+zimwalker Skrevet lørdag kl 15:19 Skrevet lørdag kl 15:19 (endret) Lyttet til en podcast fra bladet Villmarksliv, utgitt 25.06.2024, intervju med Lars Eriksen, tittel: "Det geniale pakkposesystemet - pakketips til sommerens langtur". Finnes bl.a her: www.podkastenvillmarksliv.no/2024/06/25/det-geniale-pakkposesystemet-pakketips-til-sommerens-langtur/ Han snakker der om bruk av s.k. Pack Pods som han bruker i sekk på 100L. Sier ikke hvilket merke, sier Amerikansk, Dyneema, D-formet, Jeg tenkte da de fra HMG hyperlitemountaingear.com/products/pods?variant=41696055328813 men som det står der passer disse for sekker "opp til 70L", ikke 100L altså. Noen som vet hvilket merke det er på de han omtaler i podcasten? Sies at han skrevet om disse i bladet Villmarksliv, altså før juni 2024 vil jeg tro. Abonnerer ikke på bladet mer, så kan ikke sjekke. Dyneema (cuben fiber) er ikke et (fordyrenede) must for min del. Tenkt bruk med Norrøna Para Ranger 120L, så tar gjerne mot forslag til alternativer som kan fylle en slik en, ihvertfall i noen lag i høyden. Har til nå tidvis pakket sovepose "løst" i plast/nylon sekk i bunn av sekken, samt ellers brukt vanlige pakkposer og div. løst stappet nedimellom pakkposer. Vet det finnes mange måter å pakke på, men ble litt nysgjerrig på dette "pack pods" konseptet (som jeg vet ikke er nytt, har bare ikke vurderte dette ordentlig selv før) Endret lørdag kl 15:25 av zimwalker Siter
+sneakyowl Skrevet lørdag kl 17:48 Skrevet lørdag kl 17:48 Pods var virkelig en vekker hva gjelder pakking av sekk her. Jeg kjøpte 4x HMG (2x small, 2x large) pods i fjor, mest for bruk på langtur, men bruker de nå til omtrent alle turer, også i pulken. De passer perfekt i både Fjallraven Kajka 65 og Lundhags Padje Light 60 sekkene mine. I kajka 85 har jeg ikke prøvd, men det blir nok litt mer plass til overs i sidene der. I Para Ranger mer så (Kajka er ganske smal i hovedrommet vs Para) Hørt samme episode tidligere, og gikk sa ut i fra at han refererte til HMG sine. Om vekt ikke er så viktig, så finnes det mange type pods i "enklere" marerialer. Mener å ha sett på Fjellsport blant annet. 1 Siter
+zimwalker Skrevet lørdag kl 21:40 Forfatter Skrevet lørdag kl 21:40 (endret) sneakyowl skrev (3 timer siden): Om vekt ikke er så viktig, så finnes det mange type pods i "enklere" marerialer. Mener å ha sett på Fjellsport blant annet Har prøvd å søke litt, kun i Norge, men det meste jeg finner med Google søk (får treff hos Fjellsport, Outnorth, Outdoorexperten og flere) er slik som er laget for pakking i koffert Altså firkantede og ikke så høy (og det meste jeg finner er i små størrelser). Må kanskje søke litt globalt da. Syns prisen på de fra HMG blir vel høy, spesielt ved import (men skjønner at Dyneema (Cuben Fiber) koster, uansett hvor det selges). Endret lørdag kl 21:41 av zimwalker Siter
+sneakyowl Skrevet i går, 06:54 Skrevet i går, 06:54 Jepp, desverre har Backpackinglight lagt ned i Norge nå. Det var der jeg fant mine. 1 Siter
Tessatroll Skrevet i går, 07:38 Skrevet i går, 07:38 Eg er ikkje spesielt "gadgetfreak", og har med åra blitt ei gretten gammal bestemor som er skeptisk til alt som er nytt og unødvendig, og likar å gjere ting som eg alltid har gjort det. Dersom det funkar, kvifor endre osv. Men, desse packpodsa frå HMG såg faktisk litt snåpe ut. Eg kan nok ikkje tenke meg å pakke heile sekken slik, men eit par stk til utvalde delar av det eg har med hadde vore kjekt. 1 Siter
+ost Skrevet i går, 08:53 Skrevet i går, 08:53 (endret) Kom over en svensk enmannsprosusent (tror jeg) - Skalmo - forhandles bl.a av backpackinglight.dk. Han har dyneema pods, men dyrt. Hadde også hoftebeltelommer, slik som etterspurt i en annen tråd her inne. Endret i går, 10:55 av ost Lagt til liinker 2 Siter
