RGmallen Skrevet 28. februar Skrevet 28. februar (endret) Hei, guttungen vil lære å skøyte så vi har skaffet han universalski. Hva tenker dere om å påføre boks i midten hvis de skal brukes til begge deler? Vil jo helst ikke at de skal bli vanskelig/tungt å skøyte på når han er ny med dette, men så skal det jo gjerne gå an å gå klassisk uten å være for bakglatt. Hva mener dere som har erfaring med slike Ski? Endret 28. februar av Ranco Galdames Siter
Lompa Skrevet 1. mars Skrevet 1. mars Har ikke erfaring, men det er nok veldig føreavhengig. Hvis det er typisk blåswixføre hemmer det lite å ha litt festevoks. Verre med våtsnø og rød voks.. Du må nok belage deg på å ha med skirens, skrape og papir. Siter
+rokkitan Skrevet 3. mars Skrevet 3. mars (endret) Jeg har ikke erfaring heller, men har skøytet litt på både klassiskski og fjellski og vil fraråde dette. Jeg er overbevist om at han vil syns det er mye artigere med god gli og skøyteski. Tenk spesielt i oppoverbakkene og akselerasjoner når det er mye kraft ned i skien, da vil en klassiskski flate ut spennet og smurningen bremse. Skøyteski er visst også stivere, så jeg ville sett meg om etter et par brukte skøyteski. Har ikke idrettslaget en Facebook-gruppe hvor du kan spørre både om råd og om noen har brukt utstyr liggende? Jeg fant også denne siden: https://www.foss-sport.no/blogg/langrenn-artikler/skøyteski-staver-sko-voksen Endret 3. mars av rokkitan Siter
+rokkitan Skrevet fredag kl 08:27 Skrevet fredag kl 08:27 (endret) Jeg legger til et ekstra tips som jeg hørte fra noen som har hatt unger på skitrening; en del brukte fjorårets klassiskski med bare glider som årets skøyteski. Da ble de passe korte, kostnaden mindre og det ble litt mindre styr med kjøp og salg. Det spørs jo også på alder og vekt hvor hvor mye (mer) glede han får av rene skøyteski. Det viktigste er i hvert fall at de er glatte, så fjern smurning og ta med hurtigglider i tilfelle. Og prøv med noen kortere turer først. Endret fredag kl 08:28 av rokkitan Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.