Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Er det noen som har lyst til å dele sine erfaringer og anbefale et godt liggeunderlag?

jeg sliter litt med korsryggen og opplever ofte å våkne så stiv i ryggen at jeg er redd for at den går ut av ledd når jeg står opp på telttur. Problemet er ikke så stort når jeg sover i lyng, men spesielt på leire og annet hardt underlag ødelegger det store deler av turen. Er det noen som kan anbefale et godt liggeunderlag?

jeg bruker det kun den vår, sommer og høst, trenger ikke noe som er beregnet på vinter. Ser på dette som en investering så om det er noe i det litt høyere prissjiktet er det greit. Lav vekt er en fordel, og gjerne at det tar litt liten plass i sekken, men uten at det går utover komforten. :) Et pluss om det kan brukes i Ticket to the moon hengekøye, men ingen must. Jeg er ca 185 høy, rundt 90kg.

På forhånd takk :)

Endret av Glenn Halama
Annonse
Skrevet

Hei og takk for svar! Jeg var ikke å tittet på innlegget tidligere, men vedkommende skriver at hun fryser masse så var litt redd for at det kanskje er det som ble vektlagt mest i forhold til anbefalinger. Om Exped underlagene som omtales er beregnet for vinter er de vel gjerne en del tyngre også?

Skrevet (endret)
Glenn83 skrev (18 minutter siden):

Hei og takk for svar! Jeg var ikke å tittet på innlegget tidligere, men vedkommende skriver at hun fryser masse så var litt redd for at det kanskje er det som ble vektlagt mest i forhold til anbefalinger. Om Exped underlagene som omtales er beregnet for vinter er de vel gjerne en del tyngre også?

De fins med ulik isolasjonsevne i hver tykkelse, og mindre isolasjon gir også lavere vekt. Hvis du er veldig gramjeger, kan du se på Big Agnes og Sea to Summit, de har noen veldig lette oppblåsbare underlag som ligger og vaker rundt tretallet i R-verdi. Men da må i alle fall jeg ha et trekkspill i tillegg vår og høst når temperaturen ikke er tosifra om natta.

Endret av Bryggekar
Skirveflei
Skrevet

Et tynt skumunderlag oppå ett oppblåsbart kan være verdt å forsøke.

Sea To Summit Comfort plus XT, og særlig Sea To Summit Comfort plus SI er mine favoritter. Men de er ikke de letteste.

Jeg synes også det er viktig å velge BREDE utgaver. Minst 60cm bredt.

Skrevet

Helt supert, tusen takk for gode råd!

som et siste spørsmål, er det stor forskjell på 5cm, 7cm og 9cm i forhold til komfort? Bruker både reinskinn og trekkspill/ rull så isolasjonen har ikke så mye å si :)

Skrevet

Med et tykkere underlag kan du redusere luftmengden mer før du "bunner", altså større spillerom til å justere hardhet til det du syns passer deg best. (Comfort)

Skrevet
Omnilite skrev (3 minutter siden):

Med et tykkere underlag kan du redusere luftmengden mer før du "bunner", altså større spillerom til å justere hardhet til det du syns passer deg best. (Comfort)

Veldig enig! Jeg bruker selv 9cm, og kan ha det ganske lite oppblåst. Det gir suveren støtte i korsryggen. 

Skrevet

Det er veldig personlig. Jeg synes det er godt å legge meg ned på et slapt oppblåst underlag. Men i løpet av natten stivner ryggen til om underlaget ikke er fast nok.

Så jeg blåser det så hardt som komforten tillater, eller bruker ett tynt skumunderlag øverst. Selvoppblåsbart har litt mer støtte pga. «skummadtassen» inni, så det kan jeg ha mykere oppblåst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.