+Marius Engelsen Skrevet i går, 09:16 Skrevet i går, 09:16 Exped har lignende i mesh. Ikea har lignende i vanlig nylon. Jeg bruker begge disse og er fornøyd med det. De er ikke vanntette. Men det jeg bruker mest er exped sine pakkposer med rulletopp og vindu. Medium tykkelse/slitestyrke/vekt, passelig myke, og man kan se innholdet. Uansett hvilke pakkposer man har blir det små hull etterhvert, særlig med kajakk og mye fjell/stein. Fikser hullene en gang hver andre år eller noe. Jeg vrenger posene og fyller med vann, markerer hull med sprittusj, og tar en dråpe lim/tec7/baderomssilikon på hullene når posene er tørket. 1 Siter
+zimwalker Skrevet i går, 21:58 Forfatter Skrevet i går, 21:58 Tittet på Skalmo The Large Geaer Pod (12L), nesten like dyr som HMG sin Large (16L), så om jeg var villig til å betale så mye hadde jeg valgt den litt større fra HMG. Men er ikke villig til å betale så mye. Måtte i så fall stått i butikken og prøvde de i sekken og sett at de ga en perfect-fit. "To risky" pr. postordre/kostbart fra utlandet. Exped sine i mesh, sikkert greie til organisering av utstyr, men jeg hadde nå helst sett for meg noe vanntett. Hadde bare noen laget vanntette versjoner lik HMG sine, men i et billigere materiale,..... Ikea sine, var de disse du mente @Marius Engelsen? https://www.ikea.com/no/no/p/rensare-klespose-3-stk-rutemonster-gra-svart-30432502/ Prisen er det ikke noe å si på! Ikke helt den fasongen (D-formet, som HMG sine) som jeg var ute etter. Er vel laget for bruk i koffert eller bag, men man kan kanskje pakke disse på høykant i ryggsekken? Til den prisen kan man jo fint bestille fler enn man trenger, for å ha i reserve til de går i stykker. For det gjør de vel...før eller siden. Men dumt om de ryker når man er på tur. Noen som har prøvd disse? Blir skeptisk når ting veldig billig, eller dyrt... Siter
+Marius Engelsen Skrevet i går, 22:02 Skrevet i går, 22:02 (endret) zimwalker skrev (3 minutter siden): Ikea sine, var de disse du mente @Marius Engelsen? https://www.ikea.com/no/no/p/rensare-klespose-3-stk-rutemonster-gra-svart-30432502/ Prisen er det ikke noe å si på! Ikke helt den fasongen (D-formet, som HMG sine) som jeg var ute etter. Er vel laget for bruk i koffert eller bag, men man kan kanskje pakke disse på høykant i ryggsekken? Til den prisen kan man jo fint bestille fler enn man trenger, for å ha i reserve til de går i stykker. For det gjør de vel...før eller siden. Men dumt om de ryker når man er på tur. Noen som har prøvd disse? Blir skeptisk når ting veldig billig, eller dyrt... Ja, det er disse jeg tenkte på. de kan ligge flatt i sekken, eller hvordan du vil. Kvaliteten er ikke noe å si på. De har solide sømmer, solid glidelås, og solid stoff. Jeg tipper de er mer holdbare enn HMG sine. Om de er D-formet, eller rektangulære spiller ikke stor rolle, så lenge de ellers er passe størrelse til din bruk. De er jo myke og former seg etter sekken Endret i går, 22:04 av Marius Engelsen 1 Siter
+zimwalker Skrevet 21 timer siden Forfatter Skrevet 21 timer siden Marius Engelsen skrev (2 timer siden): Ja, det er disse jeg tenkte på. de kan ligge flatt i sekken, eller hvordan du vil. Kvaliteten er ikke noe å si på. De har solide sømmer, solid glidelås, og solid stoff. Jeg tipper de er mer holdbare enn HMG sine. Om de er D-formet, eller rektangulære spiller ikke stor rolle, så lenge de ellers er passe størrelse til din bruk. De er jo myke og former seg etter sekken Takker, bestilte et par sett - i første omgang. Siter
uteturen Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Jeg har handlet en del herfra opp igjennom. Holder bra, men ser de har blitt noe dyrere enn sist. https://www.treadlitegear.co.uk/Black-Cuben-Fiber-Zipped-Food-Packing-Cell---Choose-size 1 Siter
