Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Valgmuligheter er bra, men det kan bli for mye, og her merker jeg at det er lett å gå seg vill.

Jeg ønsker feks. å gå Trolløypa, som er tidvis (mesteparten?) preparert, har langrennsski, men regner med at det kan bli en kjip affære der det ikke er preparert. Avhengig av forholdene så klart. 

Så hva slags ski passer om en skal gå noe i preppa løyper, men ønsker jo også å kunne gå feks hytte til hytte i Jotunheimen og Hardangervidda hvor det ikke kjøres spor. Anser meg selv som i god form, og kan gjerne gå 4-8 mil per dag er drømmen. Men også kortere. Fjellskisko finnes det jo også uendelig mange varianter av, hvordan velger man riktig? Disse feks er jo veldig rimelige, men nedtrekket her er kanskje at de har veldig lite isolasjon? 

Eventuelt noen som har noen butikker de vil anbefale i Oslo med god ekspertise? Har vurdert å kjøpe på finn også, men mye ymse der, og er jo litt usikker på hva jeg egentlig er ute etter.

Annonse
Skrevet
  Drømmeren skrev (23 timer siden):

Fjellskisko finnes det jo også uendelig mange varianter av, hvordan velger man riktig?

Ekspander  

Fint med stort utvalg. Riktig fjellskisko er de som passer foten din. Prøve alle fjellskisko du kan, før du kjøper. Feks jeg passer ikke Alfa, mens Crispi sitter støpt på min fot.

Om du ikke har riktig skisko, så kan du like godt på gå treski.

• Liker 1
Skrevet
  Drømmeren skrev (23 timer siden):

Eventuelt noen som har noen butikker de vil anbefale i Oslo med god ekspertise? Har vurdert å kjøpe på finn også, men mye ymse der, og er jo litt usikker på hva jeg egentlig er ute etter.

Ekspander  

Kjente butikker som XXL og Sport1 er det 50/50 kjangs for å gjøre et kjempe godt kjøp og dårlig kjøp, litt etter hvem som er på jobb den dagen.

Oslosportslager var i sin tid god butikk med kompetanse. Men er minst 15 år siden jeg var der sist. Men tipper at finnes flere butikker i Oslo og omegn med god kompetanse.

Handler stortsett på nett. Når jeg er i butikk, som oftes ber jeg personalet om å drite og dra om de spør om jeg trenger hjelp (bortsett når jeg ikke finner det jeg leter etter).

• Liker 1
Skrevet

For turer både i og utenfor spor så vil jeg anbefale Åsnes Mountain Race 48/48 skin, Fischer Transnordic 59 (erstatter Europa 89), Spider 62, Madshus M50/T50 eller lignende med NNN/Prolink/Turnamic og kombi skisko.

Alternativt så finnes det mange alternativer mer spesialisert for fjellskiturer. Hvis du går innom litt forskjellige butikker og hører hva de anbefaler og hvorfor så kan du kanskje gjøre deg opp en egen mening om hva du vil ha.

• Liker 1
Skrevet
  Volum skrev (22 timer siden):

Åsnes Gamme er hva du vil ha. Litt skudd fra hofta her, skulle gjerne hatt mer info. 

Ekspander  

De så interessante ut! Så absolutt aktuelle, skal lese meg opp på de. 

Hva mer vil du ha av info? Er 163cm høy, 55kg. Vært på noen flerdagersturer med fjellski før, men da bare lånt det jeg har fått tak i, synes egentlig det har fungert bra, men da har det jo vært "kortere" turer (typ dagsetappe på 2 mil). Har mest erfaring med langrenn, men har veldig lyst på fjellski for å gå flere turer i fjellet.

rokkitan skrev (21 timer siden):

For turer både i og utenfor spor så vil jeg anbefale Åsnes Mountain Race 48/48 skin, Fischer Transnordic 59 (erstatter Europa 89), Spider 62, Madshus M50/T50 eller lignende med NNN/Prolink/Turnamic og kombi skisko.

