Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ifjor sommer gikk jeg på en ukeslang tur med 4 kammerater og vi (les "de", jeg var i mindretall) landet på å sove i et 5-mannstelt hvor vi fordelte vekten mellom oss. Etter ett ukeslangt mareritt, hva søvn og privatliv angår, har jeg sverget aldri å sove i telt med andre igjen. Én snorker, mens en annen breier seg ut med beina godt inne på mitt liggeunderlag, en annen skal pisse om natta og vekker meg utilsiktet på vei ut... :(

En uke føltes som ett år!

Temaet aktualiseres imidlertid på nytt fra tid til annen da jeg har en søster som gjerne vil dra på telttur sammen, men hun er redd for å sove alene, dvs igjennom ett telt jeg eventuelt låner henne for anledningen. Det holder ikke å sette opp teltene i relativ nærhet til hverandre, nei, felles telt eller turfall. Sukk! 

Tror jeg er nødt til å kompromisse skal det bli tur, men det sitter langt inne må jeg innrømme. Denne problemstillingen reiser et genuint spørsmål: er jeg en raring som egentlig nekter å sove med andre i teltet mitt, eller er det vanligere enn man kan få inntrykk av? 

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Har har eget telt siste 20 år om ikke mer. Det er verdt hvert eneste gram ekstra. Deler kun med hunden og nærmeste familie. Dvs fruen eller sønnene. Mygg har vi nord norge og det er ikke få som sniker seg inn om en eller flere skal opp om natta. Tror stort sett alle jeg er på tur med sover i eget telt.

Tore

Skrevet (endret)

Jeg ser mye på turvideoer osv på YouTube.

Det er utrolig skjelden jeg ser to voksne mannfolk dele telt. Det skjer nesten aldri i det hele tatt. Det er nesten utelukkende par eller voksne med barn som deler telt.

Det er også gode grunner til å la være. Det kan ofte være enklere å finne to små teltplasser enn en stor. Spesielt med tanke på liggekomforten til hver enkelt. Små telt har mindre fotavtrykk.

Men det er også et sikkerhetsaspekt, hvis man har flere telt i utgangspunktet og et ryker, feks pga vind, kan man dele resten av tiden. Slik sett kan det være en fordel å starte med flere telt.

Og til slutt så er det jo alltids snorking, folk som må opp for å pisse om natta osv.

For min del er ikke noe annet enn solotelt aktuelt.

Endret av Gabs88
Skrevet

På lengre vinterturer/ekspedisjoner ser jeg for meg det fort kan være en fordel dele telt med andre siden man da får litt «gratis» varme.

Jeg har lagt både alene og sammen med andre, og synes begge deler er koselig. Siden jeg har hund og ikke eier et veldig stort telt selv, blir det som oftest alene med hunden her.

Skrevet
8 hours ago, Skaubjønn på truger said:

Ifjor sommer gikk jeg på en ukeslang tur med 4 kammerater og vi (les "de", jeg var i mindretall) landet på å sove i et 5-mannstelt hvor vi fordelte vekten mellom oss. Etter ett ukeslangt mareritt, hva søvn og privatliv angår, har jeg sverget aldri å sove i telt med andre igjen. Én snorker, mens en annen breier seg ut med beina godt inne på mitt liggeunderlag, en annen skal pisse om natta og vekker meg utilsiktet på vei ut... :(

Temaet aktualiseres imidlertid på nytt fra tid til annen da jeg har en søster som gjerne vil dra på telttur sammen, men hun er redd for å sove alene, dvs igjennom ett telt jeg eventuelt låner henne for anledningen. Det holder ikke å sette opp teltene i relativ nærhet til hverandre, nei, felles telt eller turfall. Sukk! 

Tror jeg er nødt til å kompromisse skal det bli tur, men det sitter langt inne må jeg innrømme. Denne problemstillingen reiser et genuint spørsmål: er jeg en raring som egentlig nekter å sove med andre i teltet mitt, eller er det vanligere enn man kan få inntrykk av? 

Til to voksne på langtur hadde jeg ikke villet sove i noe mindre enn vært Tarptent Hogback som er 220x220 eller deromkring. (Bruker det selv på tur med to unger) Veier under 2 kilo så er et helt akseptabelt telt på tur så lenge det ikke er meldt storm. Da er det plass til å bygge vegg i midten, så blir det litt triveligere. Eller du kan jo alltids sy deg en gardin? Hehe! Men med mannfolk på tur sover jeg alltid i eget telt.

