Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til 3-sesongstelt (dvs mai t.o.m september...) tas imot med takknemlighet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt om meg og mitt turliv. Jeg planlegger alltid å sove mye i telt, men ender likevel opp med et fåtall netter ute ila året. De gangene jeg faktisk bruker telt pleier det som nevnt i overskriften å være relativt sommerlig utendørs. Jeg trives godt med å gå langt, så vekt er relativt viktig hva telt angår. Jeg er også primært på utkikk etter solotelt da jeg utelukkende går på slike turer alene.

Etter flere billigtelt har jeg nå besluttet å ha kun 2 telt å velge mellom. Det ene har jeg allerede og det er et MsR Elixir 1p. Dette teltet er kult nok, men jeg mistenker at det kan bli litt i det spinkleste laget på høyfjellet om sommeren. Hvis ikke så er det gode nyheter, men jeg ønsker uansett et nytt telt for valgets skyld. 

Så langt har jeg sett på Helsport Ringstind Superlight, Hilleberg Ennan, Unna og Soulo samt MsR Freelight og Hubba NX1. Er det noen her inne som kan hjelpe en viderekommen nybegynner i valget? 

Til informasjon så tilbringer jeg 90 prosent av tiden under trelinja (om ikke mer), men jeg ønsker likevel å kunne oppleve ordentlig ruskevær på sommerfjellet med teltet. Er Hilleberg overkill til mitt tiltenkte bruk? Hva tenker dere?

Annonse
Skrevet

Hvis du er glad for dit msr elixir, så har msr jo 4 sæsons udgaven acces, som burde være fin over tregrensen, da der er en ekstra krydsende stang og solid innertelt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har Hilleberg soulo, Niak og et Helsport ringstind superlight. Til det formålet du beskriver så er ihvertfall Soulo overkill.

Hvis god plass er viktig så er hilleberg niak et bra alternativ. Da får du relativ lav vekt (1,7kg), god plass og svært robust telt som tåler mye. Ulempen er at "skjørte" ventilasjon kan oppleves kjølig hvis man plasserer teltet feil og det blåser kraftig.

De amerikanske superlette teltene kan være litt spinkle på høyfjellet.

• Liker 1
Skrevet

Med mindre du på død og liv må opp på Hardangervidda i høststorm fungerer det du har helt fint, så lenge du velger leir etter forholdene.  Snur været så ligg heller noen kilometer nærmere en turisthytte enn planlagt, så er du relativt trygg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville prioritert gode ventilasjonsmuligheter for bruken du skisserer.

Av solotelt er det vanskelig for meg å ikke foreslå Nortent Vern 1. Luftelukene i seg selv er ikke de beste synes jeg (men bedre enn Soulo!), men på sommerstid kan man helt fint ha en eller to dører halvåpne for god lufting. Man ligger også såppas nære dørene at det ikke blir like innestengt følelse som et tunneltelt i solsteken. Det siste året (~70 teltnetter) er det det teltet jeg har brukt mest på aleneturer.

Noe jeg har tenkt på etter å ha rotert på Vern 1, Abisko Shape 2 og Abisko Lite 3 for solobruk er at jeg føler jeg har mest plass i Vern 1 merkelig nok. Det kommer av takhøyden og mer "brukbart areal" i teltet som føles mye bedre ut enn tunnelteltene med lavere tak.

Så selv om Abisko Lite 3 er lettere, "større" og vel så sterkt i vinden som Vern 1 har jeg egentlig konkludert med å foretrekke sistnevnte. Samme konklusjoner tror jeg kan trekkes i fordel Soulo over andre større tunneltelt blant annet.

Hvis du vil holde deg i den lettere enden av skalaen ville jeg holdt meg i kategorien amerikanske kuppeltelt som MSR som også er veldig luftige og gode i varme klima, men med litt kompromiss på storm og værdyktighet. Hvor stormdyktig et telt er er uansett litt oppskrytt. De fleste telt vil klare seg fint om man bruker hodet og setter leir etter forholdene uansett.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har Hilleberg Niak, som er Hilleberg sin 3 sesongs variant av Unna. Veldig raskt å sette opp, frittstående, sparer vel en halvkilo kontra Unna. Jeg er svært fornøyd med dette valget.

Det sagt så er jeg usikker på om jeg ville ha valgt Niak på nytt, eller om jeg ville ha valgt Hilleberg Rogen 2p. Hilleberg Rogen 2p er igjen, mye av det samme, det veier 1.9 kg, altså 200 gram mer enn Niak, og Rogen har 2 dører. To dører betyr mulighet for å ha begge dører åpne i fint og varmt vær for bedre ventilasjon, som kan være en veldig god komfort-oppgradering sommerstid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.