Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Dette er trist. Dette har vært oppe i mange kanaler og de fleste med en grad av interesse for friluftsliv burde ha fått med seg dette. Alle som driver litt større påvirker virksomhet på sosiale- og tradisjonelle medier har jo pongtert dette siste årene. 

Er det virkelig så mange som gir F.. og kjører på.. her skal vi brenne store bål om kose oss, vi driter i reglene? Det burde vært unødvendig, men ja det bør gis ressurser til dett arbeidet!

Kanskje må det bli slik at alle som skal inn i værnede områder må registere seg og signere på at de har lest og akseptert de plikter som følger bruk av området? 

• Liker 2
  • Forvirret 1
Skrevet
Etsvends skrev (12 minutter siden):

Kanskje må det bli slik at alle som skal inn i værnede områder må registere seg og signere på at de har lest og akseptert de plikter som følger bruk av området? 

Eller kanskje ikke vi skal legge ekstra styr for de som oppfører seg som de skal bare fordi vi har en liten gruppe rauhøl som ødelegger?

Pluss at det naturligvis vil være umulig å gjennomføre og forvalte.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette er en kjent sak. Vi jobbet mye med ulovlig bålbrenning i min forrige jobb. Blant annet gjorde vi lovlig bålbrenning lettere, ved at vi kjørte ut ved til populære leirplasser / bålplasser i Rago NP og flere naturreservat med masse gammel barskog som verneformål (områder med bålforbud/reguleringer).

Vi laget også bålplakater som henger på innfallsportene til disse områdene. Plakaten sier hvorfor man ikke skal bruke død ved til bål. 

20250312_094415.thumb.jpg.8a5b8be1f1b4777de960b1c137b5f49c.jpg

Jeg ser at Miljødirektoratet har sendt ut brev til nasjonalparkstyrene om at midlene styret rår over ikke kan brukes til å tilrettelegge bålplasser lengre.

Miljødirektoratet mener at utkjøring av ved for å forebygge at noen begår ulovlige handlinger må forebygges med god informasjon, og eventuelt følges opp som ulovlighetssak.  Når man vet hvor lite ressurser det er i SNO/annet fjelloppsyn, så er sjansen for å bli "tatt" for ulovlig bålbrenning ca. lik null. I tillegg opplevde vi at plakatene ble revet ned og fjernet.. 

Jeg tror ikke informasjon alene kan redde sølvfuruene fra å bli bålved. Til det er det alt for mange i dette landet som er fostret opp på tyrived-bål, og store leirbål er en del av deres naturopplevelse. De kan ikke belæres, og når sjansen for å bli tatt er så forsvinnende liten (liten vilje i naturoppsynet og for å ta denne typen saker) så vil praksisen fortsette. Turister derimot synes det er rart at det i det hele tatt er lov å brenne bål i vernede områder. 

Endret av ingen87
  • Liker 6
Skrevet

Ja jeg vet ikke om det gjelder samme regler på svenskesiden som på norske med tanke på vedsanking men tidligere i dag så jeg en video fra Femundsmarka hvor 3 karer i begynnelsen av 20 årene tydeligvis hadde funnet seg noe skikkelig solid ved som var saget av.. Er ikke alle som holder seg til reglene, det er det ingen tvil om.

Den forståelsen av at gamle døde trær kanskje er de viktigste trærne i området er det mange som mangler..

Men den saken fra Femundsmarka i vinter er allikevel spesiell, at en gruppe som ikke kan reglene feller et tre eller til og med to, det kan skje. Men å felle 30 stk? Og i tillegg stygg hogging med øks...

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, GrendelRaptor8 said:

Eller kanskje ikke vi skal legge ekstra styr for de som oppfører seg som de skal bare fordi vi har en liten gruppe rauhøl som ødelegger?

Pluss at det naturligvis vil være umulig å gjennomføre og forvalte.

Jeg tenker at det vil være et enkelt og greit tiltak i den moderne verden:

1. Før man skal inn i en nasjonalpark må man i gjennom et E-læringskurs. Det kan feks være å se en 10 minutter lang video og svare på 5-10 enkle spørsmål. Man kan gå i gjennom kurset enten før man skal til nasjonalparken, eller så vil det stå QR-koder ved inngangsportene.

