Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, er på utkikk etter skjorte/jakke til varme sommersdager med sekk på rygg.

Har sett litt på forskjellige flanellskjorter i ulike bomull/ull blandinger, men er usikker på hvordan de er når det blir veldig varmt og svett. Jeg trenger noe som tåler bål og busker. Der er jo bomull flott, men frykter det fort blir gjennomvått om sommeren.

Har dere erfaringer å dele, eventuelt anbefalinger til plagg?

Annonse
Skrevet (endret)

Jeg holder meg helt unna bomull i fjell og skog, det jeg går mest i sommerstid er Sun Hoodies som denne. https://www.bergenaktiv.no/varefilter/merker/simms/simms-bugstopper-hoody-nightfall-heather?dpid=1957&gad_source=1

Sun hoodies gir en veldig god kjølig følelse mot kroppen og egner seg derfor veldig fint på varme sommersdager. Jeg har også med andre ting, gjerne en dunvest eller liknende som gir varme som jeg kan ta av og på.

De er ikke så gode når det kommer til bål men jeg har ikke hatt noe problem med busker, og jeg går i gjennom ganske mange i løpet av et år ettersom hovedaktiviteten min er ferskvannsfiske.

For meg er flanellskjorter mer et kveldsplagg enn et aktivitetsplagg, det er ikke det jeg vil ha med meg når jeg går på tur men det er helt fantastisk på kveldstid rundt bålet. Blir det kaldt har jeg også vanligvis med meg ullundertøy som jeg kan ha under.

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Skrevet

Bruker ofte Ravnø sine bomull skjorter på tur om sommeren. Bruker de sjeldent når jeg er i tung fysisk aktivitet med sekk o.l. Men lettere dagsturer, kortere etapper etc. så går det stort sett i disse. Blir det litt høyere aktivitet over tid involvert pleier jeg å gå over til Aclima sin skjorte. 

Skrevet

Bruker masse bomull/flanell på sommeren. Det er bare å være bevisste på dets egenskaper. Bomull tørker sakte og isolerer dårlig når det er bløtt. Men om det er over 20 varmegrader er det i grunn bare godt. Siden skjorter kan åpnes i brystet og rulles opp i ermene er de fleksible plagg. Er de i litt ok kvalitet (tettvevd) stikker ikke myggen gjennom, og de blir samtidig litt vindresistente. De beskytter bedre mot sol enn ei ulltrøye også. Brystlomma er perfekt til et kompass eller en lommekikkert. I sekken har jeg ulltrøye til kalde dager og til bruk i leir.

Favoritten min er en fra Helly Hansen, men billige skjorter fra Dressmann funker egentlig like bra. Jeg bruker ren bomull. Da tåler de bålgnister ok. Har hatt et par i syntetisk stoff og de lukter så jævlig etter et par dager at det bare er såvidt jeg får klappe på hundene.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er veldig glad i bomull og synes det kan være ett godt alternativ til spesifikke bruksområder, spesielt til dagsturer med forutsigbare værforhold og tørkemuligheter. Man må altså være klar over begrensningene og innforstått med at det ikke funker til alt.

Som du selv mistenker, så er ikke en flanellskjorte i bomull noe du vil ha under en tung sekk på en varm sommerdag.
Selv om vi kanskje mangler en standard definisjon på hva som er en varm sommerdag, så er det etter min mening ikke behov for mer enn en t-skjorte/sun hoodie i ull eller syntentisk fiber på slike dager. Gjerne med en tynn vindjakke i bakhånd for eksponerte partier o.l.

Men tar du deg råd til å spandere litt ekstra vekt i sekken på ei tynn flanellskjorte, så kan det være en fin luksus-artikkel å ha i eller rundt camp når du har satt fra deg sekken og pulsen er normal igjen.
Dette er noe jeg selv har vurdert som en mulig løsning på bål-dilemmaet, nettopp fordi det meste jeg har av mellomlag og isolasjonsplagg er syntetisk og lite robuste ifht. bålgnist.
På overnattingsturer/langturer der det er aktuelt med bålfyring er det sjelden noe problem å gå med en turbukse i bomullsblanding som takler bålgnister, men det er lite aktuelt å ta med en tung og lite pakkvennlig jakke i tilsvarende materiale for ett så snevert bruksområde. En tynn bomullsflanell i litt generøs størrelse som kan brukes over ullundertøy og mellomlag (eller vindjakke om det blåser litt) kan derimot være ett langt mer spiselig kompromiss.

Dette er tanker som jeg begynte å pusle med på slutten av forrige barmarksesong, så det er ikke noe jeg har fått prøvd ut foreløpig. Kanskje er det ikke så smart som det høres ut. Tiden vil vise.

Du nevner også andre materialer og blandingsmaterialer. Noen av utfordringene med fukthåndtering og tørking vil nok bli litt enklere ved å unngå bomull, men jeg trur fortsatt det finnes mye bedre alternativ for varme sommerdager. Jeg anskaffet også nylig en skjorte i ull, som jeg heller ikke har store forventninger til på varme sommerdager, men som kanskje kan fungere som både mellomlag og bålskjorte på ikke fult så varme sommerdager, først og fremst som erstatning for bomullsflanell på dagsturer. Alt til sitt bruk.

• Liker 1
Skrevet (endret)
foroll skrev (40 minutter siden):

Billige skjorter fra Dressmann funker egentlig like bra. 

Jeg har flere flanellskjorter fra Dressmann, i ulike tykkelser, og bruker det hele året (mest sivilt). Om sommeren er jeg fryktelig lite bevist på hva jeg tar på meg, men ofte går jeg bare i en teknisk tskjorte og tilsvarende shorts. Blir som oftest varmt nok når man begynner å gå uansett.

Hva som ligger i sekken avhenger av type tur, og jeg har ofte ei litt halvtykk flanellskjorte som jeg bruker utover kveldene. Særlig deilig å ta på seg ei flanellskjorte hvis man skal bare loffe rundt et vann å fiske litt utover kvelden. 

EDIT: Haha @aico her ble et mye likt :)

Endret av ingen87
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.