Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne veier kun 380 gram, tar lett grener på 35mm og er et veldig godt alternativ til grensag. Mye raskere og renere i bruk.

En sammenlignbar liten grensag fra Fiskars veier gjerne ca 280gram, så det er 100 gram forskjell men etter å ha hatt med en lett hagesaks på noen kanuturer i fjor må jeg si at det også har noen fordeler.

https://www.fiskars.com/en-gb/gardening/products/loppers/powergear-anvil-lopper-s-l31-1000581

Annonse
Skrevet

Aldri tenkt på, men her er det jo ett soleklart tomrom å fylle; tur-grenklipper.

Lettere materialer og mulighet til å skru av minst en arm, så den kan pakkes mer effektivt. Kunne absolutt vært ett marked for noe sånt.
Fordelen med tursaga/grensaga er at man er litt mindre begrenset ifht. diameter. Man vil jo helst ha litt fleksibilitet så man kan ta det en måtte finne av nedfall og ikke bare det som passer i kjeften på ei grensaks.

Ei litt mindre grensaks til å fore kvistbrenneren er iaf. noe jeg kommer til å se etter, for det kan i blant føles lite energieffektivt å sage opp nok knallharde tørrgrener til å holde kvistbrenneren i godt humør samtidig som man skal ta seg tid til å kokkelere og nyte naturen litt også.

Skrevet

Noe av utfordringen med grensakser, er at de er laget for å fungere best på friske kvister. I hvert fall i forhold til vedproduksjon, er det en svakhet. Friske kvister, dersom man ser et bruksområde for de, skal jo de fleste av oss, stort sett, holde oss unna.

Når det er sagt, så er også de fleste, turorienterte, sager, best egnet på friskt virke. Skjønt det finnes nok flere unntak her.

Begge deler virker jo, selv om det ikke er optimalt.

Skrevet
56 minutes ago, aico said:

Aldri tenkt på, men her er det jo ett soleklart tomrom å fylle; tur-grenklipper.

Lettere materialer og mulighet til å skru av minst en arm, så den kan pakkes mer effektivt. Kunne absolutt vært ett marked for noe sånt.

Ei litt mindre grensaks til å fore kvistbrenneren er iaf. noe jeg kommer til å se etter, for det kan i blant føles lite energieffektivt å sage opp nok knallharde tørrgrener til å holde kvistbrenneren i godt humør samtidig som man skal ta seg tid til å kokkelere og nyte naturen litt også.

Jeg tror den jeg linket er noe av det beste du finner, veldig kort, kun 380g og så har den girfunksjon som gjør at du får mye mer krefter.

Fordelen med tursaga/grensaga er at man er litt mindre begrenset ifht. diameter. Man vil jo helst ha litt fleksibilitet så man kan ta det en måtte finne av nedfall og ikke bare det som passer i kjeften på ei grensaks.

Det er det ingen tvil om, selv har jeg som nevnt kun brukt den i forbindelse med kanotur så langt. Og jeg har da en litt større og tyngre en enn denne, men tenker å kjøpe denne når jeg eventuelt ser den til riktig pris. :)

51 minutes ago, Larix said:

Noe av utfordringen med grensakser, er at de er laget for å fungere best på friske kvister. I hvert fall i forhold til vedproduksjon, er det en svakhet. Friske kvister, dersom man ser et bruksområde for de, skal jo de fleste av oss, stort sett, holde oss unna.

Når det er sagt, så er også de fleste, turorienterte, sager, best egnet på friskt virke. Skjønt det finnes nok flere unntak her.

Begge deler virker jo, selv om det ikke er optimalt.

Akkurat denne er det motsatte, vistnok best egnet på tørre kvister. I alle fall høres det slik ut fra beskrivelsen. De som har gir, slik som denne, fungerer veldig godt på alt.

Skrevet

Jeg det ser jo, unektelig, ut som den er beregnet på tørt virke, ja🤔

Merker at jeg likevel er litt skeptisk. Kanskje mest fordi det løser et problem jeg ikke har, på en ganske lite fleksibel måte😅 men også fordi erfaringen min med saks på tørt virke, er sånn passelig. 

Jeg bruker innimellom grensaks til rydding av poster. Det funker greit, men ryddekniv er som regel raskere.

Skrevet
2 minutes ago, Larix said:

Jeg det ser jo, unektelig, ut som den er beregnet på tørt virke, ja🤔

Merker at jeg likevel er litt skeptisk. Kanskje mest fordi det løser et problem jeg ikke har, på en ganske lite fleksibel måte😅 men også fordi erfaringen min med saks på tørt virke, er sånn passelig. 

Jeg bruker innimellom grensaks til rydding av poster. Det funker greit, men ryddekniv er som regel raskere.

Jeg kjøpte en Gardena Energycut i fjor, oppgitt maksimum tykkelse på grener er da 42mm, men jeg har ikke hatt noe som helst problemer med trær opp til ca 50mm tykkelse. Det er en virkelig god grensaks som tilfeldigvis ble liggende i bilen, og da dukket det stadig vekk opp situasjoner hvor det var veldig fint å ha den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.