2. Når man har sett videoen og svart på spørsmålene registrerer man navnet sitt og får så en kode, feks på epost eller SMS, som man kan skrive ned og ta vare på. Det trenger ikke å være mer enn 5 bokstaver.

3. Krav om legitimasjon når man befinner seg innenfor nasjonalparkens område.

4.. Ansatte i Nasjonalparkene kan så sjekke kodene, de kan feks ha en app hvor de legger inn koden og så kommer navnet på personen opp.

5. Bøter for de som befinner seg innenfor nasjonalparkens område uten å ha gjennomført kurs. 

Det er i grunn så enkelt som "Se video, svar på spørsmål, få kode, ha med legitimasjon, enkle kontroller kan gjennomføres.". En kontroll via app tar jo da maks 2 minutter per person.

Femundsmarka er forøvrig et perfekt eksempel på en type område hvor dette vil være et svært enkelt tiltak. Kurset kan da fortelle om viktigheten av gamle trær for økosystemet, at man helst ikke bør lage nye leirplasser, hvordan man skal tenne bål ved å sanke småkvister fra bakken, at man bør rydde opp hyttene etter at man har vert i dem, hvor man får kjøpt fiskekort osv.

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Skrevet
Gabs88 skrev (16 minutter siden):

Ja jeg vet ikke om det gjelder samme regler på svenskesiden som på norske med tanke på vedsanking men tidligere i dag så jeg en video fra Femundsmarka hvor 3 karer i begynnelsen av 20 årene tydeligvis hadde funnet seg noe skikkelig solid ved som var saget av.. Er ikke alle som holder seg til reglene, det er det ingen tvil om.

Den forståelsen av at gamle døde trær kanskje er de viktigste trærne i området er det mange som mangler..

Men den saken fra Femundsmarka i vinter er allikevel spesiell, at en gruppe som ikke kan reglene feller et tre eller til og med to, det kan skje. Men å felle 30 stk? Og i tillegg stygg hogging med øks...

Litt off topic men da jeg var i femundsmarka i 2023 var det en parkforvalter som stoppa alle som gikk av å fortalte om bålbrenning osv. Hun kunne også fortelle at Lars Monsen og en annen hadde fått seg ei passe bot for bålbrenning på svensk side så det er nok strengt der også. 
Skal man brenne bål fikk jeg beskjed om at det kun skulle brennes kvister som man kunne knekke med fingrene. Funka til kaffebål og vel så det. 

Skrevet
3 minutes ago, fjellræv said:

Litt off topic men da jeg var i femundsmarka i 2023 var det en parkforvalter som stoppa alle som gikk av å fortalte om bålbrenning osv. Hun kunne også fortelle at Lars Monsen og en annen hadde fått seg ei passe bot for bålbrenning på svensk side så det er nok strengt der også. 
Skal man brenne bål fikk jeg beskjed om at det kun skulle brennes kvister som man kunne knekke med fingrene. Funka til kaffebål og vel så det. 

Ja, det blir som jeg nevnte i mitt forrige innlegg at dette kunne ha blitt gjort via krav om kursing. Og da er det akkurat slike tips som dette som jeg tenker ville ha vert en del av et slikt kurs.

Et kurs som tar 10 minutter, som blir gjennomført via mobiltelefon, med en kode knyttet til navn som kan ettersjekkes er alt som skal til. Da kan man sikre at nesten alle får med seg akkurat samme informasjon som parkforvalteren ga til deg.

• Liker 2
Skrevet (endret)
ingen87 skrev (2 timer siden):

eg tror ikke informasjon alene kan redde sølvfuruene fra å bli bålved. Til det er det alt for mange i dette landet som er fostret opp på tyrived-bål, og store leirbål er en del av deres naturopplevelse

Jaja, gikk nå berserk med øksa og sag da jeg gikk i speideren, så var nok en del "trær" som gikk unødvendig tapt her. Men er ening i påstanden din. For mange er det bål som gjelder på tur, og for noen er det bål uansett hvilke kostand det koster. Det ser man også når det ekstrem tørke og bålforbud. Alltid noen som skal fyre opp et bål. 

