Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er på utkikk etter nye fjellsko, men er usikker på om jeg skal gå for tekstil eller lær.

Lærstøvler er vel det som har vært gjeldene "før i tiden", men har inntrykk av at mange har gått over til tekstil-sko pga vekt.

Hva foretrekker dere og hvorfor?

Endret av banan
  • Liker 1
Annonse
Skrevet

Jeg foretrekker sko/støvler uten goretex eller annen membran. Slike tørker vesentlig raskere om de er bløte. Jeg synes rene lærstøvler blir tilstrekkelig vanntette med bare smøring, så da er membranen overflødig. Om de har tekstilpartier som er avhengige av å ha goretex bak for å holde vann ute, så vil støvelen være "ødelagt" når goretexen begynner å lekke av slitasje, og da får man betydelig kortere levetid.

Så tekstil med goretex opplever jeg som det aller dårligste valget. Men tekstil har absolutt sin plass, ettersom det både er lettere og i seg selv tørker helt utrolig fort. Men tekstilsko til turbruk uten goretex er kun vanlig i terrengjoggesko, noe som kan funke flott i varmt vær.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Litt begge deler, noen ganger er litt lettere sko å foretrekke. Skal det være vanntett, så er det bare lærsko som er mulig å få tett etter en tids bruk.

Jeg har vært innom Salomon Quest 2, 3 og 4. Dette er lær/stoff sko. Fenomenalt gode å gå på steinete underlag med (og ur). På våt stein har 2 hatt desidert best grep, 3 desidert værst, 4 noe i mellom. 4 er blitt ganske lette. Men når membranen er gone, hjelper det ikke å impregnere, gå 10m i vått gress eller våt lyng, og du har "waterboardet" vann inn i skoen.

Hvis det å bli våt på beina ikke skal være en mulighet, bruker jeg lærstøvler (Chevalier Utah). Har prøvd litt Scarpa SL Active (uten membran), men de har jeg ikke hatt tolmodighet til å ha greid å gå bli venn med de (inngåing).

Hoka Sky Kaha er de værste svampene jeg har vært borti, hele overdelen er for myk, og jeg får blå tær av å gå ned en liten bakke.

Jeg har "Salomon føtter". Kan kjøpe samme størrelse uansett type og traske av gårde. Terreng joggesko: Speedcross flere versjoner, Wings pro. Fjellstøvler: Quest 4D versjon 2, 3, 4.

Lærstøvler er litt mer tricky å finne de rette, og de trenger litt tid å bli venn med.

Uansett type: De må passe foten.

Endret av Omnilite
  • Liker 1
Skrevet

Hvis du vil holde deg tørr på føttene bør du absolutt vurdere lær. Tekstilsko med Goretex holder aldri tett noe særlig lenge.

Skrevet
banan skrev (På 28.2.2025 den 10.56):

Er på utkikk etter nye fjellsko, men er usikker på om jeg skal gå for tekstil eller lær.

Lærstøvler er vel det som har vært gjeldene "før i tiden", men har inntrykk av at mange har gått over til tekstil-sko pga vekt.

Hva foretrekker dere og hvorfor?

Tekstilsko er også langt mindre vedlikehold. Om du fikk nok av skopuss i forcen er Tekstilsko veien å gå 😂 En godt behandlet lærsko tåler mer juling etter min erfaring, men den må settes inn oftere enn jeg liker med snow seal eller mink olje. Selv da holder de ikke tett. 

Bruk er nok veldig avgjørende for hva som er "best" Her på vestlandet er det glemmesak å ha noe annet enn gortex eller annen membran. Jeg liker å være tørr på føttene. Tørke Goretex sko krever litt mer, men langt fra umulig. 

Skrevet (endret)

Mine Lundhags Jaure II Light high, som ikke har membran,  holder dønn tett selv gjennom en hel dag med vassing i søkkvåt vestlandsmyr med overvann på hjortejakt. Vedlikeholdes med lundhags lærfett/voks.  Ikke ta alle bastante påstander som folk kommer med for absolutte sannheter... Bortsett fra at GoreTex før eller senere ikke lenger er tett og da kan det være at du er du fucked hvis du har tekstilsko. 

