Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Går fått fri 19 - 25 mai og ønsker å planlegge en tur til fots som jeg kan se frem til. Kansje jeg tar med sønnen min, så må være lettgått. 

Mulighet for fiske og bål (hvis det er trygt) står høyt. Alt av tips fra hele landet er aktuelt. 

I utgangspunktet tenkte jeg Femundsmarka eller Langsua, men har forstått at det er stor fare for snø og is da.. 

Endret av Kristoar
Annonse
Skrevet

Det pleier å skje veldig mye i perioden 15 Mai-15 Juni. Men jeg ville ikke ha satset på noe som helst i høyden på den tiden av året. Du vil også gjerne ha et område hvor isen gikk for 2 uker siden, det er ofte da fisket er begynt å bli bra. (Selv om det kan være bra også under isløsing)

For å anbefale et par området jeg selv ikke er kjent med:

image.thumb.png.91ef6754bfb6b52b097843c9ff242f92.png

"Fjellområdene
" Nord for Kristiansand/Arendal/Grimstad er veldig store områder mellom 500 og 900m høyde.

image.thumb.png.9804049ab4ac71faf77aac9558d99e3c.png

Østmarka er populær for tidlig fiske. 

Som sagt, jeg er ikke kjent med noen av områdene men dette er områder jeg selv har blitt anbefalt å ta turen rundt 15 Mai. Med lovnader om at det vil være bra fiske allerede på den tiden om ikke enda tidligere.

Det sagt så er snønivåene rekordlave i år og isen er tynn, du kan også vurdere å se an forholdene etter hvert.

Jeg bruker feks Copernicus Browser veldig mye utover vårparten for å planlegge turer. Copernicus Browser lar deg se nåværende satelittbilder, så i stedet for at du får et bilde som er et år gammelt så får du kanskje se et bilde som kun er 12 timer gammelt. Forutsatt at et område er skyfritt kan du da kanskje oppdage når snøen smelter eller isen går i et område.

https://browser.dataspace.copernicus.eu/?zoom=6&lat=59.97151&lng=15.74341&themeId=DEFAULT-THEME&visualizationUrl=U2FsdGVkX18DPGStpQU40ZeWrji%2Fb6apuFUSBk6%2FxUYj3wDQpaEszD9hRKS4ogALfj0W7SMAwDrgT9RsZ8gXD3B8jZJILYchOu25D1cCLnllzoRweBmOUzovt2y%2BBoM8&datasetId=S2_L2A_CDAS&demSource3D="MAPZEN"&cloudCoverage=30&dateMode=SINGLE

Skrevet

Jeg har vært i Blefjell og Nordstul området i mai flere ganger. Nordstul ligger på ca. 740 meter og har hatt is på vannet 17 mai de gangene jeg har vært der.

Men allerede siste helgen i mai så er det isfritt der oppe. I år er det som Gabs sier lita av både snø og is, så dar gjerne dette et alternativ å vurdere.

Det er en del web cam i områdene rundt, de kan ses her:  https://www.windy.com/?59.855,8.936,10,p:cams 

Verdt en sjekk, utrolig flotte områder der oppe   

Men mulig du bør holde deg under 600 meter, Langsua på 1000-1200 meter tror jeg ikke har barmark før en måned senere. Det er i Lngsua jeg skal ha min hovedtur i år :-) 

God tur! 

Skrevet

Så mildt vinteren har vært i år, så er det stor fare at turer som ikke har vært tilgjengelig før godt uti juni og starten av juli være tilgjengelig i midten av mai. Men det er forbehold om været holder seg mildt ukene fremover. Er ca 1 meter med snø her jeg bor på 700 moh, men det smelter som fy nå. Men fortsatt mye is på vann, målte oppimot 1 meter med is i helga. Håper det er nok snø og is til påsken!!

Skrevet (endret)
Johnny Johnsen skrev (2 timer siden):

Men mulig du bør holde deg under 600 meter, Langsua på 1000-1200 meter tror jeg ikke har barmark før en måned senere. Det er i Lngsua jeg skal ha min hovedtur i år :-)

Jeg var i Langsua forrige helg. Kommer det ikke nevnverdig med snø, og mildværet fortsetter de neste ukene kommer nok flere flekker til å være helt bare for snø. Jeg har vært der mest på vinterstid, men var der også en sensommer/høsttur i fjor og ble overrasket over hvor vått hele området er. Også hørt lignende fra turrapporter midtsommers i området. 

Sånn så det ut på "overflaten":

image.thumb.png.5985d451114d6b1e5c931f0d6ecaef6b.png

Og litt mer sånn var det i mer detalj (eksempel satt litt på spissen - dette var det værste område:

(Posten likte dårlig video jeg prøvde å legge inn - Men det var uansett: Plask plask plask plask)

Jeg har egentlig avskrevet Langsua som et fornuftig sted å dra på fottur med bakgrunn i dette, men kanskje det tørker opp mer i år med så lite snø som er der nå?:D

Endret av sneakyowl
Redigeringsfunksjon klikker fullstendig
Skrevet
sneakyowl skrev (2 minutter siden):

Jeg var i Langsua forrige helg. Kommer det ikke nevnverdig med snø, og mildværet fortsetter de neste ukene kommer nok flere flekker til å være helt bare for snø. Jeg har vært der mest på vinterstid, men var der også en sensommer/høsttur i fjor og ble overrasket over hvor vått hele området er. Også hørt lignende fra turrapporter midtsommers i området. 

Jeg har egentlig avskrevet Langsua som et fornuftig sted å dra på fottur med bakgrunn i dette, men kanskje det tørker opp mer i år med så lite snø som er der nå?:D

Jeg planlegger 3 uker der fra midten av august og utover,  ble veldig skeptisk til min plan nå 🐾🏕🤔 Men bra informasjon for Kristoar da 👍

• Liker 1
Skrevet

For faktisk turtips til trådstarter kan det være vanskelig å peke på et område uten å vite hvor langt man er vant til eller ønsker å gå. Lifjell pleier å være fint å gå og fiske i helt i starten av juni - Kanskje tidligere i år. Jeg vet ikke om jeg hadde kunne brukt en uke der, uten å bevisst holde igjen på vandringen og samtidig loffe så mye som mulig med fiskestanga og slappe av i leir. Gjør man det kan man helt sikkert nyte en hel uke i slutten av mai der :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.