Men vi lever i en digital verden, men det ser ut som folk er veldig selektivt hva de ser på nettet og får med seg av informasjon. Dette med hugging av trær i Femund nasjonalpark skjer så og si hvert år og det skjer uansett om det er karer på 20 år eller 50 år

ingen87 skrev (2 timer siden):

Turister derimot synes det er rart at det i det hele tatt er lov å brenne bål i vernede områder.

Tror dette har noe med allemannsrett i Norge. Alle kjenner til allemannsretten, men ikke alle har satt seg inn i reglene eller lest loven. Er du i utlandet, kan reglene og lovverket være annerledes fra sted til sted. Har du ikke satt deg inn i regelverket du skal besøke, kan du i værste fall stirre rett inn i ett hagleløp om du er uheldig og tråkker feil. Derfor tror jeg turisten er litt forskrekka når de kommer her.

Vi har også strengere regler for i verna område. Mange steder for du ikke lov til hugge eller sage, noen plasser ha du heller ikke lov til å plukke dødt ved. Men tipper det er mange som ikke gidder å sjekke lovverket for det spesifikke verna område når de er på tur.

Endret av Dompappen
  • Liker 1
Skrevet
10 minutes ago, Dompappen said:

Vi har også strengere regler for i verna område. Mange steder for du ikke lov til hugge eller sage, noen plasser ha du heller ikke lov til å plukke dødt ved. Men tipper det er mange som ikke gidder å sjekke lovverket for det spesifikke verna område når de er på tur.

Det er også generelt sett dårlig informert om det, du har et sammensurium av lokale og nasjonale regler i stedet for enkle regelplakater.

Tenk hvor enkelt ting hadde vert om du feks hadde hatt en nasjonalpark-app som oppgir kart over alle nasjonalparkene samt verneområder samt korte og enkle lister over reglene man må følge i hver spesifikk nasjonalpark.

Skrevet (endret)
Gabs88 skrev (29 minutter siden):

Tenk hvor enkelt ting hadde vert om du feks hadde hatt en nasjonalpark-app som oppgir kart over alle nasjonalparkene samt verneområder samt korte og enkle lister over reglene man må følge i hver spesifikk nasjonalpark.

Så var det dette med dekning, da... 

Veiene inn i Femundsmarka er sånn at mye trafikk kanaliseres gjennom noen få punkter. Jeg har tro på tiltak på disse stedene, som i eksemplene over. 100% kontroll får man aldri. 

Endret av Lompa
Skrevet

Jeg liker løsninga fra Sverige, med enkle piktogrammer på starten av stien.

Synes dette er en enkel, og fornuftig måte å informere om regelverket på. Uten å drukne besøkende i paragrafer og lovtekst. Helt enkelt, og nesten ikke mulig å ta feil av.

DSC03262.2.thumb.jpg.08caa320d0d8aac31b80865e771b983b.jpg

Piktogrammer på tur til Stora Sjöfallet i Stora Sjöfallets nationalpark. Lov å ta med hund, men ikke fly drone, plukke blomster eller sykle. Piktogrammene er stedtilpasset til akkurat denne stien. 

• Liker 2
Skrevet
7 minutes ago, Lompa said:

Så var det dette med dekning, da... 

Veiene inn i Femundsmarka er sånn at mye trafikk kanaliseres gjennom noen få punkter. Jeg har tro på tiltak på disse stedene, som i eksemplene over. 100% kontroll får man aldri. 

Når det kommer til dekning er ikke det en nødvendighet for at feks en kontroll app skal fungere.

En kode kan generes på bakgrunn av navnet til den som gjennomfører kurset.

Så feks Jan Johansen som navn og XYZ5R som kode kan gi "Godkjent kurs" uten dekning.

Når det kommer til selve kurset så kan man som nevnt ha muligheten til å gjennomføre det på forhånd.

Men ja, man får aldri 100% kontroll.

Skrevet
ingen87 skrev (7 minutter siden):

Jeg liker løsninga fra Sverige, med enkle piktogrammer på starten av stien.

