Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et sterkt ønske om å utvide turene mine med å begynne å sove ute. Har endel muskel og ledd plager som hittil har stoppet meg, men nå skal det altså skje. Jeg er veldig kald av meg, ligger i sovepose som har komf.temp -18 med ull når det er 2 pluss og syns det er passe:) Så for min del er det ikke noe som heter "for varmt" liggerunderlag. Vet ikke helt hva som regnes som tungt og ikke men vil prioritere sovesystemet uansett, for hvis ikke det fungerer så blir det heller ikke noe overnatting. Går aldri mer enn 4-5 t i rolig tempo av gangen. Skal brukes i skog og fjell. Har lest tester og slikt, og foreløpig ser jeg på Exped dura 8r. Hvilke liggeunderlag kan anbefales som er varmt og gir MAKSIMAL komfort?

Annonse
Skrevet

Når det kommer til oppblåsbare madrasser kommer det så mye på markedet at det knapt er mulig å holde følge. Men en 8R matte høres veldig bra ut.

Det sagt vil R-Verdien være avhengig av at matten er helt blåst opp, og mange foretrekker at matten ikke er så stiv for god sovekomfort. Så reell R-verdi vil derfor ofte være lavere.

Når det kommer til ultimat sovekomfort så kan det også være greit å kombinere luftmadrass med feks en skumgummimadrass som Z-Lite Sol. https://www.vpg.no/Therm-a-Rest-Z-Lite-Sol/149539/?gad_source=1

Det finnes også noen litt mer ekstreme alternativer, som Helinox Cots.
https://www.fjellsport.no/merker/helinox/helinox-lite-cot-black-blue-1?channable=01384b6964003132352d3938303856&variantId=125-9808&utm_campaign=05. Kelkoo Shopping Promotion [all]&gad_source=1

https://www.speidersport.no/helinox/217573/feltseng-helinox-cot-one-convertible-black?gad_source=1

Men de blir fort mye å bære med seg, samt at de stiller større krav til flatt underlag. Men komfortable, det er de.

Men med muskel og leddplager så gir det også veldig mye mening å tenke på vekten du skal bære på selve turen.

Så feks NeoAir NXT https://www.outnorth.com/no/varemerker/therm-a-rest/therm-a-rest-neoair-xtherm-nxt-regular-neptune-1979353?variantId=337-3766&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=shopping&utm_campaign=02%3A [NO] PLA - Shopping CSS - Everything else&gad_source=1

Vil veie halvparten av det du har valgt deg ut, og samtidig ha R-verdi på 7.3 som er en ekstremt høy verdi.

Skrevet (endret)

Siden du bruker sovepose med -18 i t-comfort i dag - Hva bruker du som liggeunderlag i kombinasjon? Det har mye å si å isolere fra bakken. Dårligere liggeunderlag vil kreve kraftigere sovepose.

"Komfort" i en madrass er også kjempesubjektivt. Jeg liker både senga hjemme og det oppblåsbare liggeunderlaget som nesten så harde som mulig. Mykere kanskje "føles" mer komfortabelt ut der og da, men jeg tror mange hadde funnet ut at både kropp og søvn får det bedre på hardere madrasser ;) Men igjen - Kjempesubjektivt.

Hvis vi kun tenker temperaturkomfort så kommer det til et punkt (avhengig av hvor kaldt det er i bakken og omgivelsene rundt selvfølgelig), hvor mer isolasjonsgrad ikke har noe å si. Om du ikke planlegger å dra ut på skikkelig kalde vinterturer ned på -30 og lignende ser jeg veldig lite poeng i å gå for det aller raffeste på markedet når du vil få den samme opplevde komforten ut fra noe mye rimeligere, sannsynligvis lettere og mer kompakt. Tenk gjerne også oppblåsbar matte i kombinasjon med et tynt og lett skumplastliggeunderlag (f.eks. Z-Lite fra Thermarest) som Gabs over nevner. Du vil få mer isolasjon med to matter, og du er sikret fra om det skulle gå hull på det oppblåsbare til å fortsatt kunne sove greit uten å feltfikse matten midt på natten. I tillegg kan du bruke skumplastunderlaget til litt mer røft bruk som sitteunderlag på bar bakke osv.

Endret av sneakyowl
Skrevet
Gabs88 skrev (49 minutter siden):

Når det kommer til oppblåsbare madrasser kommer det så mye på markedet at det knapt er mulig å holde følge. Men en 8R matte høres veldig bra ut.

Det sagt vil R-Verdien være avhengig av at matten er helt blåst opp, og mange foretrekker at matten ikke er så stiv for god sovekomfort. Så reell R-verdi vil derfor ofte være lavere.

Når det kommer til ultimat sovekomfort så kan det også være greit å kombinere luftmadrass med feks en skumgummimadrass som Z-Lite Sol. https://www.vpg.no/Therm-a-Rest-Z-Lite-Sol/149539/?gad_source=1

Det finnes også noen litt mer ekstreme alternativer, som Helinox Cots.
https://www.fjellsport.no/merker/helinox/helinox-lite-cot-black-blue-1?channable=01384b6964003132352d3938303856&variantId=125-9808&utm_campaign=05. Kelkoo Shopping Promotion [all]&gad_source=1

https://www.speidersport.no/helinox/217573/feltseng-helinox-cot-one-convertible-black?gad_source=1

Men de blir fort mye å bære med seg, samt at de stiller større krav til flatt underlag. Men komfortable, det er de.