rk Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden uteturen skrev (6 timer siden): https://www.treadlitegear.co.uk/Black-Cuben-Fiber-Zipped-Food-Packing-Cell---Choose-size Disse så ikke dumme ut, må være et godt alternativ til HMG sine. Jeg kjøpte også et par av HMG sine i fjor. Prisen er vel omtrent som for gull, men de er gull i bruk også. Irriterer meg at jeg ikke kjøpte et par til før backpackinglight la inn årene. Litt off topic, men hvor skal man eventuelt handle HMG utstyr fra nå? Tror det var 160 Trumpdollars i frakt fra HMG sine egne sider, det er drøyt. Backpackinglight.dk eller Outdoorline.sk virker som de beste altnerativene. Noen erfaringer med disse eller andre nettbutikker som fører HMG? 1 Siter
+sneakyowl Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden (endret) Ellers burde jo det å lage sine egne pods i DCF være en smal sak? Det er ikke akkurat kjempekomplekse former å forholde seg til. Jeg har en rull med noen meter DCF liggende som ble kjøpt for å prøve meg på et annet DYI-prosjekt men som havnet på hylla. Kanskje man skulle kjøpt litt glidelås og seamtape og prøvd seg... @ole_brum Kan kanskje gi en rangering på kompleksitet? EDIT: Endret 8 timer siden av sneakyowl 2 Siter
+Marius Engelsen Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Man får billig vanntett ripstop nylon på e-bay/aliexpress. Det har vel liten hensikt å lage dette i dyrt DFC? Ideelt sett burde toppen være laget av gjennomsiktig plast! Siter
+Marius Engelsen Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden uteturen skrev (8 timer siden): Jeg har handlet en del herfra opp igjennom. Holder bra, men ser de har blitt noe dyrere enn sist. https://www.treadlitegear.co.uk/Black-Cuben-Fiber-Zipped-Food-Packing-Cell---Choose-size De ser nesten gjennomsiktige ut? Det er en ganske stor fordel i praksis! 1 Siter
uteturen Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Marius Engelsen skrev (1 time siden): De ser nesten gjennomsiktige ut? Det er en ganske stor fordel i praksis! Ja og utrolig nok har de holdt ganske mye, med to små unger har de vært praktiske med bleier og skift i sekken på hverdagslige utflukter også. Han bruker litt forskjellige batcher, så noen kan være hvite og noen litt mer gjennomsiktige. Siter
ole_brum Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden sneakyowl skrev (3 timer siden): Ellers burde jo det å lage sine egne pods i DCF være en smal sak? Det er ikke akkurat kjempekomplekse former å forholde seg til. Jeg har en rull med noen meter DCF liggende som ble kjøpt for å prøve meg på et annet DYI-prosjekt men som havnet på hylla. Kanskje man skulle kjøpt litt glidelås og seamtape og prøvd seg... @ole_brum Kan kanskje gi en rangering på kompleksitet? EDIT: Jeg har prøvd å lage pods, og selv om det er et greit nybegynner-prosjekt krever det litt nøyaktighet Marius Engelsen skrev (2 timer siden): Man får billig vanntett ripstop nylon på e-bay/aliexpress. Det har vel liten hensikt å lage dette i dyrt DFC? Ideelt sett burde toppen være laget av gjennomsiktig plast! Selv vanntett ripstop nylon har en vannsøyle på bare 3-5000 mm, som ikke er vanntett nok om det skal være en «dry bag». DCF derimot har vannsøyle på >20000 mm og er derfor mye bedre egnet. Sømmene kan også enkelt teipes. Men så er jo ikke glidelåsen vanntett så hvor mye det har å si i praksis er ikke lett å si. 1 Siter
+Blindgjenger Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Marius Engelsen skrev (18 timer siden): Kvaliteten er ikke noe å si på. De har solide sømmer, solid glidelås, og solid stoff. Ja, jeg liker også posene fra Ikea. Glatt stoff som gjør det enkelt å kile dem ned i sekken. Lav pris og god kvalitet er en kombinasjon jeg kan leve med. Siter
+Marius Engelsen Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Jeg bruker gjerne en stor pack-liner (60-80 liter) eller søppelsekk i sekken, om det skal regne mye. Så har jeg de pakkposene som skal inn i teltet der. Da får jeg tørre pakkposer å dra inn i teltet, og vanntettheten er ikke like viktig på de lengre. Våte pakkposer havner utenfor den store pack-lineren. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.