Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet
ingen87 skrev (16 timer siden):

Bah.. Når jeg skulle sette inn pulken etter turen, oppdaget jeg at det hadde blitt noen stygge merker i baugen. Jeg ser at det har kommet  etter gnissing fra draget.

På min barnepulk brukte jeg å ta draget over pulken når jeg "parkerte". Dette gjorde "ekvipasjen" kortere og mer håndterlig i leir. Jeg gjorde det samme i natt, og ser at draget har laget stygge merket / gnagd seg gjennom ytterste lag på pulken. 

Surt!

20250323_212815.thumb.jpg.4a54e97163e7a3cce7821e57ba0db9b2.jpg

20250323_212826.thumb.jpg.c691f4db0f9a8d61602ce2ece3dbd3e5.jpg

Detta meinar eg faktisk at ikkje er godt nok. Yste laget på skroget bør definitivt tole sopass. For meg hadde detta vore ein no-go i forhold til å stole på doningen til dømes på ein langtur. 

Vonar du får godt svar frå FP. Må ha vore ei svakheit i skroget der. 

Skrevet
Tessatroll skrev (39 minutter siden):

Detta meinar eg faktisk at ikkje er godt nok. Yste laget på skroget bør definitivt tole sopass. For meg hadde detta vore ein no-go i forhold til å stole på doningen til dømes på ein langtur. 

Vonar du får godt svar frå FP. Må ha vore ei svakheit i skroget der. 

Enig! Etter ca 10 år med nuhværende pulk så har jeg ingen skader som engang ligner på det der. og jeg bretter draget både over og under litt avhengig av lagring i leir og transport i bil.

• Liker 1
Skrevet

Dette har jeg egentlig ikke spesielt mye erfaring med, men barnepulken er det knapt riper i etter to barn og 8 års bruk..

• Liker 1
Skrevet
ingen87 skrev (7 timer siden):

Er det forskjell på dragene? Dette fulgte med en komplett "barnepulk" som vi fikk i "barselgave" da guttungen ble født?

Ser man får kjøpt forsterket drag, men vil et "standard pulkdrag" i dag være lik mitt fra 2017? Eller vil det være bredere som et resultat av at pulkene har blitt litt bredere? 

Fant dette bildet på nett.. Slik bruker / brukte (!) jeg å parkere pulken. Har markert med pil hvor skaden på Touring 145 oppsto. image.thumb.png.359087ab88ac53ab3b8303a97e51106e.png

Det kan se ut til at du har montert draget "opp-ned" på den nye pulken. Ikke sikkert det hadde utgjort noen forskjell på gnissinga og skaden om den hadde vært montert motsatt...

• Liker 1
Skrevet

Sånn å forstå. Det bildet av barnepulken var bare et tilfeldig jeg fant, for å vise hvordan jeg bruker å bøye inn draget i camp :) 

Da hadde jeg ikke montert det feil på varepulken likevel? Mulig det er så innlysende, men det står faktisk ingen steder hvordan det skal monteres, for meg blir det mest logisk at  draget skal "følge baugen" til pulken. 

Skrevet (endret)

Svar fra Fjellpulken (hvis noen finner det interessant):

Sitat

Skrogene på pulkene våre er laget av glassfiberarmert polyester, og har ganske riktig gelcoat, som også benyttes på båt, som ytterste lag. Jeg legger ved en generell veiledning til vedlikehold av skrog her- om innsiden av pulken er helt fin på skadestedet holder det med punkt 2:

1. For mindre riper under pulk kan man først vaske med skurekrem (f.eks Jif), deretter pusse med finfint sandpapir/pussepapir, og avslutte med bilvoks.

2. Ved større riper som ikke er gjennomgående, dvs ikke gått gjennom til polyesteren, repareres dette med Gelcoat. Gelcoat kan man få kjøpt i velassorterte malerforretninger, båtforhandlere/-utstyrsforretninger, og for eksempel hos Biltema og Jula.