Men med muskel og leddplager så gir det også veldig mye mening å tenke på vekten du skal bære på selve turen.

Så feks NeoAir NXT https://www.outnorth.com/no/varemerker/therm-a-rest/therm-a-rest-neoair-xtherm-nxt-regular-neptune-1979353?variantId=337-3766&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=shopping&utm_campaign=02%3A [NO] PLA - Shopping CSS - Everything else&gad_source=1

Vil veie halvparten av det du har valgt deg ut, og samtidig ha R-verdi på 7.3 som er en ekstremt høy verdi.

Takk for tips, godt poeng å bære lettest mulig. Har ikke sett så nøye på dette liggeunderlaget før, skal sjekke det ut :) Sånne feltsenger virker veldig flotte, kanskje noe å vurdere hvis det er aktuelt med lengre turer når vi er flere som bærer. 

Skrevet (endret)
10 minutes ago, Ergotur said:

Takk for tips, godt poeng å bære lettest mulig. Har ikke sett så nøye på dette liggeunderlaget før, skal sjekke det ut :) Sånne feltsenger virker veldig flotte, kanskje noe å vurdere hvis det er aktuelt med lengre turer når vi er flere som bærer. 

Jeg sliter med kneskade selv, så å bære tungt og langt vil jeg helst unngå. Men om jeg må gjøre det så har jeg lettvektsutstyr tilgjengelig.

Men på grunn av dette så er fokuset mitt hele tiden på padling. Hvis jeg må gå, så går jeg, men det er turer med padlemuligheter jeg er på utkikk etter. Da er det mye enklere å kjøre på med diverse komfortutstyr også.

Som feks Helinox stol, så jeg sitter godt kveldstid. 

Endret av Gabs88
Skrevet
sneakyowl skrev (42 minutter siden):

Siden du bruker sovepose med -18 i t-comfort i dag - Hva bruker du som liggeunderlag i kombinasjon? Det har mye å si å isolere fra bakken. Dårligere liggeunderlag vil kreve kraftigere sovepose.

"Komfort" i en madrass er også kjempesubjektivt. Jeg liker både senga hjemme og det oppblåsbare liggeunderlaget som nesten så harde som mulig. Mykere kanskje "føles" mer komfortabelt ut der og da, men jeg tror mange hadde funnet ut at både kropp og søvn får det bedre på hardere madrasser ;) Men igjen - Kjempesubjektivt.

Hvis vi kun tenker temperaturkomfort så kommer det til et punkt (avhengig av hvor kaldt det er i bakken og omgivelsene rundt selvfølgelig), hvor mer isolasjonsgrad ikke har noe å si. Om du ikke planlegger å dra ut på skikkelig kalde vinterturer ned på -30 og lignende ser jeg veldig lite poeng i å gå for det aller raffeste på markedet når du vil få den samme opplevde komforten ut fra noe mye rimeligere, sannsynligvis lettere og mer kompakt. Tenk gjerne også oppblåsbar matte i kombinasjon med et tynt og lett skumplastliggeunderlag (f.eks. Z-Lite fra Thermarest) som Gabs over nevner. Du vil få mer isolasjon med to matter, og du er sikret fra om det skulle gå hull på det oppblåsbare til å fortsatt kunne sove greit uten å feltfikse matten midt på natten. I tillegg kan du bruke skumplastunderlaget til litt mer røft bruk som sitteunderlag på bar bakke osv.

Enig, det er veldig subjektivt. Soveposen har blitt brukt i hengekøye med Klymit Insulated Hammock V Red | Fjellsport.no. Blir nok ikke aktuelt med overnatting ute i det råeste vinterværet, men jeg er bare så utrolig redd for å fryse underifra.

Skrevet
1 hour ago, sneakyowl said:

Du vil få mer isolasjon med to matter, og du er sikret fra om det skulle gå hull på det oppblåsbare til å fortsatt kunne sove greit uten å feltfikse matten midt på natten. I tillegg kan du bruke skumplastunderlaget til litt mer røft bruk som sitteunderlag på bar bakke osv.

Dette er en viktig faktor, for det første vil et skumunderlag redusere sannsynligheten for at et oppblåsbart punkterer. Men det kan også brukes hvis man feks skulle være uheldig og det oppblåsbare svikter.

Og selvfølgelig, det funker som sitterunderlag.

Skrevet

Jeg er revmatiker, og for meg er det viktigste for å unngå smerter på tur at jeg bærer så lett som mulig.

Som alle sier er det helt individuelt hva som oppleves komfortabelt, og det er også veldig varierende hvordan produsenter merker produktene sine.

Jeg bruker i dag et Exped Downmat 7, som er 7 cm tykt. Det er veldig godt å ligge på for meg, og mer enn varmt nok. Jeg blåser det opp så hardt jeg kan få det, da er det fortsatt mykere enn Tempur-madrassen hjemme. Exped har endret hele utvalget sitt etter at jeg kjøpte mitt, men jeg vil anbefale å se på tjukkelse og vekta først og fremst, og deretter passe på R-verdi på minst 3,5.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.