Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Da har jeg mottatt siste skrik fra pulkfronten: Fjellpulken Touring 145.

Touring-serien er lillebroren til Traverse. Eller for å snakke med pulkterminologi: Xcountry-varianten, mens Traverse tilsvarer Xplorer. 

20250228_094537.thumb.jpg.03bda23f3080f396208e42f822a887e0.jpg

De siste ukene har jeg hørt mye på Fjellsport-podden, og i denne bonusepisoden pratet de om disse to nye pulkseriene: 

I episoden blir det sagt at Touring og Traverse har samme skrog i 145-lengden. Det er kun i denne lengden at disse to seriene overlapper. Dette stemmer ikke. Traverse er to centimeter bredere enn Touring. I den grad det betyr noe. Vektmessig er de like, men der Traverse har 20 000mm vannsøyle har Touring bare 10 00 mm. Likevel, det er vannsøyle i stoffet. 

Sammenliknet med Fjellpulken X-Country 144 er Touring litt bredere, og profilen tilpasset slik at den ekstra bredden kommer bak i pulken. Touring er 400 g tyngre, men volumet er relativt mye større. Disse nye pulkene har jo nesten et "uendelig" volum, men spørsmålet er hvor lurt det er å fylle alt. Touring kan fylles med 550L (!) på grunn av det romslige trekket, men Fjellpulken anbefaler pakking opp til 305L. Dette er likevel 20 liter mer enn 144-pulkene, og nok til at jeg føler meg trygg på at dette dekker mine behov. I verste fall får jeg pakke over 305 L, og heller prøve å være disiplinert og smart under pakking. 

20250228_100619.thumb.jpg.c762a98d395eddadedc725f082294b62.jpg

I en annen tråd her på forumet konkluderte jeg med at jeg skulle kjøpe 168-lengden istedenfor 144, men med dette økte volumet i Touring/Traverse 145, klarer jeg meg. Xplorer 168L har et volum på 340L, så Touring/Traverse i 145 legger seg elegant mellom 144 og 168 i volum (anbefalt volum - maks volum er mye større i Touring/Traverse), uten at dette går nevneverdig ut over lengden. Det passer meg perfekt. Etter salg av vår store 7-seter, er også lengde blitt et kriterium. Denne fikk jeg med meg i min relativt lille Kia e-Niro ved å legge ned baksetene. 

20250228_095630.thumb.jpg.e3c45f210cc208efff8c10bc264e6c85.jpg20250228_094530.thumb.jpg.14e1bea0b2f8e3134192e66e01989d9d.jpg

Ellers er dette min første bagasjepulk. Har fra før et parisbrett og en barnepulk. Jeg har derfor lite erfaring med denne typen pulk. Nå må det bare komme  litt snø, så jeg får testet den ut. Resten av familien stikker på vinterferie neste uke, så da er det muligheter for å få fylt denne lille rakkeren og komme seg ut på en liten overnattingstur.

Endret av ingen87
  • Liker 4
Annonse
Skrevet

Flott med mer informasjon om disse! Det ser ut som om denne har samme fine bakåpning som Traverse. Jeg synes også 145 holder i lange baner for kapasitet. Kunne nok helt fint dratt på en månedstur med den.

Jeg er blitt veldig fornøyd med min på alle måter.

• Takk 1
Skrevet (endret)

Samme bakåpning ja :) Stikker på Europris i morra for å finne plastkasse(r). Noen tips?

Endret av ingen87
Skrevet (endret)
ingen87 skrev (1 time siden):

Samme bakåpning ja :) Stikker på Europris i morra for å finne plastkasse(r). Noen tips?

De sorte med oransje lukkemekanisme. De har i hvert fall tålt å sprette litt i pulk i ned til -30 her hos oss. Synes stort sett alt annet knuser bare vi passerer -10

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Skrevet
ingen87 skrev (1 time siden):

40x30x22 Eurokasse! Litt tyngre enn det meste annet men veldig solide og passer perfekt baki i Traverse i hvert fall. Ikke så langt bak at man ikke kan ha andre ting der dog. Det er bare en fordel egentlig.

• Liker 1
Skrevet
Espen Ørud skrev (2 timer siden):

De sorte med oransje lukkemekanisme. De har i hvert fall tålt å sprette litt i pulk i ned til -30 her hos oss. Synes stort sett alt annet knuser bare vi passerer -10

Ser Europris har de kassene. Er det nok med én eller er det slik at jeg kike gjerne bør kjøpe to, først som sist?

Skrevet
ingen87 skrev (7 timer siden):

Ser Europris har de kassene. Er det nok med én eller er det slik at jeg kike gjerne bør kjøpe to, først som sist?

Jeg har en del av de. De tåler også varme så jeg har f.eks en med hull i lokket til Sous Vide-stav som benyttes når det skal lages mye mat samtidig. Eller større gjenstander som lammelår.

Til pulk har jeg ofte brukt 2, litt avhengig av tur og hva som er med av utstyr. Fin å ha som matkasse nede i kuldegropa på våren også.

• Liker 1
Skrevet

Mange svar på dette, men jeg har også to plastkasser. Foretrekker også de samme som @Espen Ørud. Jeg bruker en ganske stor (Smartstore pro 45) til mat, kokekar, steikpanne og annet småtjafs og så har jeg en liten en (usikker på str, tror det er Smartstore Pro 15) hvor jeg akkurat får plass til bensinbrenneren, tre 9dl fuelflasker og en finerplate jeg har tilpasset dimensjonen på kassen. Bruker for øvrig å dra med meg en slik sitteplate med rygg fra Magasinet som både er fin i teltet og som jeg sitter på den store plasskassen under pauser.. blir rene lenestolen.