Ekspander  

Alle disse så også veldig bra ut! Tusen takk for tips :) 

Dompappen skrev (22 timer siden):

Kjente butikker som XXL og Sport1 er det 50/50 kjangs for å gjøre et kjempe godt kjøp og dårlig kjøp, litt etter hvem som er på jobb den dagen.

Ekspander  

Mitt inntrykk også, så kanskje nesten like greit å handle på nett. Men får se om jeg får tid til en butikkrunde for å teste litt sko.

Skrevet

Eg synes tipset du har fått om Åsnes Gamme er bra. Dei har nok spenn til å å halde på smurning og ta kilometer greit, på same tid som dei har spesifikasjonar som gir noko meir køyre/skiglede/manøvrerbarheit enn til dømes ei veldig rank og stiv ski som Åsnes Amundsen (som elles er ei fantastisk ski om ein berre skal sluke km på vidda). 

• Liker 1
Skrevet (endret)
  Drømmeren skrev (18 timer siden):

Hva mer vil du ha av info? Er 163cm høy, 55kg.

Ekspander  

Det er god info. Da skal du i hvert fall ikke ha Amundsen eller E99, altså ski med mye spenn. Gamme er det sånn passe mye spenn i. Man må også ofte prioritere å velge mellom egenskaper nedover, og egenskaper bortover. Gamme kombinerer dette bra, men har fortsatt primærfokus på gode bortoveregenskaper. Personlig hadde jeg ikke ønsket smalere ski, men dette er en smakssak. Mountain Race 48, som nevnt over, har gått til Sydpolen uten problemer, så det er ikke skiene som stopper en. Jeg har selv Gamme som hovedski, og er veldig fornøyd. Går med Alfa sko og BC-binding. Har byttet til rød bc flex for å få mer kontroll i nedoverbakkene. Passer i skisporet, men er ikke helt happy der, så hvis jeg går i preparert løype går jeg i skøytefeltet. Hvis du vil prioritere enda mer egenskaper i nedoverbakke er Åsnes Cecilie en god ski, men jeg tror nok Gamme dekker best hytte til hytte turer, etc.

Endret av Volum
  • Liker 1
Skrevet (endret)
  Volum skrev (18 timer siden):

Det er god info. Da skal du i hvert fall ikke ha Amundsen eller E99, altså ski med mye spenn. Gamme er det sånn passe mye spenn i. Man må også ofte prioritere å velge mellom egenskaper nedover, og egenskaper bortover. Gamme kombinerer dette bra, men har fortsatt primærfokus på gode bortoveregenskaper. Personlig hadde jeg ikke ønsket smalere ski, men dette er en smakssak. Mountain Race 48, som nevnt over, har gått til Sydpolen uten problemer, så det er ikke skiene som stopper en. Jeg har selv Gamme som hovedski, og er veldig fornøyd. Går med Alfa sko og BC-binding. Har byttet til rød bc flex for å få mer kontroll i nedoverbakkene. Passer i skisporet, men er ikke helt happy der, så hvis jeg går i preparert løype går jeg i skøytefeltet. Hvis du vil prioritere enda mer egenskaper i nedoverbakke er Åsnes Cecilie en god ski, men jeg tror nok Gamme dekker best hytte til hytte turer, etc.

Ekspander  

Gode poeng. Ja, usikker på hvor viktig det er at det passer i spor, man har jo gjerne fjellski fordi man ikke skal gå i sporet. Nedoveregenskaper er ikke så viktig, da jeg har randoski som dekker dette (bredde 60, 70 og 90), men de er jo ikke så behagelige å gå veldig langt med, 2.5.mil er i lengste laget synes jeg, og da er det jo gjerne mer høydemeter enn man går på vidda på fjellski. Men spørs jo hvilke fjellskiturer man skal gå.. Jeg skal ikke på noen ekspedisjoner (enda), vil bare kunne ha lange dager ute i fjellet.

