Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ett spørsmål som passer bra i denne skallstøveltråden:

Hvordan synes dere dette er å gå med om sommeren, når det er varmt i fjellet? En ullsokk og en raggsokk er jo ikke akkurat spesielt kjølig i en sort lærstøvel 😅

Ikke det at goretex sko er spesielt kjølig i en syntetisk sko heller, men der er det ofte mulig å bare ha på en tynn sokk.

Annonse
Skrevet (endret)

Varmt blir det uansett. Goretex medfører jo et ekstra lag akkurat som en ekstra sokk som du sier, så det synes jeg er ett fett. Dessuten kan den innerste sokken være en tynn polypropylensokk som isolerer ca 0.  Jeg bruker mine Lundhags Jaure Light med hell sommerstid. Disse er også lettere enn mine Alfa Bever med Goretex.

Endret av Krankman
  • Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Marius Engelsen said:

Ett spørsmål som passer bra i denne skallstøveltråden:

Hvordan synes dere dette er å gå med om sommeren, når det er varmt i fjellet? En ullsokk og en raggsokk er jo ikke akkurat spesielt kjølig i en sort lærstøvel 😅

Ikke det at goretex sko er spesielt kjølig i en syntetisk sko heller, men der er det ofte mulig å bare ha på en tynn sokk.

Det er varmt, absolutt, men siden støvlene ikke har fôr så er det ikke varmere enn "tradisjonelle fjellstøvler". Fôret i et par Alfa Walk King er fort som et par ullsokker i seg selv. Har heller motsatt problem, at skallstøvlene fortere blir for kalde utover høsten. 

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Hei. 

Litt sent ute, men tenkte å skrive noen tanker.

Jeg kjøpte et par Lundhags Vandra 2 i 2023. Grunnen var at mine gamle Hanwag Alaska hadde blitt for små og var vonde å gå i. 
Jeg ville også prøve en skallstøvel for å se hvordan det fungerte. Jeg har alltid brukt GoreTex før. 

Også måtte jeg finne noen støvler med stor tåboks for å få plass nok til føttene. Jeg er vel blitt såpass gammel nå at jeg trenger sko med fotform. 

Kvaliteten på Lundhags er nok så som så. Et par parene jeg fikk til prøving hadde stifter stående opp igjennom sålen. Så om man skal kjøpe Lundhags så sjekk skoene nøye før du tar dem i bruk. 

Støvlene jeg tok i bruk har holdt godt til nå, men jeg ser nå at noen av sømmene på utsiden er slitt istykker så det blir spennende å se fremover. 

Når det gjelder vanntetthet så vil skinn før eller siden trekke vann. Etter en 6-7 timers tur i regnvåt skog og vassing i våtmark så kan jeg vri opp ullsokkene. Selv om jeg har smørt de inn godt med Sno-Seal. Kanskje det finnes andre remedier som virker bedre. Her hjelper nok den gummierte kalosjen en god del. Jeg har brukt M77 i HV og den er helt håpløs. Fordelen med den er at den har en myk såle så den fungerer godt på mange typer underlag sånn som asfalt, grus, hard snø og is. På sånne underlag er Vandra 2 håpløs.

Jeg kjøpte skoene med nubuck siden de ikke hadde inn de i glatt skinn i den størrelsen jeg trengte. Mulig at vannmotstanden hadde vært bedre med glatt skinn. 

En annen ulempe med støvlene er at de ikke har noe demping. Fungerer vel greit i myk skogsmark, men jeg tror det kan gå hardt utover knærne om man går mye på hardt underlag. De har også veldig stiv såle. Jeg tror andre modeller kanskje har bedre demping. 

Jeg bruker en tynn linersokk og en tykkere raggsokk i dem. Det er som andre skriver, temmelig varmt om sommeren. Men fordelen er at når man tar pause så kan man få luftet sokkene ordentlig. 

Jeg tror også at levetiden på en fjellstøvel stort sett er 5-6 år. For oss som er aktive turgåere så må vi nok finne oss i å kjøpe nye støvler en gang iblant. Selv om støvlene jo er best å gå i når de er utslitt. 

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, Øystein_ said:

Jeg tror også at levetiden på en fjellstøvel stort sett er 5-6 år. For oss som er aktive turgåere så må vi nok finne oss i å kjøpe nye støvler en gang iblant.

Javisst, men jag är inte helt enig. Man måste kunna ställa högre krav på en fjällstövels livslängd. Skalkängor som Lundhags eller Jörnkängan är bokstavligen designade för att kunna repareras. Till exempel är skaften på mina kängor nu ungefär 25 år. Originalbottendelen (gummit) böts ut efter 20 år. Sulan byter jag ut vid behov, de brukar hålla någonstans mellan 350-400 mil innan de blir obehagligt blanka. Även om kvaliteten på Lundhags kängor generellt sett har blivit sämre (enligt min uppfattning) så skall man inte behöva slänga dem efter 5-6 år. Däremot kan de behöva service.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Øystein_ skrev (På 13.4.2025 den 15.43):

En annen ulempe med støvlene er at de ikke har noe demping.