3. Dersom ripen/hakket er så dypt at det har gått ned til polyesteret, må det også repareres med et lag polyester. Dette legges i bunn av hakket, dette må herdes, og deretter kan man legge i Gelcoat. Polyester fås kjøpt på samme steder som ovennevnte.

4. Om hakket er så dypt at det har gått gjennom polyesteret, må det også repareres med et lag polyester fra innsiden av pulken. Deretter legger man Gelcoat i hakket fra utsiden.

Det følger med grei bruksanvisning på disse produktene, men et lite tips kan være å bruke maskeringstape rund skadestedet for å unngå at gelcoat`en flyter utover pulken. Når Gelcoaten har stivnet, pusses den ned med finfint sandpapir/pussepapir- og til slutt polerer man over med litt bilvoks. Bilvoksen trenger ikke være av ypperste kvalitet, helt vanlig bilvoks holder. Noen få riper under pulken kan faktisk medvirke til bedre glid i våtere føre, da ujevnhetene kan bidra til drenering.
Om man ønsker at gelcoat skal ha noenlunde samme farge som pulken, er det kan man kjøpe gelcoat med RAL-nummeret vi bruker på de nye skrogene. Dessverre er vår mann som sitter på den informasjonen ikke tilgjengelig i dag, men jeg håper han er tilbake i morgen så jeg kan sende deg nummeret.

Vi har dessverre ikke noen video av denne type vedlikehold. Men; siden skrogene på pulkene våre lages av samme type materiale som båtskrog, kan man google reparasjoner av dèt og finne både veiledninger og videoer.

Du skriver at du "slår draget over pulken"- om draget er montert rett vei og foldes under pulken vil det ikke være i konflikt med skroget på sidene:

Skal tydeligvis folde draget under, og ikke over pulken. 

Endret av ingen87
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er ingen som folder draget _under_ pulken i hvert fall, annet enn ved oppbevaring kanskje?

Det kan hende du er bedre tjent med å bare sende inn en reklamasjonsforespørsel til dit du kjøpte pulken. Selv om draget kanskje ikke er bredt nok på disse nye pulkene til å kunne foldes over på måten mange gjør, så er jeg enig i at pulken ikke burde fått en SÅ stor skade på så kort tid. Kanskje en ripe eller merke i ytterste lag er det jeg hadde forventet ut i fra hva jeg ser pulkene tåler ellers.

Skrevet
foroll skrev (56 minutter siden):

Jeg hadde aldri godtatt dette. En så dyr vare skal ikke kreve reparasjoner så fort, og som @sneakyowl sa: ingen folder drager under pulken.

For meg ser det nesten ut som det kan ha vært luftlommer mellom gelcoat og polyester. Da vil topplaget (gelcoat) sprekke opp om det får et dunk. Denne legges i forma først, så sprøytes det polyester med glassfiber tråder på dette, eller rulles polyester på glassfibermatter (avhengig av produksjonsporsess). Jeg hadde også forventet at glassfiberen der såret er var helt slett, på bildet ser det ut som den har forhøyninger. I disse kan det ha vært luft.

Hvis noe gnager så slites det gjennom litt etter hvert, hvis noe ligger å "rir" eller dunker, vil det oppstå sår i punktet. Som hvis f.eks en båt ligger med siden mot en skarp stein. 

Jeg synes såret virker noe stort til at det er vilkårlige slag som har gjort dette. Med en pulk så får du ett slag i et punkt, ikke flere etter hverandre på omtrent samme sted. Det som er rundt bærer heller ikke preg av at det har vært noe særlig borti noe som helst.

Skrevet

Guttungen gjør aldri feil, så stoler på han ifht korrekt montering av drag ifht opp/ned:

17429156055152724965911924841875.png.0b22350c4292de98e7921f3d6cf36e2a.png

...og med den monteringen så er naturlig forvaltning å bøye det UNDER pulken da dette stemmer med fasongen på draget.

Men tenker fortsatt at pulken naturligvis ikke skal ta skade av litt møte med draget med mindre man folder det feil vei og i tillegg setter seg på det for å presse det på plass...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.