Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, mennesker på fjellforum!

Søringen skal nordover til sommeren. Jeg skal på kanotur i Finnmark.

Jeg leker med en idee! Om denne ikke lander skal jeg uansett til Finnmark på kanotur.

Ruta starter ved Kilpisjarvi i Finnlands Kasivarsi ødemarksområde . Herfra bærer opp til vassdraget som går gjennom Raittijarvi og ut i elva Valisuvanto. Ved grensa til Norge bærer opp til Vuolit Vuohcetjavri. Dette er en kilde til Kautokeinoelva som padles til Masi. Fra Masi vil jeg opp til Lesjavri, dette ved å trille inn på en grusvei/traktorvei som fører øst opp på vidda. Videre følge småvannene nord til Lesjavri. Derfra padle vassdraget ned til Karasjohka. Her padle Karasjohka og Tanaelva helt ned til Tanafjorden. 

Ruten blir så på over 500km. Under legger jeg til ett bilde og en link over ruten.

Dette er en omfattende ferd med mange utfordringer underveis. Om jeg går for denne ruten skal jeg planlegge den grundig før jeg tar til avskjed. 

Det jeg lurer på er om andre har erfaringer i området. Jeg vil ta imot alle tips og drøftelser. Særlig lurer jeg på sesongen der oppe. Når på sommeren sjanser man på gode padleforhold? Jeg vil unngå å måtte slepe kano på grunn av for dårlig vannføring! 

Ps. Meg og Ally-kanoen har tidligere vært på omfattende padleferder. Dette ville blitt min andre “langferd”. Jeg er derfor godt komfortabel med kanoferdigheter.

https://kart.gulesider.no/m/7L2au

image.png

Annonse
Skrevet

Angående vannføring så er det veldig vanskelig å si. I min "hjemmeelv" hadde vi veldig lavt vann allerede fra ca 10. juli i år. Tidlig avrenning og smelting og nør 0 nedbør utover sommeren. Andre sommere har vi god vannføring til langt ut i august. 

Til nå i år er det i tillegg veldig lite snø ifht normalen i Finnmark. Noe som øker risken for tidlig lav vannstand, men det er enda noen måned igjen med vinter å gjøre det på da....

Skrevet
Espen Ørud skrev (22 timer siden):

Angående vannføring så er det veldig vanskelig å si. I min "hjemmeelv" hadde vi veldig lavt vann allerede fra ca 10. juli i år. Tidlig avrenning og smelting og nør 0 nedbør utover sommeren. Andre sommere har vi god vannføring til langt ut i august. 

Til nå i år er det i tillegg veldig lite snø ifht normalen i Finnmark. Noe som øker risken for tidlig lav vannstand, men det er enda noen måned igjen med vinter å gjøre det på da....

Takk for info! Det er litt vanskelig å bestemme seg for startdato da. Noe jeg trenger å gjøre snart på grunn av samkjøring med sjåfør. Jeg tenker å sikte meg inn på midten av juni, basert på det du sier og det jeg ser av vannføringshistorikk. Men jeg må tygge litt på det i ett par dager til. Det kan dog også bli for mye vannføring. Elven i Finland kan virke til å bli meget hissig, som jo er starten av turen. 

Skrevet
Hardy skrev (24 minutter siden):

Jeg har spekulert på samme ruta fra Kilpis til Kautokeino. Ser gjerne en turrapport etter at turen er gjennomført! 

Så morsomt! Dette kan bli veldig spennende. Ikke se bort i fra en rapport.

Skrevet
Slamo-sp-2 skrev (1 time siden):

Takk for info! Det er litt vanskelig å bestemme seg for startdato da. Noe jeg trenger å gjøre snart på grunn av samkjøring med sjåfør. Jeg tenker å sikte meg inn på midten av juni, basert på det du sier og det jeg ser av vannføringshistorikk. Men jeg må tygge litt på det i ett par dager til. Det kan dog også bli for mye vannføring. Elven i Finland kan virke til å bli meget hissig, som jo er starten av turen. 

Det utgjør også enormt stor forskjell om det er kald eller varm vår. 

Her i Vest-Finnmark har hjemmeelva normalt isgang ca 17. mai +/- noen dager, men vi har også opplevet  23. april og 6. juni så det svinger veldig avhengig av både vårvær og nedbør i løpet av vinteren. Det er enklere å spå noe når man kommer til mai...

Skrevet
Espen Ørud skrev (13 timer siden):

Det utgjør også enormt stor forskjell om det er kald eller varm vår. 

Her i Vest-Finnmark har hjemmeelva normalt isgang ca 17. mai +/- noen dager, men vi har også opplevet  23. april og 6. juni så det svinger veldig avhengig av både vårvær og nedbør i løpet av vinteren. Det er enklere å spå noe når man kommer til mai...

Jeg forstår. Det er veldig keitete å bestemme seg for dato nå.

Men da kan jeg gå ut ifra at det mest sannsynlig ikke er islagt elv i midten av Juni.

Er du enig?

Skrevet
Slamo-sp-2 skrev (49 minutter siden):

Men da kan jeg gå ut ifra at det mest sannsynlig ikke er islagt elv i midten av Juni.

Er du enig?

Midten av juni er nok som oftest litt tidlig enda å starte fra Kilpis. Elva har vel sannsynligvis gått opp, men på fjellet er det fort islagte vann fortsatt. Du starter isåfall midt i vårflommen. Jeg ville starta mellom St. Hans og 1 juli fra Kilpis. 

Skrevet
Hardy skrev (40 minutter siden):

Midten av juni er nok som oftest litt tidlig enda å starte fra Kilpis. Elva har vel sannsynligvis gått opp, men på fjellet er det fort islagte vann fortsatt. Du starter isåfall midt i vårflommen. Jeg ville starta mellom St. Hans og 1 juli fra Kilpis. 

Det høres klokt ut. Så trenden for islagt vann på satellitt-bilder nettopp. Takk for hjelpen.

Skrevet
Slamo-sp-2 skrev (21 timer siden):

Er du enig?

Min hjemmeelv er i Vest-Finnmark på kysten. I innlandet vil jeg normalt ikke gi noen garanti for isfrie vann og elver før ca 1. juli. Det er varm vinter i vinter, men det er fortsatt mye vinter igjen før vi kommer til juli. Jeg har kompiser som har stått på isen og isfisket også her vest på kysten så sent som 1.juli (selv om det da var mest for syns skyld)

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.