe mye spenn i. Man må også ofte prioritere å velge mellom egenskaper nedover, og egenskaper bortover. Gamme kombinerer dette bra, men har fortsatt primærfokus på gode bortoveregenskaper. Personlig hadde jeg ikke ønsket smalere ski, men dette er en smakssak. Mountain Race 48, som nevnt over, har gått til Sydpolen uten problemer, så det er ikke skiene som stopper en. Jeg har selv Gamme som hovedski, og er veldig fornøyd. Går med Alfa sko og BC-binding. Har byttet til rød bc flex for å få mer kontroll i nedoverbakkene. Passer i skisporet, men er ikke helt happy der, så hvis jeg går i preparert løype går jeg i skøytefeltet. Hvis du vil prioritere enda mer egenskaper i nedoverbakke er Åsnes Cecilie en god ski, men jeg tror nok Gamme dekker best hytte til hytte turer, etc. Endret 17. mars av Volum 1 Siter
Drømmeren Skrevet 17. mars Forfatter Skrevet 17. mars (endret) Volum skrev (1 time siden): Det er god info. Da skal du i hvert fall ikke ha Amundsen eller E99, altså ski med mye spenn. Gamme er det sånn passe mye spenn i. Man må også ofte prioritere å velge mellom egenskaper nedover, og egenskaper bortover. Gamme kombinerer dette bra, men har fortsatt primærfokus på gode bortoveregenskaper. Personlig hadde jeg ikke ønsket smalere ski, men dette er en smakssak. Mountain Race 48, som nevnt over, har gått til Sydpolen uten problemer, så det er ikke skiene som stopper en. Jeg har selv Gamme som hovedski, og er veldig fornøyd. Går med Alfa sko og BC-binding. Har byttet til rød bc flex for å få mer kontroll i nedoverbakkene. Passer i skisporet, men er ikke helt happy der, så hvis jeg går i preparert løype går jeg i skøytefeltet. Hvis du vil prioritere enda mer egenskaper i nedoverbakke er Åsnes Cecilie en god ski, men jeg tror nok Gamme dekker best hytte til hytte turer, etc. Gode poeng. Ja, usikker på hvor viktig det er at det passer i spor, man har jo gjerne fjellski fordi man ikke skal gå i sporet. Nedoveregenskaper er ikke så viktig, da jeg har randoski som dekker dette (bredde 60, 70 og 90), men de er jo ikke så behagelige å gå veldig langt med, 2.5.mil er i lengste laget synes jeg, og da er det jo gjerne mer høydemeter enn man går på vidda på fjellski. Men spørs jo hvilke fjellskiturer man skal gå.. Jeg skal ikke på noen ekspedisjoner (enda), vil bare kunne ha lange dager ute i fjellet. Men skal kun ha ett par fjellski, så må prøve å tenke litt ut hva jeg vil prioritere merker jeg. Også er det dette med smøring vs fell... Synes kortfell virker veldig bra, men kanskje bedre glid med smøring om man skal gå veldig langt. Utenom blåføre er jeg ganske dårlig på smøring, og synes det er digg at man bare kan klapse på en fell og ha feste. Men hørtes ut som Gamme kan bli en god allrounder. Har prøvd Åsnes Cecilie of likte den, men synes den var "daff"? Kanskje fordi den gjerne er litt kort og ikke så spenstig, men veldig fin om man ikke skal gå alt for lang. Line Sverdrup har jeg også prøvd og likt, men tror ikke den er riktig heller. Kanskje Liv om ikke Gamme. Det blir nok flere hytte-til-hytte eller lange dagsturer, enn tung oppakning med pulk-turer. Da jeg heller ikke har pulk eller vintertelt, og det blir heller ikke kjøpt inn i år. Om jeg skulle begynne med tunge pulkturer kan jeg evt. kompensere feste med langfeller? Og har jo dratt pulk med kortfeller før, og da synes jeg å huske at jeg lånte ganske tynne ski (fant et bilde - var Åsnes Breidablikk husky) Turer jeg drømmer om akkurat nå, som jeg hadde dratt på hvis jeg hadde fjellski og forholdene så passende ut: Trolløypa Hardangervidda vest på langs (2-3 dager) Div turer Langsua, Rondane, Finnmarksvidda er jo en drøm... Kanskje denne er fin? Om forholdene er gode kunne det vært interessant å prøve å gå den på 1 dag. Har også veldig lyst til å gå Josten på langs, men da blir det jo pulkoppakning, og hadde ikke gjort det alene, så blir nok mer daffetur hvor det ikke har såå mye å si hvilke ski jeg bruker. Også er det jo sikkert også noen dager jeg bare vil daffe 5 kilometer og sette opp et telt og kose meg med bål, men det kan vel de fleste ski brukes til... Endret 17. mars av Drømmeren Siter
