paalv Skrevet 27. mars 2007 Skrevet 27. mars 2007 Vi skal over Kjølen i juli og en tur på Kebnekaise. Vi har tenkt å gå over Nord- og Sydtoppen i en runde fra nord. Det er etter hva vi har forstått, mulig å overnatte på Tarfalastugan. Vår plan er å gå derfra rundt nordsiden av Darfáljávri og opp nordryggen av Giebmebákti og opp langs fjellkammen/ryggen gjennom Halspasset og sørover over toppene. Noen som kjenner denne ryggen? Av bilder og kartet ser den ut til å være fin å gå. Jeg vil tro at snø- og isforholdene varierer en del på ryggen. Vi regner med å ha med isøkser, stegjern og tau. Hvor man kan få aktuell info om snø- og isforholdene på ryggen? Og hva kalles denne ryggen? Siter
snilen Skrevet 28. mars 2007 Skrevet 28. mars 2007 Ta kontakt med fjellstasjonen, de har turer med fører i området daglig. Ryggen mellom nordtoppen og sørtoppen krever normalt det sikringsutstyret du har satt opp. Hvordan det er videre nordover kjenner jeg ikke til. http://www.svenskaturistforeningen.se/templates/hostel.aspx?id=3154 Siter
paalv Skrevet 28. mars 2007 Forfatter Skrevet 28. mars 2007 Takk for det! Jeg har jo trålet nettet etter info, men finner lite om denne ryggen mot nord. Derfor var håpet at noen her i forumet er kjent der oppe. Siter
Nils Skrevet 29. mars 2007 Skrevet 29. mars 2007 Paalv, siden du allerede har trålet nettet har du sikkert forsøkt å søke på forumet på svenske utsidan.se, eller stilt samme spørsmål der?: http://www.utsidan.se/vb_forum/index.php Er det slik du tenker å gå: http://bushcraft.se/images/kebne.jpg Fant kartet i denne tråden der: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=39747 Siter
pb Skrevet 30. mars 2007 Skrevet 30. mars 2007 Hei, jeg var der tidlig i august 2005. Vi hadde planlagt aa krysse til nordtoppen, men forholdene var vanskelige. Eggen var meget smal og blaais. Da vi ogsaa hadde taake med naer null sikt og en kald/frysende kineser paa hovedtoppen ble prosjektet oppgitt. Du kan kikke paa min rapport som ligger under www.ii.uib.no/~petter/mountains.html Petter Siter
paalv Skrevet 30. mars 2007 Forfatter Skrevet 30. mars 2007 Takk, det ser ut til å bli interessant lesning! Siter
David Skrevet 1. april 2007 Skrevet 1. april 2007 Petter! Fin hjemmeside! men jag måste bara upplysa dig om en sak... Spångar (treplank att gå på) i svenska fjällheimen är inte där før att førhindra att svenska vandrare blir våta om fötterna utan för att skydda våtmarker mot slitage. Se f.efs hur det såg ut i Rago nasjonalpark innan det blev spångar där. I Norge är slitage av marken ett mindre problem då det är mycket torrare där. Däremot irriterar jag mig på den svenska ovanan att placera metallstolpar var 20 meter längs de stora lederna. Bättre med små rødmålade stenar som i Norge. Siter
pb Skrevet 4. april 2007 Skrevet 4. april 2007 David, Takk for fin omtale. Jeg vet selvsagt at "meningen" er aa beskytte vaatmark. Hvis du leser min rapport fra Kebnekaise, var utgangspunktet at HVERT sted stien til Fjellstastionen krysser UR (parti med stein), saa er det konsekvent lagt ut planker slik at turistene skal slippe aa gaa paa stein som jo er litt mer uregelmessig enn en sti. Hva angaar vaatmark finnes det ogsaa her alternative ting man kan gjoere. Jeg synes fortsatt det ser lite pent ut i Sylene med planke-motorveier/stier som strekker seg uavbrutt kilometer etter kilometer. Hva angaar merking med permanente staker som staar fryktelig tett, ja saa er vi nok helt enige.. Beste hilsen, Petter Siter
canon33 Skrevet 27. april 2007 Skrevet 27. april 2007 Vi skal over Kjølen i juli og en tur på Kebnekaise. Vi har tenkt å gå over Nord- og Sydtoppen i en runde fra nord. Det er etter hva vi har forstått, mulig å overnatte på Tarfalastugan. Vår plan er å gå derfra rundt nordsiden av Darfáljávri og opp nordryggen av Giebmebákti og opp langs fjellkammen/ryggen gjennom Halspasset og sørover over toppene. Noen som kjenner denne ryggen? Av bilder og kartet ser den ut til å være fin å gå. Jeg vil tro at snø- og isforholdene varierer en del på ryggen. Vi regner med å ha med isøkser, stegjern og tau. Hvor man kan få aktuell info om snø- og isforholdene på ryggen? Og hva kalles denne ryggen? Var der i 1998, Det går om forholdene er de rette ta med tau, steg-gjern og øks. Stup ned på ene siden. Ellers går det greit. God tur. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.