Synes dette er en enkel, og fornuftig måte å informere om regelverket på. Uten å drukne besøkende i paragrafer og lovtekst. Helt enkelt, og nesten ikke mulig å ta feil av.

DSC03262.2.thumb.jpg.08caa320d0d8aac31b80865e771b983b.jpg

Piktogrammer på tur til Stora Sjöfallet i Stora Sjöfallets nationalpark. Lov å ta med hund, men ikke fly drone, plukke blomster eller sykle. Piktogrammene er stedtilpasset til akkurat denne stien. 

Tilogmed litt pent! 

Forferdelige nyheter fra Femundsmarka. Skjønner ikke helt hvordan innsiden av hodet kan være når de feller 30 trær til et bål. 

Skrevet (endret)
ingen87 skrev (3 timer siden):

Dette er en kjent sak. Vi jobbet mye med ulovlig bålbrenning i min forrige jobb. Blant annet gjorde vi lovlig bålbrenning lettere, ved at vi kjørte ut ved til populære leirplasser / bålplasser i Rago NP og flere naturreservat med masse gammel barskog som verneformål (områder med bålforbud/reguleringer).

Vi laget også bålplakater som henger på innfallsportene til disse områdene. Plakaten sier hvorfor man ikke skal bruke død ved til bål. 

20250312_094415.thumb.jpg.8a5b8be1f1b4777de960b1c137b5f49c.jpg

Jeg ser at Miljødirektoratet har sendt ut brev til nasjonalparkstyrene om at midlene styret rår over ikke kan brukes til å tilrettelegge bålplasser lengre.

Miljødirektoratet mener at utkjøring av ved for å forebygge at noen begår ulovlige handlinger må forebygges med god informasjon, og eventuelt følges opp som ulovlighetssak.  Når man vet hvor lite ressurser det er i SNO/annet fjelloppsyn, så er sjansen for å bli "tatt" for ulovlig bålbrenning ca. lik null. I tillegg opplevde vi at plakatene ble revet ned og fjernet.. 

Jeg tror ikke informasjon alene kan redde sølvfuruene fra å bli bålved. Til det er det alt for mange i dette landet som er fostret opp på tyrived-bål, og store leirbål er en del av deres naturopplevelse. De kan ikke belæres, og når sjansen for å bli tatt er så forsvinnende liten (liten vilje i naturoppsynet og for å ta denne typen saker) så vil praksisen fortsette. Turister derimot synes det er rart at det i det hele tatt er lov å brenne bål i vernede områder. 

Utkjøring av ved er et helt nødvendig tiltak i pressede områder. Digger statskog sitt tiltak i Femundsmarka området hvor sideved fra tømmeruttak kjøres ut i stedet for å bli sagflis til biovarme.

Vi fyrer bål på dette tiltaket rundt Feragsdammen hver sommer, og slitasjen på leirområdet blir lik null.

Sørgelig at direktoratet motarbeider gode tiltak. Man vil aldri få 100% kontroll, men man kan gjøre det lettere å være lovlydig enn kriminell. Det var slik film og musikkbransjen til slutt bekjempet piratkopiering. Folk betaler nå i stedet for å hente seg gratis underholdning. 

Endret av Fjellfilmeren
  • Takk 1
Skrevet (endret)
fjellræv skrev (1 time siden):

Bål utenfor enkelte steder er forbudt på svensk side. Du må ligge på anviste leirplasser for å fyre. 

Jeg fikk skriftlig godkjent av myndigheten å bruke en lukket bålbrenner i 2014 før vi reiste inn fra Käringsjøen. Da den ikke etterlater bålgroper eller fører til brannrisiko. Den bruker også småkvist og ikke store kubber. 

Jeg er usikker på hvordan de stiller seg til en større bålpanne som Petromax har. Artig tilskudd i kanoen om man vil bake brød i dutch oven på tur.

Screenshot_20250312_131431_Chrome.jpg

Endret av Fjellfilmeren
Skrevet
Gabs88 skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at det vil være et enkelt og greit tiltak i den moderne verden:

1. Før man skal inn i en nasjonalpark må man i gjennom et E-læringskurs. Det kan feks være å se en 10 minutter lang video og svare på 5-10 enkle spørsmål. Man kan gå i gjennom kurset enten før man skal til nasjonalparken, eller så vil det stå QR-koder ved inngangsportene.