Volum Skrevet 17. mars Skrevet 17. mars Drømmeren skrev (3 minutter siden): Kanskje Liv om ikke Gamme. Liv er en variant av Amundsen med mindre spenn. Ordentlig viddekrysser. Kommer nok litt til kort i nedoverbakkene og ikke like anvendelig som Gamme. Er nok fortsatt en god ski da, og tror du hadde vært fornøyd. Drømmeren skrev (4 minutter siden): da synes jeg å huske at jeg lånte ganske tynne ski (fant et bilde - var Åsnes Breidablikk husky) Breidablikk er ganske breie ski faktisk (for å være fjellski). Men du har jo prøvd andre smalere ski, bare så du ikke får helt sjokk. Etter å ha lest ditt siste innlegg er jeg fortsatt ganske sikker på at Gamme hadde vært det ultimate for deg. Du drar pulk ganske greit på nylon kortfeller, men langfeller kan være deilig å ha i de verste motbakkene. Hvis du har et sett med smal mohairfell og brei nylonfell dekker du mye. Bruk litt tid på å finne en god sko. Noen har Alfa fot mens andre foretrekker Crispi. Alpina og Lundhags er også verdt en kikk. Bindingsystem er også en hel verden, men jeg tror nok at BC passer bra til deg. Siter
Volum Skrevet 17. mars Skrevet 17. mars Dompappen skrev (6 timer siden): Om du ikke har riktig skisko, så kan du like godt på gå treski. Treski er digg! Siter
Drømmeren Skrevet 17. mars Forfatter Skrevet 17. mars Volum skrev (2 minutter siden): Bruk litt tid på å finne en god sko. Noen har Alfa fot mens andre foretrekker Crispi. Alpina og Lundhags er også verdt en kikk. Bindingsystem er også en hel verden, men jeg tror nok at BC passer bra til deg. Ja, tror det nesten er viktigere enn skiene. Langrenn har jeg alpina (utelukkende fordi det var det jeg fant til en god pris på finn en gang i tiden), men skal ta en prøverunde. Finnes så mange varianter!! Ja, Prøvd både BC og 75, når jeg tenker meg om var det 75 på line sverdrup (prøvd den skia med bc også), og det var ganske gøy og digg nedover, men ikke det som er fokuset, og definitvt BC over 75. Takk for tips! Skal ta et ordentlig blikk på Gamme. Siter
+rokkitan Skrevet 18. mars Skrevet 18. mars (endret) Kona hadde Cecilie Skog og var ikke fornøyd med de. Hun liker veldig godt de gamle Fischer E99'ene sine. Modellen er nå erstattet av Transnordic 66 og ligner mer på Gamme enn Amundsen. Skien har myke ender og smørespenn på midten, så de både flyter, svinger og er gode å gå med. Amundsen har langspenn og er mest for å gå langt, og er vanskelig å kjøre svinger med. Husky er ganske brede fjellski med mykere tupp og målene ligner en del på Combat NATO Jeger BC og gamle Ingstad, så de er nok gode ski å gå langt i løsere snø med enn smalere fjellski. Sverdrup er kanskje den mest allsidige skien fra Åsnes, men passer nok heller ikke i spor. Hvis du skal ha en fjellski som også kan gå i spor så er det Gamme, Amundsen, eller Ousland som jeg har som gjelder. Svogeren har gått lange turer i fjellet på Mountain Race 48 med NNN og skøytesko. De fungerer også overraskende godt i løssnøen, og vi har flere par av de i familien for turer som går både i og utenfor spor. Fischer, Madshus og andre har også mange fjellski. Angående bindinger så liker mange fortsatt 75mm og jeg brukte det i mange år, men jeg vil ikke anbefale det på smale fjellski som Gamme o.l. Jeg har ikke brukt NNN-BC, men det virker som det passer og er et rimelig og greit system. De fleste anbefaler manuell-utgaven. Jeg har gått over til Xplore som er bedre i forhold til å tråkke inn og ut, støy og pakking av snø, men koster også en del mer. Endret 19. mars av rokkitan 1 Siter