• Liker 1
Skrevet

Noen som har erfaring med diase nye pulkene og hund? Regner med det funker med Fjellpulken sine hundedrag.

Det blir jo litt annen trekkvinkel med hundedrag i stedet for menneskedrag, så er skrog utformet for å flyte godt på snøen for mennesker kan jo tenkes å grave seg mer ned når det trekkes av hund. 

Skrevet (endret)

Dobbel testtur i kveld. Første tur med Fjellpulken Touring 145, samtidig som jeg prøver Hilleberg Unna i snøvær. 

Beddingen fra Sydvang og reimene til Touring 145 var ikke helt på stasjon. Det er laget løkker i beddingen for å tre reimene gjennom, men det passet kun på én, så kom resten ut av synk. Burde nok festet beddingen lengre frem på pulken, men på grunn av betongføre så gjorde det ikke noe at den stakk ut litt bak. 

Boksen som jeg kjøpte kom nesten helt bak. Uten å måle tipper jeg det var 5-7 cm igjen av pulken, bak boksen.

20250302_211300.thumb.jpg.88cbab59c7dedaadbc7fa852264023a9.jpg

Som sagt er jeg på en dobbel testtur, og prøver også Unna for første gang i lett snøvær.  Tror ikke jeg vil anbefale det til så mange. Med bedding, dobbelt underlag og litt kraftig 3-sesongspose er jeg borti innerduken både i fot og hodeende. Det ble litt for mye kontakt med innerteltet etter min smak. Særlig vinterstid når det blir en del kondens inni teltet. 

20250302_213139.thumb.jpg.626439db9a21609c4e5f5b69b26048ba.jpg

Endret av ingen87
  • Liker 1
Skrevet

Tips hvis du vil unngå det mildt irriterende tau-under-skrog problemet: Dra tauet igjennom ringen helt i front. Jeg har ikke sett meg tilbake etter at jeg gjorde dette. Mye bedre flyt! Spesielt når man drar pulken opp mot seg for å sidekjøre ned med den. Det gjør det også litt mer tilgivende å la pulken kjøre forbi deg uten å korte inn tauet i kortere nedoverbakker.

IMG_5633Copy.thumb.jpeg.b3afbfdf43e33d7f8f244187f54d358b.jpeg

• Takk 1
Skrevet

Takk for tips! Kom plutselig på at jeg hadde lånt bort draget sammen med barnepulken. Måtte bare fikse noe i full fart med draget til Paris-brettet. Har gått ca 700 meter, så det meste hadde nok funka. Blir mer spennende når jeg skal ned bakkene i morratidlig! 

• Liker 1
Skrevet
51 minutes ago, ingen87 said:

Dobbel testtur i kveld.

Beddingen fra Sydvang og reimene til Touring 145 var ikke helt på stasjon. Det er laget løkker i beddingen for å tre reimene gjennom, men det passet kun på én, så kom resten ut av synk. Burde nok festet beddingen lengre frem på pulken, men på grunn av betongføre så gjorde det ikke noe at den stakk ut litt bak.

Boksen som jeg kjøpte kom nesten helt bak. Uten å måle tipper jeg det var 5-7 cm igjen av pulken, bak boksen.

20250302_211300.thumb.jpg.88cbab59c7dedaadbc7fa852264023a9.jpg

Som sagt er jeg på en dobbel testtur, og prøver også Unna for første gang i lett snøvær.  Tror ikke jeg vil anbefale det til så mange. Med bedding, dobbelt underlag og litt kraftig 3 sesongspose er jeg borti innerduken både i fot og hodeenden 😅

20250302_213139.thumb.jpg.626439db9a21609c4e5f5b69b26048ba.jpg

Unna er favoritteltet mitt til lette vinterturer i skogsterreng, og deler ofte med en stor hund, så synes du var vel negativ her. Men jeg skal gå med på at det ikke gir noen katedralfølelse.

Skrevet (endret)

Problemet er at det blir mye kontakt med innerteltet, som igjen er/blir fuktig pga kondens. Nesten så jeg heller foretrekker Akto, som har disse stive stengene i endene som bygger opp 40 cm. 

Endret av ingen87
Skrevet (endret)

På tur hjem og tilbake til jobb.

Her er Touring 145 ferdig pakket, før jeg hektet på beddingen. Kjekt med lange reimer! På grunn av at trekket er romslig, så bygger det litt oppå lasta inni pulken. Fjellsport skriver at den har 70 cm lastehøyde. Kanskje kunne det vært hakket lavere? 60 cm? Da hadde ikke "rest-trekk" bygget så mye. 

20250303_070510.thumb.jpg.bcbabc8368f16049091a68babb7ad629.jpg

Som sagt ble det bare et par cm tomrom bak kassa. Akkurat plass til ei vannflaske bak. Hadde jeg hatt Naglene-flaske, måttet jeg nok skjøvet kassa litt mer frem. Men tomrommet trenger kanskje ikke å være noe særlig større? Får utnyttet pulken godt i alle fall.

20250303_065038.thumb.jpg.8c6ab25900db7bc8b1d43314d82bb291.jpg

Leir i dagslys/grålysning. Det var meldt en del kastvind i natt, så jeg la meg tett inntil granskogen. Deilig å høre vinden suse i tretoppene, uten et eneste blaff i teltduken. Leste på lokale nyheter at veien i nabobygda var stengt, så litt vind må det ha vært.  Været slo for øvrig over til regn, så test av Unnas snøegenskaper får vente på seg.

20250303_065402.thumb.jpg.1ede06472948eca72cd41adfe9fdf0c3.jpg

Endret av ingen87
  • Liker 3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.