2. Når man har sett videoen og svart på spørsmålene registrerer man navnet sitt og får så en kode, feks på epost eller SMS, som man kan skrive ned og ta vare på. Det trenger ikke å være mer enn 5 bokstaver.

3. Krav om legitimasjon når man befinner seg innenfor nasjonalparkens område.

4.. Ansatte i Nasjonalparkene kan så sjekke kodene, de kan feks ha en app hvor de legger inn koden og så kommer navnet på personen opp.

5. Bøter for de som befinner seg innenfor nasjonalparkens område uten å ha gjennomført kurs. 

Det er i grunn så enkelt som "Se video, svar på spørsmål, få kode, ha med legitimasjon, enkle kontroller kan gjennomføres.". En kontroll via app tar jo da maks 2 minutter per person.

Femundsmarka er forøvrig et perfekt eksempel på en type område hvor dette vil være et svært enkelt tiltak. Kurset kan da fortelle om viktigheten av gamle trær for økosystemet, at man helst ikke bør lage nye leirplasser, hvordan man skal tenne bål ved å sanke småkvister fra bakken, at man bør rydde opp hyttene etter at man har vert i dem, hvor man får kjøpt fiskekort osv.

Beklager, liker ikke å skrive slike negative ting om folk eller innlegg, men dette er det dummeste jeg har hørt på lenge, lenge. Og det inkluderer Trumps påfunn.

Skrevet
12 minutes ago, GrendelRaptor8 said:

Beklager, liker ikke å skrive slike negative ting om folk eller innlegg, men dette er det dummeste jeg har hørt på lenge, lenge. Og det inkluderer Trumps påfunn.

Så det dummeste du har hørt på lenge er at folk burde bruke 10 minutter på å en gjennomgang av reglene før de går inn i en nasjonalpark? :) Samt å ha med seg ID + en liten SMS kode.

Og for det slenger du ut en sammenligning med Trump? Uten at du en gang gidder å si et eneste ord om hva du faktisk ikke liker med forslaget.

Skrevet
Gabs88 skrev (6 minutter siden):

Så det dummeste du har hørt på lenge er at folk burde bruke 10 minutter på å en gjennomgang av reglene før de går inn i en nasjonalpark? :) Samt å ha med seg ID + en liten SMS kode.

Og for det slenger du ut en sammenligning med Trump? Uten at du en gang gidder å si et eneste ord om hva du faktisk ikke liker med forslaget.

Absolutt alle punktene på den listen synes jeg er helt latterlig. Pkt 1-5 uten unntak

Skal ta for fa*n ikke ta kurs for å gå en tur i skogen. Eller må ha med mobiltelefon på fjellet i det hele tatt. 

Hvor mange andre av landets lover må vi ta kurs for før vi går ut av døra? Hvor settes grensen? La oss for guds skyld innføre mer byråkrati.

Skrevet (endret)
26 minutes ago, GrendelRaptor8 said:

Absolutt alle punktene på den listen synes jeg er helt latterlig. Pkt 1-5 uten unntak

Skal ta for fa*n ikke ta kurs for å gå en tur i skogen. Eller må ha med mobiltelefon på fjellet i det hele tatt. 

Hvor mange andre av landets lover må vi ta kurs for før vi går ut av døra? Hvor settes grensen? La oss for guds skyld innføre mer byråkrati.

I andre land er det helt normalt å måtte betale for adgang til nasjonalparker. Det er da ofte ulovlig å ta seg inn utenom spesifikke innfartsveier hvor adgangskort selges og kontrolleres med bommer inn i parkene.

I tillegg til at det er svært regelmessige kontroller i nasjonalparkene og at man gjerne må ha merker liknende bagasjemerkene man har på flyplassene festet til sekken slik at det er mulig for kontrollørene å se på lang avstand om man har adgang eller ikke.

Så 10 minutter på å se en video og å svare på noen kontrollspørsmål før man får adgang? Det er ikke akkurat byråkrati i stor skala. Og en såpass liten personlig innsats er verdt det for å sikre nasjonalparkene.