Skrevet (endret)

Helt utelukket for min del å dele telt med andre enn kona og barna. Og ikke en gang vi fire sover i samme telt. Deler oss i to telt for å få ro og fred så vi sover godt. 

Endret av Krankman
Skrevet

Deling av telt med turkompiser er noe som stort sett hører fortiden til. Opptil 5 stk i 4-p telt kan jeg huske å ha vært med på. Ungdomlig optimisme er fine greier, med mange gode (og nokså spesielle) minner som resultat.

Med årene blir intimsonen litt større, og nå for tiden deler jeg stort sett bare telt med samboer, egne barn og hund.
Men det er ikke en regel uten unntak, og fra tid til annen deler jeg også telt med en kompis, eller f.eks. lavvo-kosetur med både kompis og barna våre.

Fruen er ikke en like entusiastisk telter som jeg og barna, så de fleste familieturene er bare med meg og ungene (2), så da deler vi selvsagt telt, men hvis fruen og hunden også er med så hender det at vi kjører 2 telt istf. ett stort. Kommer litt an på hva slags tur det er.

Jeg synes det er veldig gøy å dra på telttur med ungene, og de synes det er gøy å være med, så en eller begge ender faktisk opp med å bli med på de fleste turene. Det betyr at til tross for preferansen om å ligge alene i telt, er 1p-teltet mitt det desidert minst brukte :D

Som antydet i "tips til..." tråden din, så blir det komplisert å optimalisere telt-garderoben med så mange mulige konstellasjoner. Jeg har 1p, 2p, 3p, 4p og 6p telt. Og noen av de i flere varianter; lettvekt, 4-sesong, kuppel, tunnel eller pyramide.
Det er forsåvidt greit, men mtp. at jeg ikke rekker så mange teltdøgn som jeg hadde ønsket meg (stort sett <20 pr. år), så føles det litt voldsomt med såpass overdådig teltgarderobe.

Skrevet

På vintertur i den mørke og kalde tiden er det greit å dele telt, eller samles i ett telt når man er våken.

Ellers er solo-telt tingen.

Skal man dele med noen som ikke tør å sove alene er ett 3-manns kuppeltelt med 2 fortelt å foretrekke for min del. Da kan man ha ting liggende imellom seg. Sovemaske og ørepropper gjør UNDERVERKER!

Skrevet
Marius Engelsen skrev (1 minutt siden):

Sovemaske og ørepropper gjør UNDERVERKER!

Hvis man avtaler på forhånd at begge bruker ørepropper, trenger man heller ikke være redd for å vekke naboen om man skal ut å tisse, drikke, snu seg etc.

Sovemaske er valgfritt, men det gjør også noe med følelsen at man ikke forsyrrer sansene til naboen.

Natten blir mye roligere, synes jeg.

Skrevet
Skaubjønn på truger skrev (12 timer siden):

Den turen hørtes helt grusom ut. Jeg deler ikke telt med samboeren engang (jeg er kvinne). 

Kanskje du og søsteren din kan sette opp to telt inntil hverandre med døråpningene mot hverandre og en tarp over, og sove med dørene åpne? Med mesh i innerteltdøra vil dere likevel ha visuell kontakt, det føles kanskje tryggere for henne og gir litt mer distanse for deg enn å sove i samme innertelt :)

Anbefaler også søsteren din å se Youtubevideoer med kvinner alene på tur!

Skrevet

https://www.bigagnes.com/products/copper-spur-hv-ul4?srsltid=AfmBOor5Y4iSB18513b8JrnGodFpwwtx5Vc4ylP35aoJC_lszZOus5lM

Har sett bilder av folk som har satt opp dette teltet med to separate soverom.

Litt usikker på om det er offisielt eller noe de laget selv 

Men når man er inne på tanken skal det ikke mye til for å lime noe tynt stoff i mellom som gardin som kan rulles opp, og på toppen av det har man to innganger.

Skrevet

Har hatt eget telt i snart 20 år.  Ikke faen om jeg skal sove i samme telt med en kompis igjen.  Snorking, pisseturer og alt annet som følger med. For ett slit😆

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.