Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur på Dovrefjell fra 1. - 8. mars - Aktuelle forhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,
Dette er mitt første innlegg i dette flotte forumet, hvor jeg bare har lest så langt. Siden jeg er fra Tyskland, bruker jeg oversettelsesprogramvare, så vær så snill å unnskylde mitt dårlige språk.
Vi flyr til Oslo på lørdag (1. mars) og har Fjellski, telt, pulka og mat med oss for en uke. Vi har egentlig planlagt en skitur på Dovrefjell fra Kongsvoll via Reinheim, Amotdalshytta, Gammelsetra til Blokus. Jeg har fulgt med på snødybden (og varmegradene) via windy og senorge.no i flere dager. Jeg skjønner at det er varmt og lite snø. Hvis noen kjenner området eller selv er der, ville jeg være veldig takknemlig for en second opinion: Vil du si at den planlagte turen er gjennomførbar under de nåværende forholdene? Hvis ikke, kan du anbefale et alternativ for en 1-ukers tur i området (f.eks. Hardangervidda)?
Tusen takk og med vennlig hilsen 

Annonse
Skrevet

Uten å ha vært der i år, så ser det i hvert fall ut på snødybdekartet at det skal være nok med snø for en god skitur i området du beskriver.
Forrige helg var jeg i Langsua med langt mindre snø ut i fra snøkartet, og det også helt ok å gjennomføre.

Her er forresten en god informassjonsside for turplanlegging i villreinsområder:

https://villrein.no/turplanlegger/

God tur og post gjerne bilder! 😎

Skrevet (endret)

Området dere drar til er et av de med mer snø enn normalt, men snømengde i år ser ut til å være veldig avhengig av høyden, så ta hensyn og forvent lite snø når dere går ned fra Gammelsetra. Det ser dog greit ut.

Edit: Endepunktet er visst Blokkhus ja og virker fornuftig. Der viser Senorge at det er bart nå. Dovre er blant fjellområdene med minst nedbør, så snødybden er generelt mindre. Jeg har kun vært en tur på Snøhetta (vesttoppen) en gang på vårskitur, men har kjørt over der med bil mange ganger. Det virker ofte som det er lite snø og avblåst. Bilturene har dog vært til påske og senere, samt en og annen jul, og ikke på denne tiden.

Endret av rokkitan
Skrevet

Satt akkurat og kikket på ruta sjøl og ser at det har lurt seg inn en liten typo, så det skal være Blokkhus litt nordøst for Dindalshytta. Jeg tror også det bør gå gå på fjellet snømessig.

Ellers er det hakket bedre å starte fra Grønbakken enn Kongsvold, men hvis man kommer med tog så er ikke det noe tema, da blir det brattbakken opp fra togstasjonen. Jeg har bare gått forbi Loennechenbua om sommeren, men rett før hytten er det en skrent hvor jeg bet meg merke at her må man finne en litt annen rute enn å følge sommerstien. Uten at jeg husker helt så tror jeg det er bedre å gå litt mer i høyden/nord. Det samme gjelder ved nordenden av Storvatnet, her er det også litt skrentete og man må finne en fornuftig rute, særlig med pulk.

Jeg er usikker på snømengden når man kommer ned i dalføret mot Gammelsetra/Dindalshytta. Lite snø kan potensielt bli litt slitsomt med pulk, så her bør man tenke seg litt om en backupplan. Feks gå ned mot Gjøra og ha lagret telefonnummer til taxi i Oppdal eller Sunndalsøra.

God tur!

Skrevet

Jeg  ser forresten på værvarslet at det kan bli litt vær de første dagene med snøfokk, verst om søndagen, det er vel da dere starter opp mot Reinheim? Været på Dovrefjell kan være lunefullt og jeg vil anta dere er godt ustyrt med navigasjonsutstyr og øvrig utstyr (husk alpinbriller/slalombriller). Har dere sjekket om løypa opp til Reinheim er merket med pinner?

Skrevet

Kjørte forbi der for en uke siden, og gikk noen toppturer på Oppdal før det.