Eller må ha med mobiltelefon på fjellet i det hele tatt. 

Hvis du leste det jeg skrev, så sa ikke jeg at du måtte ha med mobil, jeg sa du måtte ha med ID + en liten kode man mottar på SMS/epost.

Jeg foreslo også et kurs som kan tas i forkant, så hvis man ikke ønsker å ha med mobil kan man skrive ned koden. Men realistisk sett har de aller fleste med seg mobilen uansett, for sikkerheten og kameraets skyld.
Jeg tror ikke du finner mange i løpet av et års tid som går i Femundsmarka uten å ha med seg mobilen.

Endret av Gabs88
Skrevet
Gabs88 skrev (5 minutter siden):

I andre land er det helt normalt å måtte betale for adgang til nasjonalparker. Det er da ofte ulovlig å ta seg inn utenom spesifikke innfartsveier hvor adgangskort selges og kontrolleres med bommer inn i parkene.

I tillegg til at det er svært regelmessige kontroller i nasjonalparkene og at man gjerne må ha merker liknende bagasjemerkene man har på flyplassene festet til sekken slik at det er mulig for kontrollørene å se på lang avstand om man har adgang eller ikke.

Derfor er det så fantastisk at vi bor i Norge hvor sånt ikke hører hjemme.

Gabs88 skrev (5 minutter siden):

Så 10 minutter på å se en video og å svare på noen kontrollspørsmål før man får adgang? Det er ikke akkurat byråkrati i stor skala. Og en såpass liten personlig innsats er verdt det for å sikre nasjonalparkene.

Jo det er byråkrati i stor skala. Og fullstendig unødvendig byråkrati. Fordi et par råtne egg har brent noen trær i en nasjonalpark (som selvfølgelig er utilgivelig, og de burde bøtelegges dersom man fikk fatt i dem), så synes du løsningen er at millioner av lovlydige nordmenn må gjennomføre kurs for å ta seg en tur i fjell og mark?

Burde ikke alle også ta et e-kurs på at de kan gå over gaten korrekt? Alle skal jo vite dette og det finnes jo lov, men mange går allikevel på rød-person. Bare et lite e-kurs, og en SMS kode de kan lagre.....
Eller ikke minst for å få barn. Har møtt på folk selv jeg tenker: "de derre der burde ikke hatt barn".
Eller for å drikke alkohol?

I know, det begynner å bli usaklig og det ødelegger diskusjonen. Men jeg mener seriøst at dette var helt på trynet. 

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet
Etsvends skrev (6 timer siden):

Dette er trist. Dette har vært oppe i mange kanaler og de fleste med en grad av interesse for friluftsliv burde ha fått med seg dette. Alle som driver litt større påvirker virksomhet på sosiale- og tradisjonelle medier har jo pongtert dette siste årene. 

Er det virkelig så mange som gir F.. og kjører på.. her skal vi brenne store bål om kose oss, vi driter i reglene? Det burde vært unødvendig, men ja det bør gis ressurser til dett arbeidet!

Men hvorfor skal vi bry oss (satt på spissen) når kommune og stat sliter ned fotballbaner med skog hver eneste dag? Dette er et musepiss i havet og engasjerer stort. Hva med alt det vi faktisk kan gjøre noe med? stå fram som gode eksempler, nei det er ikke så viktig. TikTok og andre data lagringstjenester er viktigere for framtiden. For ikke å snakke om å politisk posisjonere seg så man kan sikre topp jobber andre steder. 

Disse sakene her blir litt som å gå i fakkeltog mot mobbing..... 

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet
tshansen skrev (5 minutter siden):

Men hvorfor skal vi bry oss (satt på spissen) når kommune og stat sliter ned fotballbaner med skog hver eneste dag? Dette er et musepiss i havet og engasjerer stort. Hva med alt det vi faktisk kan gjøre noe med? stå fram som gode eksempler, nei det er ikke så viktig. TikTok og andre data lagringstjenester er viktigere for framtiden. For ikke å snakke om å politisk posisjonere seg så man kan sikre topp jobber andre steder. 

Disse sakene her blir litt som å gå i fakkeltog mot mobbing..... 

Word!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.