Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er på utkikk etter nye fjellstøvler. Denne gangen ønsker jeg noe uten membran og fór.

Jeg går ikke så mye med tung sekk, det er sjeldent.

Jeg kunne tenkt meg en halvhøy støvlel, med en mellomstiv såle. Noe som kanskje kan sammenlignes med en litt lettere og mykere variant av Alfa Walk king.

Noen forslag til hva jeg burde se på? Det er vel kanskje ikke så mye å velge i?

Annonse
Skrevet

Det er ikke mye å velge i nei. Lundhags og Jörnkängen er de jeg kjenner til. Jeg har Lundhags Forest (wide-modellen) og Jaure High av fjellstøvler. Førstnevnte er ett lag lær, og min favoritt, fordi de er lettere og mykere. At de er mykere er litt vanesak om man er vant til stive fjellstøvler, for man kan ikke like lett "kante" (som på ski) støvelen når man går i skråterreng. I stedet bøyer man ankelen etter terrenget, som med joggesko. Jeg opplever at man føler underlaget bedre da.

Forest er en høy modell, men det finnes en lignende modell som heter Fulu, som er noe lavere. De har også en annen modell, Vandra Mid, som er i ett lag lær og er lavere. Jeg hadde den høye versjonen av disse men de hadde litt annen passform og syntes de hadde dårligere hælgrep.

Jaure har 2 lag lær og neopren mellom. Disse er mye stivere og gir masse støtte. Men de har ikke varmende fôr og de suger ikke opp masse vann som fôrede støvler. Disse er en del tyngre enn ettlagsstøvlene, så bruker disse primært ved tung oppakning eller kanoturer med bæring av Ally over hodet. Jaure fins i en Mid-modell som er litt høyere enn Walk King.

Skallstøvler uten membran og fôr funker gull! Kjøp de store nok til å kunne ha romslig med sokker (f.eks. tynn sokk + raggsokk) for å ha noe mykt imellom. Skallstøvler er heller ikke særlig varme.

Skrevet
foroll skrev (9 timer siden):

Det er ikke mye å velge i nei. Lundhags og Jörnkängen er de jeg kjenner til. Jeg har Lundhags Forest (wide-modellen) og Jaure High av fjellstøvler. Førstnevnte er ett lag lær, og min favoritt, fordi de er lettere og mykere. At de er mykere er litt vanesak om man er vant til stive fjellstøvler, for man kan ikke like lett "kante" (som på ski) støvelen når man går i skråterreng. I stedet bøyer man ankelen etter terrenget, som med joggesko. Jeg opplever at man føler underlaget bedre da.

Forest er en høy modell, men det finnes en lignende modell som heter Fulu, som er noe lavere. De har også en annen modell, Vandra Mid, som er i ett lag lær og er lavere. Jeg hadde den høye versjonen av disse men de hadde litt annen passform og syntes de hadde dårligere hælgrep.

Jaure har 2 lag lær og neopren mellom. Disse er mye stivere og gir masse støtte. Men de har ikke varmende fôr og de suger ikke opp masse vann som fôrede støvler. Disse er en del tyngre enn ettlagsstøvlene, så bruker disse primært ved tung oppakning eller kanoturer med bæring av Ally over hodet. Jaure fins i en Mid-modell som er litt høyere enn Walk King.

Skallstøvler uten membran og fôr funker gull! Kjøp de store nok til å kunne ha romslig med sokker (f.eks. tynn sokk + raggsokk) for å ha noe mykt imellom. Skallstøvler er heller ikke særlig varme.

Takk for svar :)

Jeg driver å titter litt på både Forest, og Vandra II nå.

At støvelen er litt mykere ser jeg på som en fordel. Jeg synes stive støvler blir klumpete og upresist å gå med for min del. Lett vekt har også en del å si. Vekten på støvlene må være oppgitt feil, for Vandra II Mid kan ikke være tyngre enn Vandra II High ;)

Jeg har egentlig aldri prøvd så høye modeller. Men hvis støvelen er rimelig lett og myk, så hvorfor ikke? Man holder seg nok tørrere (med nyvoksede sko).

En ting jeg legger merke til er at snøringen på Forest ser ganske enkel ut. Ingen ekstra ankelkrok. Er dette noe du savner på denne? Hvordan må størrelsen være i forhold til en vanlig sko, siden man bør ha plass til raggsokk pluss innersokk? Må man opp, eller er dette stort sett beregnet i skostørrelsen?

(En annen ting jeg har begynt å følge med på, etter siste tidens begivenheter, er hvor ting er produsert. Forest er produsert i EU, og det er jo bra. Mulig de andre modellene også er det, men det står i hvert fall på beskrivelsen til Forest)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg ville absolutt anbefalt høyere støvler. Det flotteste med ettlagsstøvler er jo hvor godt de håndterer fukt. Godt smurte er de vanntette nok til å vasse i myr en hel dag, og krysse småbekker. Da er ekstra høyde en stor fordel, og den ekstra vekta er minimal siden det bare er litt ekstra lær. Ulempen er at de blir litt klammere i varmen og enkelte standard ullsokker blir litt i korteste laget.

Snøringen på Forest er ganske enkel, men jeg savner ikke noe annet. Det du kan gjøre rundt ankelen er å slå en knute før du går til neste rad hemper. Da låses den der, og kan være fordel om du opplever at foten glir litt frem i nedoverbakker. Dette kan du gjenta flere plasser.

1741002689369246220780963872490.thumb.jpg.b078a43e8ed19754a0fa26ac4f2ca34c.jpg

En ting mange gjør på slike høye skallstøvler er å ikke knyte de helt opp. Når du først er over ankelen får du ikke mer støtte av å stramme videre. Den ekstra lisselengden kan du surre rundt støvelen. Støvelen oppleves da mindre klam.

17410027597454863508200741260778.thumb.jpg.08e4e26753afb241ae737ba1854ceeca.jpg

Angående størrelse har Lundhags pleid å ha en guide som viser den faktiske lengden på innersålen. Tror det er denne https://lundhags.com/no/guide/skoguider/storrelseguide-tursko. Beina mine måler 280 mm, og jeg bruker str. 45 i Forest og Jaure, som er oppgitt til 306 mm. Har da plass til linersokk + raggsokk, eller to par mellomtykke ullsokker. Bruker 43 i hverdagssko.

Endret av foroll
Skrevet

Må forresten slenge inn, at jeg har BC-skisko fra Lundhags. Etter fire år løsnet metallpinnen som man låser i bindingen. Sendte inn skiskoene i vinter og da byttet de ut hele gummipartiet nederst, og gjorde det på begge skoene, så kun lærskaftet og innerskoene i ull ble videreført. Dette gjorde de gratis som reklamasjon, dekket frakt begge veier og de ordnet det i Sverige. I en tid med for mr bruk og kast synes jeg det er prisverdig å lage produkter med lang levetid, som kan repeteres og at de faktisk gjør det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vandra II og er meget fornøyd med dem. 
men måtte prøve flere størrelse før jeg fandt den der passede min fod. 
hvis du kan besøge en butik med flere modeller på lager eller endnu bedre en lundhags butik, er det nok at foretrække, fremfor at købe på nettet. 

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.