Gå til innhold
  • Bli medlem

Vindjakke/Skalljakke til en kar med noen kilo ekstra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei godtfolk!

Hovedproblemet mitt er å finne jakker som er litt romslige, men også ikke for lange. De fleste jakker har et snitt som ikke passer en litt røslig kar med noe brede skuldre og en liten pondus..
Jeg må gjerne opp i xxl for å finne noe som jeg føler sitter greit rundt skuldre osv, men da blir de ofte veldig lange på ermene og henger godt ned på låra.

Tenkte kanskje det er flere her som har vært borti problemstillingen (altså ikke har en A4 kropp) og kanskje har noen tips?

Jeg er ute etter:
En lett 3 sesongers vindjakke/skalljakke primært til bruk i lavlandet. Det bør være en turjakke med litt lommer, men gjerne så lett og ledig som mulig. Hovedoppgaven til den er å stoppe vind og lett regn, varme får jeg fra ulltrøye osv under.

Det bør jo koste minst mulig, og være best mulig.. Det er en umulig kombinasjon, men jeg tar i mot alle tips med stor takk! :)

Annonse
Skrevet

På det skandinaviske markedet:

- Bergans XXL er romslig i størrelse. 

- Arc' teryx finnes ofte i størrelse XXXL

Ellers har jeg en Dobsom vindjakke i XXXL.

Sportoutlet merket Vertical har størrelse 3XL. Men dette merket er ikke å anbefale pga. elendige glidelåser.

Skrevet

Har du sjekket ut Monsen sine hos Sport Outlet? Jeg opplever de som store for størrelsen samtidig at de ikke akkurat har slim-passform

I tillegg så liker jeg lengden på dem, som ved nedbør ikke styrer vannet rett i bukselommene...

Jeg har omtalt bruken av dem for min del her i formet et par ganger...

Skrevet

Hei, beklager stillheten, jeg glemte å sette på varsel her.

Setter pris på tipsene og jeg skal sjekke samtlige i morgen!

Skrevet
On 3/4/2025 at 2:14 PM, Nils Einar Ljosland said:

Ved nærmere ettertanke. Jeg ville sett på en Bergans Microlight jakke (vindjakke). Den har stramming i livet og på ermene.

On 3/4/2025 at 2:49 PM, Espen Ørud said:

Har du sjekket ut Monsen sine hos Sport Outlet? Jeg opplever de som store for størrelsen samtidig at de ikke akkurat har slim-passform

I tillegg så liker jeg lengden på dem, som ved nedbør ikke styrer vannet rett i bukselommene...

Jeg har omtalt bruken av dem for min del her i formet et par ganger...

Begge disse ser veldig interessante ut. Skalljakka til monsen har jo et litt bredere spekter av bruk. Jeg skal få prøvd disse i butikk så regner jeg nok med at det blir kjøp av en eller begge!
(Den fra Bergans fikk også gode skussmål fra en kollega av meg som har den)

Jeg kom også over Lars Monsen Alta Light Down Jacket som ser ut til å kunne erstatte HH dunjakka mi som nærmer seg 10 år nå og er ganske slapp i fisken.
Kanskje jeg skulle skrevet noen ord om de forskjellige plaggene etterhvert, tilfelle andre leter etter alternativer..

Skrevet

Spørs hvilke budsjett du har. Men er du jakt etter en teknisk og for militært bruk som også er laga for sivilt bruk har du denne https://www.norskuniform.no/jakker/1847-11088-forest-jacket-30-taiga-gronn.html#/170-storrelse-xs_x_small De har mange størrelser, hvor den miste og 4XL, 5XL og 6XL må spesial bestilles. Fordelen med militært utstyr er at du får de i alle størrelser. Hvor mange sivile merker heller dropper visse størrelser, da det er få som kjøper disse størrelsene.

Vurdere å kjøpe den + buksa til neste vintersesong, da jeg utelukkende har funnet kun positive tilbakemelding fra flere som har bruker denne sivilt. Buksa forest trouser 3.0 slår andre bukser i samme segment ned i støvlene, spesielt på holdbarheten og slitasje som er viktig for meg. Jeg tipper at jakka også er av samme klasse.