Drømmeren Skrevet 18. mars Forfatter Skrevet 18. mars rokkitan skrev (5 minutter siden): Svogeren har gått lange turer i fjellet på Mountain Race 48 med NNN og skøytesko Skøytesko har jeg jo allerede, så mulig at dette kan bli et oppsett helt i starten. Takk for svar og erfaringsdeling! Siter
Volum Skrevet 18. mars Skrevet 18. mars Denne skien hadde nok passet godt med skøytesko, hvis du tør prøve noe litt spesielt: https://ronningski.no/produkt/track-bjork/ Siter
Lars Erik Moen Skrevet 18. mars Skrevet 18. mars Ville valgt Gamme eller Amundsen. Har flere par av disse og er veldig fornøyd. Stålkantene har knukket på et par av skiene etter litt røff behandling. Gamme og Amundsen fungerer ganske greit i preparerte løyper. Har erfart at breiere varianter av Åsnes ski gir vesentlig dårligere glid. Det med spenn i skia tenker jeg ikke så mye på siden jeg som regel har sekk og da blir det ikke mye spenn igjen uansett. Bruker som regel feller(mohair) når jeg går utenfor preparerte løyper. Har forøvrig blir veldig glad i fjellski og bruker ikke vanlige langrennski lengre. Kan lage mitt eget spor og kommer meg utenfor de preparerte løypene. En deilig følelse. God tur. 1 Siter
+rokkitan Skrevet 19. mars Skrevet 19. mars (endret) Du må finne ut hva du vil ha av utstyr og bruken. Hvis du går en del turer som går både i og utenfor oppkjørte spor så er Mountain Race 48 o.l. fine og fungerer til begge. Skøytesko blir ikke det samme som klassisksko for fraspark og diagonalgang, men de fleste fjellski har også litt for dårlig spenn så det blir ikke det samme som klassiskski uansett. Den ekstra støtten i de (og kombisko) er fin til nedkjøringene og gjør det mulig å få til litt svinger hvis forholdene er gode nok. Det betyr dog at du må ha et par fjellski i tillegg hvis du skal dekke den bruken du skriver om. Fischer Transnordic 59 (erstatter Europa 89), Spider 62, Madshus M50/T50 eller lignende kan være billigere enn Åsnes, og jeg har kjøpt et par TN59 i tillegg til MR48'ene våre. Så får du vurdere om du vil ha voks, felleski eller smørefrie. Hvis du skal ha fjellski i tillegg så kan det være et poeng å ha samme merke hvis de har kortfeller, så du kan bruke de på tvers av skiparene. Smørefritt fungerer bra på vårsnø, felleski til mye, men på blåswix-føre så er voks nesten magisk. PS. Jeg har oppdatert det forrige innlegget mitt så det skal være klarere. Endret 19. mars av rokkitan 1 Siter
+sneakyowl Skrevet 19. mars Skrevet 19. mars (endret) Jeg vil jo nesten mene at man fint kan bruke langrennski på hytte-til-hytte turer også da det som oftest går i kvistede løyper (relativt hard såle) i "høysesongen" på de strekkene. På Hardangervidda på langs/tvers (hva enn man kaller det) ble vi forbigått så det sang etter av en fyr som gikk same tur på langrennsski. Endret 19. mars av sneakyowl Siter
+rokkitan Skrevet 19. mars Skrevet 19. mars Mange har brukt langrennsski på fjellturer og gjør det fortsatt. En kollega gikk Snota i Trollheimen på det: https://ut.no/turforslag/1112155422/snota-1668-fra-grahaugen-surnadal-topptur-ski Jeg syns det var sprekt. Jeg gikk den første gang på telemarksutstyr og det var en tung tur. Neste gang var det på fjellski og det ble en veldig bra tur. Hvis man ikke har stålkanter og stødige nok sko, så er man mye mer avhengig av føre. Den siste gangen på Snota så var det steinhardt på veien opp og jeg var spent på nedturen, men da slo været om og vi fikk et par centimeter med myk styresnø og nedkjøringen ble bedre enn da jeg kjørte sliten ned på telemarksutstyr. En annen gang var jeg på en mye snillere fjelltur uten stålkanter og slet med å begrense farten under nedkjøringen. Siter
