Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet (endret)
1 hour ago, gutta på fjellet said:

Hei ej skulle ha hatt noke tips om mat og utstyr til min første longtur ej å hunden min skal på. Det er en 3vekes tur ront Femundsmarka og eg er usikker på ka eg bør ha med meg i sommar.

Da må jeg nesten spørre, hva er den lengste turen du har vert på tidligere?

Og hva er planen for turen? For eksempel vil en person som går på tur gjerne ønske å ha lettere mat med seg enn en person som tenker å ha med kano for å padle gjennom turen. Eller for den saks skyld packraft, er jo også mange som velger det i Femundsmarka.

Hvor mye er du komfortabel med å bære.

På en 3 uker lang tur så er det jo utrolig viktig å ha en tydelig plan. Og en tydelig plan vil også selvfølgelig påvirke matvalget.

Men hvis det er fottur det er snakk om må man jo tenke veldig mye mer på vekten, feks Lars Monsen har jo gjerne med seg mest potetstappe som han lever på i ukesvis i strekk, i tillegg til det han måtte fange underveis.
Mange velger feks å padle i kano fra Käringsjön i Sverige, på en 3 ukers tur hadde det absolutt vert noe jeg hadde vurdert med tanke på muligheten til å ha med mer mat.

Kan forøvrig nevne at jeg har hørt om de som tar dagsturer fra Käringsjön i Sverige og helt inn i Revsjøen i Norge med kano. Har man en lett kano man kan bære over land så er det faktisk bare snakk om en 15-16 km padling og en kilometer bæring hver vei, i gode forhold klarer en kano veldig lett å holde en fart på 5km/t (eller mye mer) og en kilometer bæring i greit terreng er en halvtime maks. Så padling åpner mye muligheter.

Endret av Gabs88
  • Liker 1
Skrevet

Tenk vekt. Det blir fort nesten 1 kg mat per person per dag. Så 21 kg med mat.......Du må nok belage deg på mye tørrmat, og frysetørket, med mindre du vil fiske underveis. 

Skrevet
Gabs88 skrev (31 minutter siden):

Da må jeg nesten spørre, hva er den lengste turen du har vert på tidligere?

Og hva er planen for turen? For eksempel vil en person som går på tur gjerne ønske å ha lettere mat med seg enn en person som tenker å ha med kano for å padle gjennom turen. Eller for den saks skyld packraft, er jo også mange som velger det i Femundsmarka.

Hvor mye er du komfortabel med å bære.

På en 3 uker lang tur så er det jo utrolig viktig å ha en tydelig plan. Og en tydelig plan vil også selvfølgelig påvirke matvalget.

Men hvis det er fottur det er snakk om må man jo tenke veldig mye mer på vekten, feks Lars Monsen har jo gjerne med seg mest potetstappe som han lever på i ukesvis i strekk, i tillegg til det han måtte fange underveis.
Mange velger feks å padle i kano fra Käringsjön i Sverige, på en 3 ukers tur hadde det absolutt vert noe jeg hadde vurdert med tanke på muligheten til å ha med mer mat

Ej skal gå heile turen so ej skal ha med potetmos og havregryn og sjokolade og nøtter men ej skal fiske underveis

Skrevet
haugoy skrev (1 time siden):

Tenk vekt. Det blir fort nesten 1 kg mat per person per dag. Så 21 kg med mat.......Du må nok belage deg på mye tørrmat, og frysetørket, med mindre du vil fiske underveis. 

1 kg pr. dag var nå voldsomt. Jeg klarer meg fint med 500 gram pr. dag, uten å ty til dry teck, og jeg liker mat.  Hvis jeg smyger inn noen dry teck måltider kryper vekten under dette også. Vet at Monsen skriver i Villmarksboken sin at han klarer seg med 400 gram pr dag, men da må han fiske mye for å skaffe seg proteinene. Hvis man tålte å leve av potetstappe ville vekten være lav, men personlig synes jeg det blir for kjipt. 