Hvis man i tillegg tar med i betrakting at folk flest bruker noen timer daglig til å scrolle på mobilen kan man tenke at de har tid til å bruke 15 min noen ganger i året på å vedlikeholde skoene sine, gjerne mens man ser på TV ;-) 

Endret av Krankman
  • Liker 2
  • Hehe 1
Skrevet
Krankman skrev (27 minutter siden):

Ikke ta alle bastante påstander som folk kommer med for absolutte sannheter... Bortsett fra at GoreTex før eller senere ikke lenger er tett og da kan det være at du er du fucked hvis du har tekstilsko. 

Du sier at dine egne meninger og erfaringer er mer verdt enn andre sine da forstår jeg 😆 

• Hehe 1
Skrevet (endret)

Nei du forstår ikke. Jeg beskriver hva jeg har erfart. Når det går på tvers av dine erfaringer betyr det at din påstand. "Her på vestlandet er det glemmesak å ha noe annet enn gortex eller annen membran",  ikke er en absolutt sannhet?  Jeg er til og med nøyaktig med språket mitt mtp dette da jeg skriver "da kan det være".  At en membran før eller senere ikke lenger er tett, er vel innlysende for nesten alle?  Sånn på siden kan jeg nevne at for en østlending som meg er det helt fascinerende hvor vått det kan være i vestlandsterreng rundt Eikangervåg på høsten. Helt sjukt. 

i tenårene hadde jeg M77. Smurte dem svært nøye. Alltid potte tette. samme med Mephistoskoene jeg hadde som var populære her på 80-tallet. Mulig at det er jeg som er impregnerings-ninja, men det viser hvertfall meg at det går fint an å ha dønn tette lærstøvler uten membran. 

Endret av Krankman
  • Liker 2
Skrevet
40 minutes ago, Krankman said:

Mine Lundhags Jaure II Light high, som ikke har membran,  holder dønn tett selv gjennom en hel dag med vassing i søkkvåt vestlandsmyr med overvann på hjortejakt. Vedlikeholdes med lundhags lærfett/voks.  Ikke ta alle bastante påstander som folk kommer med for absolutte sannheter... Bortsett fra at GoreTex før eller senere ikke lenger er tett og da kan det være at du er du fucked hvis du har tekstilsko. 

Hvis man i tillegg tar med i betrakting at folk flest bruker noen timer daglig til å scrolle på mobilen kan man tenke at de har tid til å bruke 15 min noen ganger i året på å vedlikeholde skoene sine, gjerne mens man ser på TV ;-) 

Samme erfaring! Kan vasse en dag i myr under drivjakt med Lundhags Forest og krysse bekker ved behov. Men alt med gore-tex lekker på svake plasser, som der skoa bøyer seg, lenge før støvelen er utslitt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har slitt ut noen par med M77, jeg har hatt noen runder med Lærstøvler fra Alfa og jeg har hatt en god del Gore-Tex sko. Alle mine lærsko har lekket etter mer enn en dag i bløtt terreng. Uansett hvor mange runder jeg har tatt med snow seal eller annen olje å "varmet" det inn i læret. Jeg har også bare erfart at en Gore-tex sko har hatt produksjonsfeil hvor jeg fikk ny på garanti (lekkasje) Jeg har dog hatt ukjent antall Goretex hansker som har lekt. Så ja, blir membranen hull i, vil skoen lekke eller hanskene for den saks skyld. 

