Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet (endret)

Tar de like lett fyr? Brenner de like lenge, kortere eller lengre, i sammenlignbar størrelse? Og avgir de like mye varme (mer eller mindre)? Måle med tid til oppkok under ellers like forhold/størrelser kanskje?

Endret av zimwalker
Skrevet
GeirArne skrev (17 minutter siden):

Noen god grunn til at det ikke skal gå bra? De er mye lettere tilgjengelige og billigere. 

Gå bra? I forhold til hva? 

Fra hva jeg kan se og finner av informasjon er det ikke mye som skiller innholdet i disse produktene? Kanskje masse tettheten som gjør at Esbit brenner lengre i forhold til størrelse på produktet. Selv bruker jeg overraskende mye Burner bags til alt av fyring.

SCR-20250306-sisg.png

SCR-20250306-sjng.png

Skrevet (endret)

Hvite tenbriketter er laget av paraffin og brenner mye tregere enn esbit.

Så selv om de har sammenlignbar energimengde per gram, så er energimengden de avgir per sekund mye lavere.og blir derfor for lite til at man faktisk kan koke en rimelig mengde vann innen rimelig tid.

Endret av Gabs88
Skrevet

Frister ikke så mye med Esbit etter å alest litt på wikipedia. Parafinen i disse hvite tennblokkene kan man vel nærmest spise i forhold.

"Esbit's Safety Data Sheet states combustion can create formaldehyde, ammonia, nitrogen oxide, hydrogen cyanide and ingestion may cause nausea, vomiting, gastrointestinal disturbances, and kidney damage. When burned, the chemical oxidation of the fuel yields noxious fumes, which requires cooking foods in a container, such as a pot or pan, with a tight fitting lid. Burned tablets leave a sticky dark residue on the bottom of pots. If tablets are stored or used under damp conditions they can break up while burning and shed burning fragments, though this claim is hard to verify or reproduce."

Skrevet

For meg fremstår den primære bruken av Esbit, til å være bruk av 4 grams tabletter. Dette til å varme 2-3 dl vann til drikke.

Tror tennposer fungerer greit til det. Men de pakker nok ikke like kompakt.

En kritikk av Esbit, er at enkelte mener det er lett å bruke det til å lage sprengstoff. 

Det som gjorde Esbit berømt var at det ble brukt av tyske militære. I dag finnes det f.eks. brenngele produkter ment til samme formål. Disse kan ha svakere effekt enn Esbit, men avgir mindre avgasser osv.

Skrevet

Oppsiden er å ta med en brenner på 11,5 gram og en neve tennbriketter for å koke litt vann til kaffe og turmat.

Vekten ved start av turen blir da 11,5g pluss briketter, la oss si 50 gram, og til slutt (ideeelt) nede på 11,5g igjen når turen er ferdig.

Med gass blir det 76g brenner, 220g boks ved start, totalt 296gram ved turens start, og ideelt ca 180g ved turens slutt når gassen er brukt opp.

Differansen i vekt er altså veldig stor, og kostnaden for en ultralett Esbit-brenner er ca 300kr, så kostnaden pr. gram er veldig liten.

Skrevet

Esbit-tabletter virker såpass kjemisk farlige at jeg står over, men hvis det er mulig å koke 3-4 deciliter vann med parafinbriketter så er det straks interessant.

Skrevet
GeirArne skrev (11 minutter siden):

Oppsiden er å ta med en brenner på 11,5 gram og en neve tennbriketter for å koke litt vann til kaffe og turmat.

Vekten ved start av turen blir da 11,5g pluss briketter, la oss si 50 gram, og til slutt (ideeelt) nede på 11,5g igjen når turen er ferdig.

Med gass blir det 76g brenner, 220g boks ved start, totalt 296gram ved turens start, og ideelt ca 180g ved turens slutt når gassen er brukt opp.

Differansen i vekt er altså veldig stor, og kostnaden for en ultralett Esbit-brenner er ca 300kr, så kostnaden pr. gram er veldig liten.

Hvor lang tur snakker du om her? Jeg tror du undervurderer hvor mange oppkok du kan få med en gassbrenner og 220g gassboks. Det er _mange_ om det ikke gjøres i mye vind.

Skrevet
14 minutes ago, sneakyowl said:

Hvor lang tur snakker du om her? Jeg tror du undervurderer hvor mange oppkok du kan få med en gassbrenner og 220g gassboks. Det er _mange_ om det ikke gjøres i mye vind.

Jeg tenker på 100g gassboks. De veier ca 220g. Desto kortere turen er desto mer vil man jo også spare i vekt. (Vekten på sekken er selvsagt lavere på en kortere tur uansett).

Minste mulige vekt med parafintabletter blir ca 20g. Minste mulige vekt med gass er 220g hvis man tilfeldigvis har en nesten tom gassboks.

Skrevet

Det er mulig det er en skikkelig avsporing, men hvorfor ikke sprit?   Den enkleste spritbrenneren som "ikke koster noe" er de inntil 5 nedeste cm av en brusboks.  Evt fyllt med bomull for å redusere faren ved velting.  Ikke så effektivt som Trangia, men gøy å fikse selv. 

Skrevet
Just now, dsk said:

Det er mulig det er en skikkelig avsporing, men hvorfor ikke sprit?   Den enkleste spritbrenneren som "ikke koster noe" er de inntil 5 nedeste cm av en brusboks.  Evt fyllt med bomull for å redusere faren ved velting.  Ikke så effektivt som Trangia, men gøy å fikse selv. 

Jeg har tenkt tanken. Finner dog ingen svært lette spritbrennere. Brusboks kan fungere, men blir det stødig nok? Har fått litt "oppheng" på den esbit-brenneren som bare veier 11,5 gram, hehe :)

Skrevet (endret)

Jeg har laget en "trangiakopi" av brusbokser, den veier 14 gram, men den tåler ikke stort.  Du må teste litt forskjellig, og ta med vekten av drivstoffet du trenger (med emballasje) i testen.  Jeg er ikke gram-teller, men vet at ulikt utstyr er egnet for turer av ulik lengde osv. Den du tok bilde av veier nok mindre men vil antagelig fungere omtrent likt som en skokremboks, vis du har lyst til å teste uten å bruke penger på det. :-) 

Endret av dsk
Skrevet

Jeg har kjøpt inn disse til samme formål: https://www.bygghjemme.no/hage-och-utemiljo/grill/grilltilbehor/tennbriketter-weber/p-1027179

Det var før jeg fant ut at jeg har klart å rote bort den lille Esbit brenneren min, men testet den nå like greit i en kvistbrenner bare for å ta tiden.
Hvis jeg ikke husker helt feil så brant en brikett i 12 minutter.

Et pluss var også at disse weberbrikettene heller ikke stinker gammel fisk.

Skrevet

På jakt og fisketurer har jeg ofte med en liten kvistbrenner. I sekken ligger noen av disse tennposene og noen småflak med never. Da har jeg alltid sikkerhet for at jeg kan koke kaffe, selv om jeg ikke finner småkvist. Men som oftest er det et eller annet å brenne. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.