Det er uvanlig lite snø i terrenget for tida. I lavlandet er veldig mye smeltet. Nærmere toppene er det også blåst av og smeltet mye - og en del av det som ligger igjen er nærmere is. Se webkamera like ved Kongsvoll her for et inntrykk: https://www.windy.com/nb/-Nettkamera-Kongsvoll-E6-Grønbakken-(Oppdal)/webcams/1675213731?temp,62.258,9.580,5

https://www.windy.com/nb/-Nettkamera-Kongsvoll-E6-Grønbakken-(Oppdal)/webcams/1675213731?temp,62.258,9.580,5

Skrevet

Jeg ville tatt en telefon til Kongsvold for å høre om det er kjørt opp spor langs sommerstien. Det var oppkjørte spor der da vi rente ned der for noen år siden, men jeg var glad jeg ikke skulle gå de bakkene oppover, så skiene må nok kanskje av i de bratteste bakkene. Nå er det vel vinterferie så man skal ikke se bort i fra at noen har gått oppover der. Det blir en bra marsj inn til Reinheim, og ruta mellom Åmotdalshytta og Reinheim er også litt spennende med pulk - litt bratt for det der.

Dere har vel sett på webcams..

https://xn--vindn-qra.no/webkamera/innlandet/dovre/hjerkinn-e6-hjerkinn-(retning-dombås)-f56477

Skrevet

Tusen takk for alle de nyttige svarene.
Jeg tror vi vil prøve det. Jeg skal ringe hytta i Kongsvold i morgen. Så langt har jeg ikke klart å finne ut om vinterløypa er preparert/merket.

Jeg har ikke noe imot å handle i utlandet. Jeg ville til og med leie ski og pulk lokalt, men fikk dessverre ikke noe svar fra de lokale skibutikkene. Og vi tar med oss tørrmat, for vi kommer ikke frem før sent på kvelden på lørdag, da alle de lokale friluftsbutikkene er stengt. Fersk mat kjøper vi på stedet. 

• Liker 5
Skrevet

Hei

Uvanlig lite snø i store deler av Sør-Norge. Og er ikke oppdatert mht Dovrefjell. Jeg har gått ruten både sommer og kun delvis vinter pgr av mye vind, kolossalt MYE snø, dårlig vær. Været på Dovre kan være tøft og omskiftelig. Iflg DNT er det bare stikket løype fra Kongsvoll - Reinheim - Åmotdalshytta i Påsken! Sjekk med Kongsvoll! Uansett er det en ganske krevende tur. 

Jeg husker dog ikke turen opp fra Kongsvoll som veldig krevende med pulk. Har prøvet verre. Men langfeller er nødvendige 

Ved Loennechenbua er det ganske riktig noen skrenter, og andre steder kanskje skredfarlig, så rutevalget er viktig!! Her tenker jeg på Skaret/passet ved Skardkollen, hvor man kanskje bør gå helt vestenom??

Skrekkhistorien fra Reinheim: Sent på kvelden kom en Baltisk ?? gruppe i snøfokket. Lederne kom først, så de andre etter hvert og ca. en halv time senere 2 jenter, som var fullstendig forkomne og fortapte. De bare satt på en seng inntil hytteverten og jeg fikk varme i dem og gitt dem mat. Lederne gjorde ingenting!! Neste morgen i samme snøfokk bablet lederne hele tiden om topptur på Snøhetta! Der er jo også skrenter på den ene siden. Hytteverten forsøkte diplomatisk å forklare, at det var uansvarligt. Jeg var mer direkte og sagde, at det var idiotisk farligt. De tok toppturen uansett og overlevde da, men vel bare med flaks - og utsikt var det jo ikke.

Typisk for turen kom solen på returen fra Kongsvoll St.!!

