Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i dag et Fjellheimen SL 4 som tenkes å bruke når jeg og mine 3 sønner skal på tur, i hvertfall inntil de ikke har vokst seg for store.

Men, leter etter et telt som er «lett nok» for solo turer, og som kan brukes når bare jeg og 1av gutta skal på tur.

Synes dette «nye» fra Tarptent ser veldig spennende ut.

Dette er det sikkert mange her inne som allerede har sett og gjort seg opp en mening om?

Materialet er litt ukjent for meg.

Kan fås med solid innertelt.

Hva tenker folket om dette teltet for norske forhold?

Ser det reklameres som et 4 sesongers telt, og da burde det vel tåle det meste av vær i Norge til fjells i barmarksessongen?

Hva tenker de erfarne fjellrevene her på forumet?

Annonse
Skrevet

Jeg venter på neste versjon av teltet, slik at de får fikset et par dealbreakere for min del. Den største er nok inngangen til innerteltet. Hva i alle dager tenkte de på her? Dersom de hadde lagt sjelen sin i det, kunne de nok ha klart å gjøre den bittelitt mindre.

2024Sep_ArcDomeUltra16x9-1-2-1030x579.jpg

• Liker 1
  • Hehe 2
Skrevet

Det er et veldig godt poeng, den ser knøtta liten ut!

Hva tenker du om materialet Ultra TNT? Dette stoffet er litt ukjent for meg, men skjønner at dette er en avveining mellom vekt og pris og at stoffet skal være veldig sterkt og solid.

Synes det er et veldig stort pluss at det kan velges mellom solid intertelt eller kun netting.

Ser Durston har kommet med et lignende telt(selvstående), er dette noe du vurderer, eller liker du dette bedre?

Er det andre forbedringer du ønsker å se?

Skrevet
banan skrev (På 25.2.2025 den 13.30):

Det er et veldig godt poeng, den ser knøtta liten ut!

Hva tenker du om materialet Ultra TNT? Dette stoffet er litt ukjent for meg, men skjønner at dette er en avveining mellom vekt og pris og at stoffet skal være veldig sterkt og solid.

Synes det er et veldig stort pluss at det kan velges mellom solid intertelt eller kun netting.

Ser Durston har kommet med et lignende telt(selvstående), er dette noe du vurderer, eller liker du dette bedre?

Er det andre forbedringer du ønsker å se?

Jeg er helt enig i at inngangen til innerteltet er fullstendig skivebom. Hva tenkte de på liksom? 

Ultra TNT er et spennende materiale. Det er et liknende laminat som DCF, bestående Ultra PE-fiber sandwichet mellom to lag plast. Det har dermed en sinnsyk rivestyrke og vanntetthet. Downside er at pakkvolumet er høyere enn silnylon som i Hilleberg Unna. I tillegg har ingen rukket å teste holdbarheten til Ultra TNT over tid. De to kryssede stengene - som også er tykkere enn X-dome - er nok grunnen til at dette markedsføres som et 4-sesongstelt. 

Jeg har hørt rykter om at Tarptent lanserer en versjon i silpoly over sommeren. Har den bedre inngang til innerteltet ville jeg ha ventet på den :) 

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.