Så jeg vil påstå, og står for at skal man holde seg tørr på bena, er det Goretex som gjelder. 🤌🏻 

Krankman skrev (18 minutter siden):

Nei du forstår ikke. Jeg beskriver hva jeg har erfart. Når det går på tvers av dine erfaringer betyr det at din påstand. "Her på vestlandet er det glemmesak å ha noe annet enn gortex eller annen membran",  ikke er en absolutt sannhet?  Jeg er til og med nøyaktig med språket mitt mtp dette da jeg skriver "da kan det være".  At en membran før eller senere ikke lenger er tett, er vel innlysende for nesten alle?  Sånn på siden kan jeg nevne at for en østlending som meg er det helt fascinerende hvor vått det kan være i vestlandsterreng rundt Eikangervåg på høsten. Helt sjukt. 

i tenårene hadde jeg M77. Smurte dem svært nøye. Alltid potte tette. samme med Mephistoskoene jeg hadde som var populære her på 80-tallet. Mulig at det er jeg som er impregnerings-ninja, men det viser hvertfall meg at det går fint an å ha dønn tette lærstøvler uten membran. 

Eller gå barbeint i crocs... da slipper man å tenke på det i det hele tatt. 

Endret av tshansen
Skrevet
tshansen skrev (2 minutter siden):

Så jeg vil påstå, og står for at skal man holde seg tørr på bena, er det Goretex som gjelder.

Det er min erfaring også. Dvs, hvertfall for støvler. Både Haglöfs og Alfa har holdt meg tørr på beina til støvlene er utslitt.

Jeg har derimot ikke så gode erfaringer med Goretex på myke sko, da har jeg fått lekkasje etter ganske kort tid. 

Skrevet (endret)

For trådstarters spørsmål: Om det er en type sko som lar seg reparere, skiftes såle på og ev. Gore-Tex membran: Lær. Hvis ikke kan man like greit gå syntetsko som er lettere og krever mindre vedlikehold - Når såla er slitt ut og den ikke kan byttes er hele skoen kast uansett, og da er det ikke poeng med lær som ellers kunne vart i mange mange år.

Endret av sneakyowl
Skrevet

Ja takk begge deler?

Så kommer det an på hva du mener med fjellsko. Jeg bruker mye det de selv kaller fjellstøvel. Det er kanskje litt grøvre enn fjellsko?

Men jeg har i hvert fall vært ekstremt fornøyd med Crispi Skarven som har holdt meg tørr på beina i ekstremt mange kilometer med rypejakt på høsten i kratt, myr, fjell og buskas høst etter høst.

Skrevet

Mange gode svar og erfaringer å ta med seg! Takk for at dere deler😊

Jeg har også Crispi Skarven, og har hatt de i mange år. Det har vært veldig gode sko og kvalitetsmessig kunne jeg kjøpt de igjen. Har et par argumenter mot også, og det første er at jeg kunne tenkt meg noe lettere. Går ofte i veldig bratt terreng, for å komme meg opp på fjellet. Da blir de litt fort litt stive og tunge, i tillegg synes jeg sålen er vel glatt... Men disse er rundt 15 år nå, så mulig gummiene er blitt for hard,

Jeg er veldig for å kjøpe kvalitet med lang levetid og har flere ganger holdt på å bestille Alfa Impact, da tankegangen bak disse skoene appellerer til meg, men klart de veier jo litt.

Synes det er veldig verdifullt alle erfaringer, også hvor ulike oppfatninger vi kan ha om samme ting (lær/tekstil). Med slike  meningsutvekslinger blir en mer opplyst og klar for å ta gode valg! 

Har dere spesifikke modeller enten det er i lær eller tekstil dere kan anbefale, så bare kjør på. 😀

Skrevet

Jeg har mye tekstilsko. Jeg liker det, men jeg synes holdbarheten på membranet er for dårlig. Sko som er våte og tar lang tid å tørke får en ganske råtten stank etter kort tid.

Ser derfor etter Lundhags skallstøvler. Da trenger jeg ikke å bekymre meg for membran som lekker. Og evt. fuktig fór er i form av en ullsokk som man tar av seg og henger til tørk eller vasker. Samtidig kan de repareres minst like bra/enkelt som Alfa Impact.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.