ElgenDSC00701.thumb.JPG.4adc81336144259117e722a3d683c5b0.JPGDSC00698.thumb.JPG.971ea26c4d2b4bcefaa0bf2dc1f86eb0.JPGDSC00702.thumb.JPG.fe7f1e7471505583f46b18807f316028.JPGDSC00704.thumb.JPG.99963decf1f151a275e9c87b095e5bb7.JPG

• Liker 3
Skrevet

Takk for at dere fortsetter å delta!
Kongsvold er dessverre stengt, så ingen på bakken vet hvordan forholdene er og om ruten er merket. 
Hva ville lokalbefolkningen gjort her hvis flytting ikke er et alternativ: byttet til Rondane? Eller et annet område som egner seg for 5 dager? 

Skrevet (endret)

Hvis du er komfortabel med å navigere uten merket rute så hadde jeg kjørt på uansett. I følge snøkartene hadde ikke jeg latt snøen vært en stopper for denne turen i hvert fall.

image.thumb.png.498cdb7dbb88f0bc75b4aae2380a8fcd.png

Hvis du føler deg usikker, så er Hardangervidda fra Finse et "sikkert" valg - Men på sin måte også usikker. Den togturen fra Oslo til Finse/Bergen er notorisk sensitiv for dårlig vær og forhold og kan fort bli kansellert. Det er en større risiko enn å ta toget il Kongsvoll. Sånn sett er buss fra Oslo til Haukeliseter "sikrere". På Hardangervidda fra Haukeliseter har du mye snø nå. Om du ikke er kjent med den, så er "Finse > Haukeliseter" eller motsatt en kjent rute som mange går. Den er ikke vintermerket før rundt påsketider (https://www.dnt.no/turtips/turvett/artikler/vintermerking-og-kvisting/)

Endret av sneakyowl
Skrevet

Det er vanskelig å gi råd når man ikke vet noe om erfaringsnivået til den som spør. I dette tilfellet har trådstarter valgt en vanskelig uke for skituren, som kan ses på yr.no. Finse/Hardangervidda vil ikke være min første anbefaling for et alternativ for varigheten av den kommende uken, basert på det jeg ser på værkartet:

FinseweatherMarch1st..png.92bcba2e83f2f1b8c12a31411733ee94.png

Jeg antar at trådstarter allerede er kjent med den norske måten å uttrykke vær på. Nedbør = Niederschlag; 32mm nedbør = ca. 32 cm ny snø. 20m/s vind = 72km/h.

Beklager, jeg kan ikke være mer spesifikk med alternative forslag.

• Liker 1
Skrevet

Takk igjen. Vi har erfaring med vinterturer og navigering. 
Hardangervidda er uaktuelt for meg med tanke på vær og avstand. Dessverre er værmeldingene, spesielt vindforholdene på Dovrefjell, nå så dårlige at vi sannsynligvis ikke kommer til å gjøre det.
Nåværende plan: Vi bytter til Rondane/Otta og starter turen enten i Hovringen eller Mysuseter. Værmeldingen der ser ut til å være litt bedre og jeg tror ruten kan tilpasses bedre i etterkant. Hvis noen har tips til en bestemt rute (foreløpig tenkt: Hovringen, Smuksjoseter, Gynt-Hytta, Rondvassbu, Eldabu til Venabu), blir jeg veldig glad.

• Liker 2
Skrevet
ClemensB skrev (17 minutter siden):

Hardangervidda er uaktuelt for meg med tanke på vær og avstand. Dessverre er værmeldingene, spesielt vindforholdene på Dovrefjell, nå så dårlige at vi sannsynligvis ikke kommer til å gjøre det.
Nåværende plan: Vi bytter til Rondane/Otta og starter turen enten i Hovringen eller Mysuseter. Værmeldingen der ser ut til å være litt bedre og jeg tror ruten kan tilpasses bedre i etterkant. Hvis noen har tips til en bestemt rute (foreløpig tenkt: Hovringen, Smuksjoseter, Gynt-Hytta, Rondvassbu, Eldabu til Venabu), blir jeg veldig glad.

Fornuftig valg å endre på planene. Jeg sjekket nettopp oppdatert værvarsel for Reinheim og jeg hadde heller ikke lagt i veg på søndag med det været som er meldt

Skrevet
ClemensB skrev (30 minutter siden):

Dette er ein veldig fin tur. Reknar med de er obs. på at dette er eit villreinområde :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.