De Lundhags jeg prøvde, var så lav over vristen at ekstra dempende såler bare var å glemme. Det kunne jo ha løst problemet.

Jeg ser at veldig mange klager på at Lundhags har for lav vrist. Og vristen er veldig lav sammenlignet med alle andre sko jeg har prøvd. Synd, rett og slett.

M77 har på sin side stort volum, og selges uten såler. Her er plass til tykke dempende såler, og gjerne 2 par om man vil det. I mitt tilfelle bruker jeg en anatomisk formet ullsåle, med fotbuestøtte, og en tynnere gelsåle oppå det igjen.

Jeg har brukt støvlene en del nå i det siste. Jeg liker skallstøvelprinsippet godt og den har mange egenskaper som gjør at den passer mitt bruk, men den kan nok aldri matche en moderne tekstilstøvel i passform og gå-komfort. Til det er den alt for enkel i utformingen.

——————

Men om demping i fjellstøvler:

Eks. Viking anbefaler jo at fjellstøvler ikke har så mye demping.  For demping stjeler energi mens man går, og siden man ikke løper er det egentlig ikke behov for dempingen. Jeg tenker derimot at det er en smakssak, jeg blir mindre sliten i fotsålene om sålen er mykere og jeg har mer demping. Men belastningen på knærne tror jeg er ganske lik så lenge det er snakk om gåing, og ikke løping/jogging.

Endret av Marius Engelsen
Skrevet (endret)

Kan ikke si jeg la merke til noen vristproblematikk med mine. Men jeg kjøpte dem store i størrelsen så jeg skulle få plass til både ullsokker og anatomisk såle. Jeg bruker Superfeet sine. 

ruiCosta: Jo jeg er enig med deg at vi må stille krav til kvaliteten på støvlene. Jeg er ikke noe glad i bruk og kast. Har du Lundhags eller Jörnkängan eller noe annet?

Hvordan er det å sende Lundhags støvler til service? 

Edit: jeg fant ei prisliste og det så ikke avskrekkende ut. Men hvordan er det å sende det over landegrensene, blir vel mye fortolling og frakt og sånt. Sikkert lettere hvis man bor i Sverige eller i EU. 

Endret av Øystein_
Skrevet
Øystein_ skrev (11 timer siden):

Kan ikke si jeg la merke til noen vristproblematikk med mine. Men jeg kjøpte dem store i størrelsen så jeg skulle få plass til både ullsokker og anatomisk såle. Jeg bruker Superfeet sine. 

ruiCosta: Jo jeg er enig med deg at vi må stille krav til kvaliteten på støvlene. Jeg er ikke noe glad i bruk og kast. Har du Lundhags eller Jörnkängan eller noe annet?

Hvordan er det å sende Lundhags støvler til service? 

Edit: jeg fant ei prisliste og det så ikke avskrekkende ut. Men hvordan er det å sende det over landegrensene, blir vel mye fortolling og frakt og sånt. Sikkert lettere hvis man bor i Sverige eller i EU. 

For å sende Lundhagsstøvler til reparasjon så trenger en kun å sende støvlene til Lillehammer, så en trenger ikke å tenke på toll. Fra Lillehammer sendes støvlene til skomakeren i Järpen.

• Liker 1
Skrevet (endret)
15 hours ago, Øystein_ said:

Har du Lundhags eller Jörnkängan eller noe annet?

Lundhags.

3 hours ago, jmtjs said:

For å sende Lundhagsstøvler til reparasjon så trenger en kun å sende støvlene til Lillehammer, så en trenger ikke å tenke på toll. Fra Lillehammer sendes støvlene til skomakeren i Järpen.

👍

On 4/13/2025 at 3:43 PM, Øystein_ said:

Jeg har brukt M77 i HV og den er helt håpløs. Fordelen med den er at den har en myk såle så den fungerer godt på mange typer underlag sånn som asfalt, grus, hard snø og is. På sånne underlag er Vandra 2 håpløs.

18 hours ago, Marius Engelsen said:

Jeg liker skallstøvelprinsippet godt og den har mange egenskaper som gjør at den passer mitt bruk, men den kan nok aldri matche en moderne tekstilstøvel i passform og gå-komfort.

Man kommer ibland till en punkt (särskilt på långtur) då man önskar att man hade något annat på fötterna 🙂

Endret av ruiCosta

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.