Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom over disse powerbank-modellene nå: https://charger.nitecore.com/product/Summit20000

Disse har visst en oppvarmingsfunksjon som skal gjøre dem mer effektive i kulden (ned mot -40c iflg reklamen). Blir vel litt som de fleste elbiler har. Snedig med litt nytenking, men personlig bruker jeg kun powerbanken til lading etter at den er blitt gjennomvarm, f.eks. etter en natt i soveposen.
Hvis man plutselig får et behov for å lade opp og ikke har batteripakka på kropp kan jeg se en nytteverdi.

Formfaktor og porter er helt lik som Nitecore Carbo 20000 jeg har og vekten er bare noen få gram høyere (og dermed oppe blant "best in class" på vekt).

Annonse
Skrevet (endret)

Ved første øyekast er den tilsvarende Nitecore NB20000 men så ser jeg at NB20000 faktisk har 11220 mAh rated capacity og Summit har 13500 så hvis tallene stemmer er den 20% bedre, mens vekten inklusive varmeelementet er 12g ekstra. 291 vs 303g.  Da kommer den ut til 44.55 mAh/g

Så kan den måles opp mot Tek.no vinneren Andersson PD 20000 til til 399 kr. Denne har en reell målt kapasitet på 15000 mAh mens den veier 391g. Så 38.1 mAh/g

https://www.netonnet.no/art/mobil-smartklokke/mobiltilbehor/powerbank/andersson-prb-x2000-powerbank-20-000-mah-pd30w/1033289.11546/

Det sagt så kan det stilles litt tvil angående reell kapasitet på Nitecore 20 000, det er oppgitt kapasitet ikke reell og målt kapasitet. Og når jeg søker litt finner jeg feks denne Reddit posten hvor en bruker av Nitecore 20 000 har målt den reelle kapasiteten til 7800 mAh. Hvis den målingen faktisk stemmer og Summit er samme, så vil det være 25.7 mAh/gram.  Vi kan selvfølgelig ta den amatørmålingen med en klype salt men det er greit å ha i tankene at den reelle kapasiteten til Nitecore 20000 faktisk kan ligge et stykke under det Nitecore oppgir som reelt.

I tillegg til dette tillater Andersson laderen raskere lading enn Nitecore gjør.

Bare sånn for å sette ting litt i perspektiv, så koster Summit 20000 2099 kroner hos Fjellsport mens Andersson-testvinneren koster 399 kroner og har potensielt et bedre Energi/Vekt forhold.

Så det største spørsmålet mitt er ikke egentlig angående om Nitecore Summit er effektiv i kulden, men hva det den reelle outputen til Nitecore er og om den faktisk kan måle seg med en powerbank til 399 kroner, eller om den bare er et dårlig produkt innpakket i karbonfiber.

Endret av Gabs88
Skrevet (endret)

Ja og det er jeg for så vidt enig i - Jeg er langtidsbruker av "kongebanken" fra Andersson, og det er alltid den jeg anbefaler om noen lurer på hva de skal skaffe seg. Jeg kjøpte Nitecore Carbo 20000 (ikke samme som NB20000) for å spare inn på vekt og plass for kommende langtur, men jeg mistenker å oppleve uten å ha gjort noen vitenskapelige tester at jeg får mer ut av Andersson powerbanken.

Jeg er ikke kjempeoverrasket - Men kommer nok til å velge det letteste valget uansett nå for kommende tur. Carbo har mer eller mindre samme specs som Summit, men uten varmeelementfunksjonen.

Uansett - For folk som er litt mer avslappet på utstyrsbruken og bare vil lade når det passer dem, og ikke tenke på å forvarme den først (Jeg legger disse i samme kategori med de som ikke strammer alle teltbardunene sine :D), så ser jeg for meg at Summit-varmefunksjonen kan være kjekk. Det er lite som tapper en powerbank så hardt som å lades ut når den er gjennomkald.

Med forbehold om betraktninger uten å se på prisen - for den er SPINNVILL.

Endret av sneakyowl
Skrevet
19 minutes ago, sneakyowl said:

Ja og det er jeg for så vidt enig i - Jeg er langtidsbruker av "kongebanken" fra Andersson, og det er alltid den jeg anbefaler om noen lurer på hva de skal skaffe seg. Jeg kjøpte Nitecore Carbo 20000 (ikke samme som NB20000) for å spare inn på vekt og plass for kommende langtur, men jeg mistenker å oppleve uten å ha gjort noen vitenskapelige tester at jeg får mer ut av Andersson powerbanken.

Det store spørsmålet for min del er jo hvor mye Nitecore faktisk leverer og om Andersson-powerbanken faktisk kan levere mer opp mot vekt.

Hvis Nitecore sine egne oppgitte tall stemmer, så er det 13500/303g=44.5 mAh/g, mens hvis Reddit-posten stemmer så er det 7800/303g=25.7 mAh/g. Og mens den reddit-Posten kan settes i tvil så har jeg sett andre tester av Nitecore tidligere som tilsier at den reelle kapasiteten kan faktisk kan være såpass lav.

Så når Andersson leverer en målt 38.1 mAh/g, i tillegg til raskere lading, flere porter og mer nøyaktig visning av restkapasitet, så kan den reelt sett være et bedre alternativ med tanke på kraft/vektforholdet.

Nitecore må faktisk levere 11500 mAh på sine 303g før den tilsvarer Andersson. Og det tror jeg rett og slett ikke den gjør...

Men det finnes jo også selvfølgelig situasjoner hvor man kun bryr seg om vekten i gram og ikke kraftforholdet. Det er vel kanskje reelt sett også de fleste situasjoner?

Skrevet (endret)
Gabs88 skrev (46 minutter siden):

Men det finnes jo også selvfølgelig situasjoner hvor man kun bryr seg om vekten i gram og ikke kraftforholdet. Det er vel kanskje reelt sett også de fleste situasjoner?

Dette. Så lenge det er "nok" kapasitet i den lettere pakken er det den som blir valgt i mitt tilfelle nå i hvert fall. Men til meste annen bruk hvor vekt ikke er prioritet #1, så ville jeg satt kraftforholdet høyere.

Endret av sneakyowl

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.