Jakka og buksa er svindyr, men ligger i samme pris sekvens som andre i samme segment. Kan være verdt det om de holder 3-4 sesonger hardt bruk og det er mulighet for å reparer. For oss dødelige som knapt lager slitasje, så vare de kanskje livet ut.

Skrevet
11 minutes ago, Volum said:

Noen merker, slik som the North Face, tilbyr noen produkter i "plus size" :

https://www.thenorthface.com/en-us/p/mens/mens-jackets-and-vests/mens-rainwear-299284/mens-big-dryvent-mono-mountain-jacket-NF0A8BW5?color=ROU&fitType=Big&size=2X

Har også hørt at Patagonia er ganske boksete i snittet, men vet ikke hvordan de er med størrelser. 

Ah, er kanskje sånt man må se etter som alternativer ja.
Jeg er jo ikke stor (ca 1.85/100kg), men stor nok til at veldig mye av turutstyr ikke sitter godt på meg, og som jeg nevnte spesielt for jakker så blir de så trange over skuldrene/ryggen.

Jeg hadde en runde inne på Vestby outlet i fjor hvor jeg prøvde stort sett alt av jakker og bukser bla. i Bergans butikken pluss et par til, og det er helt utrolig hvor smalt ting er i størrelsen. Men det er kanskje en konsekvens av at ting er "formsydd" som de kaller det. Så det gir en bedre passform for de med helt normal A4 kropp, men for meg og andre som faller litt utenfor den malen så blir det ganske håpløst :D

Skrevet
nem skrev (1 time siden):

Ah, er kanskje sånt man må se etter som alternativer ja.
Jeg er jo ikke stor (ca 1.85/100kg), men stor nok til at veldig mye av turutstyr ikke sitter godt på meg, og som jeg nevnte spesielt for jakker så blir de så trange over skuldrene/ryggen.

Jeg hadde en runde inne på Vestby outlet i fjor hvor jeg prøvde stort sett alt av jakker og bukser bla. i Bergans butikken pluss et par til, og det er helt utrolig hvor smalt ting er i størrelsen. Men det er kanskje en konsekvens av at ting er "formsydd" som de kaller det. Så det gir en bedre passform for de med helt normal A4 kropp, men for meg og andre som faller litt utenfor den malen så blir det ganske håpløst :D

Angående den nevnte Monsen-jakka, så er nok "formsydd" av de siste beskrivelsene jeg ville kommet på....

Skrevet
Espen Ørud skrev (4 timer siden):

Angående den nevnte Monsen-jakka, så er nok "formsydd" av de siste beskrivelsene jeg ville kommet på....

De kjenner vel sitt marked.... 

Skrevet
19 hours ago, Dompappen said:

Spørs hvilke budsjett du har. Men er du jakt etter en teknisk og for militært bruk som også er laga for sivilt bruk har du denne https://www.norskuniform.no/jakker/1847-11088-forest-jacket-30-taiga-gronn.html#/170-storrelse-xs_x_small De har mange størrelser, hvor den miste og 4XL, 5XL og 6XL må spesial bestilles. Fordelen med militært utstyr er at du får de i alle størrelser. Hvor mange sivile merker heller dropper visse størrelser, da det er få som kjøper disse størrelsene.

Vurdere å kjøpe den + buksa til neste vintersesong, da jeg utelukkende har funnet kun positive tilbakemelding fra flere som har bruker denne sivilt. Buksa forest trouser 3.0 slår andre bukser i samme segment ned i støvlene, spesielt på holdbarheten og slitasje som er viktig for meg. Jeg tipper at jakka også er av samme klasse.

Jakka og buksa er svindyr, men ligger i samme pris sekvens som andre i samme segment. Kan være verdt det om de holder 3-4 sesonger hardt bruk og det er mulighet for å reparer. For oss dødelige som knapt lager slitasje, så vare de kanskje livet ut.

Den så veldig interessant ut ja.. Prisen er jo grusom, men som du er inne på så kan det være verdt det hvis den passer godt og varer lenge. Må taes til ettertanke.

15 hours ago, Espen Ørud said:

Skal definitivt sjekke den ut, gode sjanser for at den sitter bedre enn formsydde jakker på meg.. Eller så blir den bare veldig posete.. :D

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.