Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er topp 3 mat-planter man kan finne i Norsk natur? Fjell og skog.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg tenker på planter som er trygge, lette å kjenne igjen og feks kan tilsettes i en suppe.

Hvis man bare skal lære seg 3 stk, eventuelt 5 maks, hvilken er verdt å kunne, hvor finner man dem og hva brukes de til?

Det første som slår meg er brennenesle, men kanskje også ramsløk. Løvetann kan vel spises men de er ikke kjent for å være spesielt gode på smak. Men finnes det noe i fjellet?

Når jeg først er i gang kan jeg jo også spørre om bøker på temaet, men jeg vil bemerke at jeg har ingen stor interesse av å bli ekspert på temaet. Jeg ønsker rett og slett bare å kunne noen helt grunnleggenden busker og plantevekster som kan være gode på tur.

Endret av Gabs88
Annonse
Skrevet (endret)

Vet at granskudd kan spises (de helt lysegrønne skuddene ytterste på grenene som spretter frem om våren) , hvis mar er ute i den årstiden de spretter frem å er det i hvert fall ubegrensede mengder å få tak i..
https://www.utemagasinet.no/turmat/tre-oppskrifter-med-granskudd

Ellers finnes det mye av bær, også på fjellet... blåbær, tyttebær, krekling, multer etc
https://naturvernforbundet.no/spis-naturen/

en rekke sopper.. men da bør man vite hva man plukker.

Fant denne , ulike spisbare planter og vekster : https://viivilla.no/hage/planteleksikon/12-spiselige-vekster-fra-naturen/

Vil også slå et slag for fisking, det er ikke planter og vekster, men fisk er noe man fange i de fleste vann, tjern, elver og større bekker både til fjells og til skogs og er mulig og fange til de fleste årstider (dog noen steder fisken er fredet i gyteperioden)

Endret av OptimusPrimus
  • Liker 1
Skrevet

Lav kan spises, men mange typer må lutes først. Man kan lute selv med bjørkeaske og vann. 
Navlelav fins det mye av i fjellet, og den kan man lage te av. 

Skrevet
Lompa skrev (På 7.3.2025 den 22.14):

Lav kan spises, men mange typer må lutes først. Man kan lute selv med bjørkeaske og vann. 
Navlelav fins det mye av i fjellet, og den kan man lage te av. 

Navlelav kan også spises. Og jeg har spist mye av den. Hvis jeg kommer over en stein med det svarte potetgullet, brekker jeg gjerne av noen biter og putter i munnen.  Det smaker ikke mye, litt som poteter kanskje, og inneholder ganske mye karbohydrater. Kan også forvelles, men det har jeg ikke prøvd. 

Skrevet (endret)
Volum skrev (På 8.3.2025 den 12.10):

Klar deg sjølv av Jon Godal

Han har jeg både gått i fjæra og spist tang med, og i skogen og spist maur og annen "godis" med. Men var ikke alene, vi var flere som hadde valgt Friluftsliv som valgfag på ungdomsskolen (4t i uka) og hadde Godal som gjestelærer noen ganger.

Ikke spør meg hva jeg lærte (utover at det er lurt å ha med mat på tur ;-) ), da dette jo var en mannsalder siden, i 77/78.

Nei, vil dere vite hva herr Godal hadde på sin meny får dere heller lese boka hans som dere finner en digital kopi av her (tilgjengelig fra norske IP-adresser): 
https://www.nb.no/items/343566828bb2f4625bf582dbada5ad77?page=0

Her er baksideteksten fra bokomslaget til "Klar deg sjøl - Hvordan overleve i norsk natur" (1985):

bilde.png

PS: fjellforum.no/topic/61859-nrk-podcast-jon-bojer-godal-tradisjonshåndverk-natur-skog-og-trevirke-i-serien-drivkraft/

Endret av zimwalker
  • Takk 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.