Skrevet (endret)
52 minutes ago, Robinson said:

1 kg pr. dag var nå voldsomt. Jeg klarer meg fint med 500 gram pr. dag, uten å ty til dry teck, og jeg liker mat.  Hvis jeg smyger inn noen dry teck måltider kryper vekten under dette også. Vet at Monsen skriver i Villmarksboken sin at han klarer seg med 400 gram pr dag, men da må han fiske mye for å skaffe seg proteinene. Hvis man tålte å leve av potetstappe ville vekten være lav, men personlig synes jeg det blir for kjipt. 

I Femundsmarka så har man jo også handling som et reelt alternativ, på en 21 dagers tur kan man feks være 9-10 dager i marka for så å sette opp teltet, legge igjen alt som veier mye for å ta seg en handletur med tom sekk.

Det er ikke nødvendigvis aktuelt, men kan jo være et alternativ som gir en mer hyggelig tur.

Endret av Gabs88
Skrevet
Robinson skrev (2 timer siden):

Ja, man kommer fint under kilo hvis man bruker tørrmat. Men mange baserer seg på hermetikk og brødskiver, og da stiger vekta fort. Få bort vannet, så er det lettere. Vann er tungt. Ferskt kjøtt eller fisk er mye vann. 

Skrevet

Man trenger minst 2000-2500 kcal per dag for å leve, avhengig kjönn, alder og muskelmasse. Selv forbruker jeg nok ca 4000 om dagen om jeg er ute å går med sekk i 7-8 timer. 

Potetmos, havregryn, pasta o.l. har vel en tetthet på ca 300-450 kcal/100g. Olivenolje 900 kcal. Smör 7-800 kcal. Torkat kött ca 300 kcal. Choklad 560 kcal. 

Det spörs vilken mix mellom näringstyperna man önsker seg; om man vill ha mye fett med höy tetthet som kroppen trenger lenger tid/lav intensitet for å bruke, eller mye sukker/karbohydratter som muskler fort kan ta till seg. Og så trenger man selvfölgelig en del protein.

Men kanske en fornuftig miks skulle kunna tilsvare ca 400-500kcal/100g, og da blir 2500 kcal minst 500 gram. Så 500 gram mat om dagen höres lite ut om man ska förflytta sig uten å fiske. 

Ska man gå mye og ikke har törket selv eller bare drytech så kan det jo lett bli opp mot kiloet. 

Skrevet
knaper skrev (1 time siden):

Man trenger minst 2000-2500 kcal per dag for å leve, avhengig kjönn, alder og muskelmasse. Selv forbruker jeg nok ca 4000 om dagen om jeg er ute å går med sekk i 7-8 timer. 

Potetmos, havregryn, pasta o.l. har vel en tetthet på ca 300-450 kcal/100g. Olivenolje 900 kcal. Smör 7-800 kcal. Torkat kött ca 300 kcal. Choklad 560 kcal. 

Det spörs vilken mix mellom näringstyperna man önsker seg; om man vill ha mye fett med höy tetthet som kroppen trenger lenger tid/lav intensitet for å bruke, eller mye sukker/karbohydratter som muskler fort kan ta till seg. Og så trenger man selvfölgelig en del protein.

Men kanske en fornuftig miks skulle kunna tilsvare ca 400-500kcal/100g, og da blir 2500 kcal minst 500 gram. Så 500 gram mat om dagen höres lite ut om man ska förflytta sig uten å fiske. 

Ska man gå mye og ikke har törket selv eller bare drytech så kan det jo lett bli opp mot kiloet. 

Helt enig. På Appalachian Trail bar jeg stort sett på én kg mat per dag og provianterte ca hver 5. til 7. dag. Det ble for lite, og jeg gikk ned 15 kg totalt eller 200 g per vandredag. Jeg burde sikkert ha spist mer nøtter og proteiner. På en tre ukers i Femundmarka hadde jeg satset på å proviantere underveis på turisthytter og på butikken i Elgå

Skrevet
rayun skrev (1 time siden):

Det er ikke bare vekta, det blir mye volum også, og man skal jo ha plass i sekken.

Man får fint plass til mat for én uke i en 55 L sekk og for 14 dager i en 70 L sekk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.