Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjelltur // topptur Bekledning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er ganske ny innen fjellturer når det gjelder vær, vind og alt det der. Tidligere har jeg alltid brukt enkelt tøy og aldri brydd meg om om jeg ble litt ekstra våt eller svett – spesielt under de enkle, standard toppturene jeg har gjort. Nå har jeg lyst til å investere i litt ordentlig tøy. Det trenger ikke å være high-end, men jeg ser etter klær som tåler fjellturer og toppturer i all slags vær, med tanke på lag-på-lag-prinsippet.

Som nybegynner er jeg ute etter både tips og hjelp. Her er det jeg tenker:

• Baselayer:

Jeg tenker på ullbaserte materialer, slik vi brukte i forsvaret. Jeg har sett merker som Aclima og Brynje, men er åpen for andre anbefalinger.

• Mellomlag:

Bør jeg satse på fleece, genser eller en kombinasjon? Jeg er usikker på hva som fungerer best under aktiviteten.

• Hovedplagg:

Er det under dette laget man bør bruke en skalljakke?

Jeg har ikke et ubegrenset budsjett, men er villig til å betale litt ekstra for kvalitet. Planen er ikke å legge ut på ekspedisjoner, men jeg ønsker klær som kan brukes hele året. Setter pris på alle forslag til en “must-have”-pakke for fotturer (ikke for ski osv.).

Annonse
Skrevet

Jeg har aldri på mellomlag når jeg går, med mindre det er i gruppesammenheng og fremdriften er laber. Fleece i sekken, evt en lett dunjakke i pauser.

Baselayer, tykt eller tynt ull, alt etter som tur og temperatur.

Skalljakke eller regnjakke om det regner, jakke som puster ellers, vindjakke eller bomullsjakke.

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som du har grei kontroll, fleece vs dunjakke vs genser som mellomlag går etter forholdene. Spørsmålet blir da gjerne om det blir for varmt og man vil av med jakken, eller for kaldt, eller fuktig, eller noe midt i mellom. Feks vil ofte skalljakken havne i sekken på en varm sommerdag, og man går i en tynn hettegenser frem til det eventuelt kommer regn.

Skrevet
Jkk1447 skrev (3 timer siden):

Jeg tenker på ullbaserte materialer, slik vi brukte i forsvaret. Jeg har sett merker som Aclima og Brynje, men er åpen for andre anbefalinger

Jepp og da snakker vi om den klassiske helsetrøya vi gikk med i forsvaret på 90/20 tallet! Her i det sivile kalles det mesh. Jækla bra både i kulden og kjekk å ha når det er høyere temp og å kunne gå i "skall klær" i litt for høye sommer temp. Amerikanere har nett fått dilla på mesh undertøy og det florer mye videoer på SOME med snertne damer som sprader rundt i "helsetrøye" undertøy.

Skrevet
Dompappen skrev (11 minutter siden):

Jepp og da snakker vi om den klassiske helsetrøya vi gikk med i forsvaret på 90/20 tallet! Her i det sivile kalles det mesh. Jækla bra både i kulden og kjekk å ha når det er høyere temp og å kunne gå i "skall klær" i litt for høye sommer temp. Amerikanere har nett fått dilla på mesh undertøy og det florer mye videoer på SOME med snertne damer som sprader rundt i "helsetrøye" undertøy.

Nåja, det kan også fort bli "surret svinestek" om man tenker forsvarets gulnede helsetrøye..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.