Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutteturen består. Oslo-gutane er jo barne-slitne, egentlig sommerklare..rundt månedskiftet april-mail men vi må jo opp i fjellet til slushen. Da med rando-ski, og med håp om 3-4 lange gode lav-risk-turer ila like mange dager. Ifjor lå vi i telt på Fondsbu i slutten av april, og fikk masse bra gåing/kjøring i sol. I år ville vi bo inne og egt bestille på Leirvassbu, men kom for sent til bordet. Endte med å tinge 4 netter på Spiterstulen (1100 moh). (Det er jo noe ukult gjort, men denne KAN avbestilles ved dårlige forhold). 

SÅ ALTSÅ: 

Noen i gruppa er bekymra for snøen i Jotunheimen. Noen husker magiske dager på Senja for noen år siden. Andre kjenner en legesprett i Narvik som kan gi oss husly.

Vi har fri kun 30april - til 04 mai, og håper jo å komme til et sted som fortsatt har OK med snø. Fokuset ligger på gåturen og vakkert vilt terreng, men minst 50% av gruppa drømmer om rennene de kjørte i alpene i ungdommen. Så nedkjøringa er heller ikke helt ute av fokus.

Noen lokalkjente, noen som er i fjellet ila våren som kan gi råd? 

Annonse
Skrevet

Bruk SeNorge nettsiden og sjekk snødybder, det kom nylig veldig mye snø (1,5m noen steder i Jotunheimen på 2 dager) men hvordan forholdene er om 50 dager er jo usikkert.

Skrevet
Gabs88 skrev (3 minutter siden):

Bruk SeNorge nettsiden og sjekk snødybder, det kom nylig veldig mye snø (1,5m noen steder i Jotunheimen på 2 dager) men hvordan forholdene er om 50 dager er jo usikkert.

Og det snøfallet var jo helt gull! Blir bra base.

Ja, bruker seNorge (men synes ærlig talt den er litt vanskelig å tolke). Jeg er vel ute etter generelle erfaringer fra det månedskiftet. Og å høre om jeg er helt på bærtur, og heller burde fra et anna sted :)

Noen som har sett det sinnsyke webcammet de har på Leirvassbu forresten? Der kan man sammennlikne bilder fra år til år på en utrolig enkel og fin måte!  Og zoomen da! jeg er imponert.  

image.thumb.png.f7a6b3445796a81476733520aa8cfbd6.png

• Liker 1
Skrevet

Ikke lokalkjent og aldri vært på Spiterstulen, men har selv vurdert Jotunheimen i påsken på grunn av dårlig snøforhold i resten av landet. Skal du ha gode snøforhold i påsken er jeg redd du må opp i høyden. Det vil si fra 1000 moh og oppover. Her i sør-øst, tror jeg kun Haukeli vest og Hardanger vest har bra nok forhold i påsken. Selv i vestlige deler av Haukeli har ikke mengder med snø.(ikke uvanlig med 5 - 6 meter snø på denne tiden) Det er begredelige forhold vest på Haukeli. Så og si alle skuterløypene i Vinje kommune er stengt ned. Det var full vinter på denne tiden i fjor og her jeg bor er våren kommet 1,5 mnd før tiden. Men det er fortsatt brukbare forhold enkelt steder på 700/800 moh, det skal ikke mye varme til før det er full stopp her også.

Ser at det er også mye likt andre steder av landet.

Jeg tenker Spiterstulen er et sikkert kort. Det kan fortsatt komme mye snø før slutten av april.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.