Men skal kun ha ett par fjellski, så må prøve å tenke litt ut hva jeg vil prioritere merker jeg. Også er det dette med smøring vs fell... Synes kortfell virker veldig bra, men kanskje bedre glid med smøring om man skal gå veldig langt. Utenom blåføre er jeg ganske dårlig på smøring, og synes det er digg at man bare kan klapse på en fell og ha feste. Men hørtes ut som Gamme kan bli en god allrounder. Har prøvd Åsnes Cecilie of likte den, men synes den var "daff"? Kanskje fordi den gjerne er litt kort og ikke så spenstig, men veldig fin om man ikke skal gå alt for lang. Line Sverdrup har jeg også prøvd og likt, men tror ikke den er riktig heller. Kanskje Liv om ikke Gamme.

Det blir nok flere hytte-til-hytte eller lange dagsturer, enn tung oppakning med pulk-turer. Da jeg heller ikke har pulk eller vintertelt, og det blir heller ikke kjøpt inn i år. Om jeg skulle begynne med tunge pulkturer kan jeg evt. kompensere feste med langfeller? Og har jo dratt pulk med kortfeller før, og da synes jeg å huske at jeg lånte ganske tynne ski (fant et bilde - var Åsnes Breidablikk husky)

Turer jeg drømmer om akkurat nå, som jeg hadde dratt på hvis jeg hadde fjellski og forholdene så passende ut:

• Trolløypa
  • Hardangervidda vest på langs (2-3 dager)
  • Div turer Langsua, Rondane, Finnmarksvidda er jo en drøm...
  • Kanskje denne er fin? Om forholdene er gode kunne det vært interessant å prøve å gå den på 1 dag.
  • Har også veldig lyst til å gå Josten på langs, men da blir det jo pulkoppakning, og hadde ikke gjort det alene, så blir nok mer daffetur hvor det ikke har såå mye å si hvilke ski jeg bruker.

Også er det jo sikkert også noen dager jeg bare vil daffe 5 kilometer og sette opp et telt og kose meg med bål, men det kan vel de fleste ski brukes til...

Endret av Drømmeren
Skrevet
  Drømmeren skrev (16 timer siden):

Kanskje Liv om ikke Gamme.

Ekspander  

Liv er en variant av Amundsen med mindre spenn. Ordentlig viddekrysser. Kommer nok litt til kort i nedoverbakkene og ikke like anvendelig som Gamme. Er nok fortsatt en god ski da, og tror du hadde vært fornøyd. 

Drømmeren skrev (16 timer siden):

da synes jeg å huske at jeg lånte ganske tynne ski (fant et bilde - var Åsnes Breidablikk husky)

Ekspander  

Breidablikk er ganske breie ski faktisk (for å være fjellski). Men du har jo prøvd andre smalere ski, bare så du ikke får helt sjokk. 

Etter å ha lest ditt siste innlegg er jeg fortsatt ganske sikker på at Gamme hadde vært det ultimate for deg. Du drar pulk ganske greit på nylon kortfeller, men langfeller kan være deilig å ha i de verste motbakkene. Hvis du har et sett med smal mohairfell og brei nylonfell dekker du mye. 

Bruk litt tid på å finne en god sko. Noen har Alfa fot mens andre foretrekker Crispi. Alpina og Lundhags er også verdt en kikk. Bindingsystem er også en hel verden, men jeg tror nok at BC passer bra til deg. 

Skrevet
  Volum skrev (16 timer siden):

Bruk litt tid på å finne en god sko. Noen har Alfa fot mens andre foretrekker Crispi. Alpina og Lundhags er også verdt en kikk. Bindingsystem er også en hel verden, men jeg tror nok at BC passer bra til deg. 

Ekspander  

Ja, tror det nesten er viktigere enn skiene. Langrenn har jeg alpina (utelukkende fordi det var det jeg fant til en god pris på finn en gang i tiden), men skal ta en prøverunde. Finnes så mange varianter!! Ja, Prøvd både BC og 75, når jeg tenker meg om var det 75 på line sverdrup (prøvd den skia med bc også), og det var ganske gøy og digg nedover, men ikke det som er fokuset, og definitvt BC over 75. 

Takk for tips! Skal ta et ordentlig blikk på Gamme.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.