Drømmeren Skrevet 19. mars Forfatter Skrevet 19. mars sneakyowl skrev (5 timer siden): Jeg vil jo nesten mene at man fint kan bruke langrennski på hytte-til-hytte turer også da det som oftest går i kvistede løyper i "høysesongen" på de strekkene. På Hardangervidda på langs/tvers (hva enn man kaller det) ble vi forbigått så det sang etter av en fyr som gikk same tur på langrennsski. Føler bare man er mer sikra bra feste med fjellski kontra langrenn, men med tung sekk har man vel kanskje greit feste uansett... Skal ta meg en prøvetur med overnatting i oslomarka i morgen med langrennsski for å se på oppsett. rokkitan skrev (6 timer siden): Du må finne ut hva du vil ha av utstyr og bruken. Hvis du går en del turer som går både i og utenfor oppkjørte spor så er Mountain Race 48 o.l. fine og fungerer til begge. Skøytesko blir ikke det samme som klassisksko for fraspark og diagonalgang, men de fleste fjellski har også litt for dårlig spenn så det blir ikke det samme som klassiskski uansett. Den ekstra støtten i de (og kombisko) er fin til nedkjøringene og gjør det mulig å få til litt svinger hvis forholdene er gode nok. Det betyr dog at du må ha et par fjellski i tillegg hvis du skal dekke den bruken du skriver om. Fischer Transnordic 59 (erstatter Europa 89), Spider 62, Madshus M50/T50 eller lignende kan være billigere enn Åsnes, og jeg har kjøpt et par TN59 i tillegg til MR48'ene våre. Så får du vurdere om du vil ha voks, felleski eller smørefrie. Hvis du skal ha fjellski i tillegg så kan det være et poeng å ha samme merke hvis de har kortfeller, så du kan bruke de på tvers av skiparene. Smørefritt fungerer bra på vårsnø, felleski til mye, men på blåswix-føre så er voks nesten magisk. PS. Jeg har oppdatert innlegget mitt så det skal være klarere. Takk! Tror Mountain Race 48 o.l. blir nærmest det jeg ønsker meg. Den er fin til å bruke i marka også, da jeg savner en ski med litt mer kontroll nedover når et er isete forhold. Ser at MR48 kommer med integrert fell og uten, hva har du? Siter
Volum Skrevet 19. mars Skrevet 19. mars https://www.finn.no/394604059 Kästle har også noen alternativer. Er lagd på samme fabrikk som Åsnes i Tsjekkia. Ryktebørsen sier at XT63 er basert på gamle Åsnes Sondre som er en ganske god ski. 1 Siter
+rokkitan Skrevet torsdag kl 08:21 Skrevet torsdag kl 08:21 (endret) Drømmeren skrev (På 19.3.2025 den 15.44): Ser at MR48 kommer med integrert fell og uten, hva har du? Vi har begge og det kommer an på hva på hvor god og glad du du er til å smøre, og hvordan forhold det er på turene du går. Hvis du starter i lavlandet der det er plussgrader og går opp til der det er kuldegrader og løssnø så er feller veldig fint, så lenge du behandler de så de ikke blir våte og fryser eller klabber. Jeg syns også våt vårsnø er bedre med feller, men det kan være fordi jeg ikke er så glad i klister og har for lite erfaring med det. Ellers så syns jeg vanlige smørefrie ski med mønster under fungerer fint på våt og kornet snø, og glir nesten bedre enn smøreski med voks eller klister. Hvis du går for felleski så ville jeg vurdert flyttbar binding så du kan variere mellom grep og gli, men jeg har ikke prøvd det selv. Hvis du kommer til å bruke de mest i spor så kan Madshus M44 Skin, Fischer Twin Skin Powerlite e.l. være et godt valg. Madshus T50 (voks) og Fischer Transnordic 59 Twinskin kommer med stålkant i full lengde, i motsetning til de andre som har 3/4, men om det har noe å si vet jeg ikke. Pass på at du ikke går på samme tabbe som meg; "Twin skin" er felleskiutgaven hos Fischer, mens "Easy skin" er voksutgaven med feste for kortfeller. Jeg vet at noen også har montert NNN/Prolink/Turnamic på vanlige smale fjellski og er fornøyde med det, men jeg mener det er på de smale skiene som passer i spor at NNN-binding og sko kommer til sin rett. Endret fredag kl 07:38 av rokkitan Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.