+jaknudsen Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden (endret) Memurubu Turisthytte Kjedelig Jeg har planlagt denne turen om to uker, må vel finne delvis alternativ rute Klassikeren i Jotunheimen - rundtur på ski i foten av Norges høyeste fjell edit: la inn lenker, de forsvinner tydeligvis ved innliming. Endret 19 timer siden av jaknudsen 1 Siter
GrendelRaptor8 Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden jaknudsen skrev (30 minutter siden): Memurubu Turisthytte Kjedelig Jeg har planlagt denne turen om to uker, må vel finne delvis alternativ rute Klassikeren i Jotunheimen - rundtur på ski i foten av Norges høyeste fjell Enda kjedeligere hvis du hadde gått gjennom isen Siter
Omnilite Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) Isen på Gjende er veldig lunefull, så med alle værskiftene det har vært denne vinteren er det forståelig at de holder stengt. Isen er forsyningsrute, så det må være trygt for å kunne ferdes der. Jeg har vært der på tampen av sesongen, da var mesteparten stengt ned fordi vertskapet ikke visste når de måtte dra. Scooteren sto klar for "quick runaway". De måtte dra på timen om isen plutselig begynte å bli dårlig. Endret 2 timer siden av Omnilite Presisering for trygg is 2 Siter
+Marius Engelsen Skrevet 13 timer siden Pålogget Skrevet 13 timer siden (endret) Jeg opplevde våris i vinterferien på et sted man ville forventet trygg is på denne tiden. 10 cm stavis. Den så nesten ut som stålis, men man trakker rett gjennom. Null bæreevne. Så man må være ekstra forsiktig der det har vert mildt, eller solen kan ha «fått tak i» isen. Det er derimot ypperlig å lage slush av eller bruke som de flotteste isbiter i drinken Endret 13 timer siden av Marius Engelsen Siter
Swiss John Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Kan jeg foreslå noen alternativer: Start ved Fondsbu (beltebil fra Tyin, innlandstrafikk buss 138 fra Fagerness til Tyin eller Valdresekspressen NW160). Fondsbu (åpent nå) Gjendebu (selvbetjent nå) Leirvassbu (betjent fra 20.03.2025) Olavsbu (selvbetjent) Fondsbu. Fra Leirvassbu kunne man også fortsette den opprinnelige planlagte ruten: > Spiterstulen > Glitterheim > Gjendesheim eller: Leirvassbu > Skogadalsbøen (selvbetjent til 04.04.2025) > Fondsbu. Nok en fin rundreise fra Fondsbu: Fondsbu > Yksendalsbu > Tomashelleren > Fondsbu Ganske mange andre muligheter i den regionen. Siter
+Memento mori Skrevet 9 timer siden Skrevet 9 timer siden Omnilite skrev (9 timer siden): Isen på Gjende er veldig lunefull, så med alle værskiftene det har vært denne vinteren er det forståelig at de holder stengt. Isen er forsyningsrute, så det må være trygt å ferdes der. Artikkel i NRK Fra artikkelen: «Han advarer turister og skiløpere på det sterkeste mot å gå på isen. – Det ser fint ut, men du detter rett gjennom, advarer han.» Vil også slå et slag for https://www.iskart.no hvor det ligger utrolig mye info. Her kan du også legge inn dine egne isobservasjoner. I NVE sitt system for is, er det fra 0 til 5 stjerner som viser kompetansen din. Jeg har etter flere tusen isobser, og holder kurs og turer fått alle 5 stjernene. Litt det samme som brukes på skred. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.