Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.rei.com/product/241039/therm-a-rest-neoloft-sleeping-pad

Denne ble lansert for noen måneder siden, men jeg har hørt om den før nå. Den ser ikke ut til å være i salg i Norge enda men i praksis ser den ut som en Thermarest Mondoking med tanke på tykkelse og størrelse.

Samtidig er den liten nok når den er pakket ned til at den faktisk går an til å ha med seg.

Jeg har en Mondoking selv og det er jo et gigantisk liggeunderlag som i praksis kun egner seg til bil og hyttebruk, men også det mest komfortable oppblåsbare liggeunderlaget jeg har prøvd. Hvis dette er i nærheten så kan det absolutt være et alternativ for de som trenger god søvn.

R Verdien er oppgitt til 4.7, så mer enn nok til sommer og høstbruk.

• Liker 3
Annonse
Skrevet

850 gram for en Regular Wide?! Her er det bare en ting å gjøre: «Løp og kjøp!».

Mitt mest komfortable underlag er SeaToSummit Comfort Plus SI Rectanguar Wide (selvoppblåsbart). Det veier litt under 1400 gram. Brukes derfor kun på kajakkturer og pulkturer.

Skrevet

Spent på dette selv, om det er like behagelig som sts comfort plus XT som er mitt mest behagelige underlag. 

blir isolasjonen dårligere av et stort volum? Har også et sts etherlight og har testet etherlight extreme, men isolasjonen i disse er ikke på høyde med comfort plus xt. 

Skrevet
Hc.b skrev (5 timer siden):

Spent på dette selv, om det er like behagelig som sts comfort plus XT som er mitt mest behagelige underlag. 

blir isolasjonen dårligere av et stort volum? Har også et sts etherlight og har testet etherlight extreme, men isolasjonen i disse er ikke på høyde med comfort plus xt. 

Jeg har gått gjennom 3 stk. comfort plus XT. Det reflekterende belegget inni løsner etter kort tid, og så er det kun ene laget som er isolert. Jeg tror faktisk det er best å ha dette opp/ned, slik at du har mest luft i den isolerte delen. Jeg synes dette var kaldt på vinteren.

Jeg også synes dette underlaget var veldig komfortabelt. Men den selvoppblåsbare varianten er enda bedre for min del, for en meget beskjeden økning i vekt og volum. (100-150 gram?).

———

Synsing under:

Jeg antar større volum med luft, som ikke er fyllt med isolasjonsmateriale, gir større varmetap om man ikke ligger 100% i ro. Det er vel umulig å unngå en del sirkulasjon i luften, med varmetap ut til sidene. 

Uansett, så synes jeg de færreste underlagene holder på vinteren. Et tynt skumunderlag øverst gjør at det blir lavere temperatur i luften i det oppblåsbare, som sirkulerer og gir mer varmetap når man beveger seg.

Skrevet
Marius Engelsen skrev (28 minutter siden):

Jeg har gått gjennom 3 stk. comfort plus XT. Det reflekterende belegget inni løsner etter kort tid, og så er det kun ene laget som er isolert. Jeg tror faktisk det er best å ha dette opp/ned, slik at du har mest luft i den isolerte delen. Jeg synes dette var kaldt på vinteren.

Hmm, har ikke opplevd dette med mitt. Hvordan ser du om dette er tilfellet?
Jeg har også en teori om at de to adskilte lagene gir mindre sirkulasjon og bedrer isolasjon. 

Skrevet
Hc.b skrev (2 minutter siden):

Hmm, har ikke opplevd dette med mitt. Hvordan ser du om dette er tilfellet?

Holder det opp mot solen. Eller kraftig lommelykt i mørkt rom.

om du oppdager det samme med ditt, ikke bry deg. For det finnes ingen fiks på det. Jeg tipper det har lite å si for isolasjonsevnen.

Hc.b skrev (2 minutter siden):
Jeg har også en teori om at de to adskilte lagene gir mindre sirkulasjon og bedrer isolasjon. 

Enig med at den teorien virker logisk.

Skrevet
Marius Engelsen skrev (På 16.3.2025 den 19.34):

Holder det opp mot solen. Eller kraftig lommelykt i mørkt rom.

Ser ikke noe umiddelbart galt med dette?

IMG_4730.jpeg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.