Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nysgjerrig på andres erfaring på tursekk på vinterstid.

Jeg kjøpte en 65l sekk fra Norrøna til dame (Femund) og da jeg skulle pakke alt i, ser jeg at det var lite plass gitt. Med vinterpose, liggeunderlag, telt osv, ble det ganske knapt. Holder det med 85l eller burde man gå for 100l? Kan si jeg er litt glad i komfor og kanskje litt dårlig på å pakke (nybegynner). 

Annonse
Skrevet

Det spørs mest på hvilket annet utstyr du har og hvor mye du pakker av andre ting. Spesielt sovepose og telt tar mye plass i/på sekken.

Jeg klarer akkurat å dra på en helgetur på vinterstid med 65-liter Kajka sekken min med blant annet dunvinterpose, ytterpose og et lite telt, men det er ikke uten kompromisser. F.eks. er det ikke snakk om å ta med den litt mer volumiøse dunjakka. I 85-literen går det ganske fint for meg til de fleste behov, og jeg kan ikke se for meg å trenge 100 liter noen gang, sånn egentlig. Men der er det like mange meninger som liter :) 

Det er lett å si gå for en 100-liter og bli fornøyd, men prøv å ikke pakke den stappfull om du vil holde vekten nede ;) 

Skrevet

Prøv å avgjere kor mange liter meir du hadde trengt? Kva var det du ikkje fekk plass til? 

Her får du nemleg like mange svar som det finnast folk. Eg har både 85l og 120l. Det er nok den første som vert brukt oftast, også på skitur med breutstyr i tillegg til overnattingsutstyr. Mest grunna eigenvekta på den største. Er du i tvil så ville eg gått for den største, gitt at den har fornuftig eigenvekt. Det er ingenting som er så irriterande som å sjå ut som eit dårleg pynta juletred når ein legg avgårde med sekken. Altså at du har halvparten av det du treng på utsida. 

At der er plass til meir vil ikkje seie at du må ta med meir. Litt sjølvdisiplin i pakkinga ordnar faren for unødvendig overpakking :)

I starten er det dog vanskeleg å vite kva som er overpakking. Prøv deg fram. Pakkelista plar krympe med aukande erfaring. 

Skrevet (endret)

Dette er litt som med "hvor langt er et tau"? F.eks hadde jeg knapt fått med meg noe annet om jeg skulle hatt med meg min vinterpose i sekk. Jeg har overdimensjonert syntetisk pose med noe ale Clim= -25 ºC. Sp det kommer litt an på utstyret du har også

Og så pleier jeg være talsperson for størst mulig sekk. Dette er basert på mye av de Tessatroll nevner over her, Jeg er alergisk mot å ha utstyr utenpå sekken og skal helst ha alt oppi. Det gjør at det er mindre sjanse for at ting plutselig har ramlet av og også at regntrekk osv normalt tilpasset sekken greit går på, Noe som kan være en utfordring når man har slengt på et par liggeunderlag, reinskinn osv utenpå sekken. Det fordrer selvsagt at den store sekken ikke har vesentlig tyngre egenvekt enn en mindre, På forholdsvis lette sekker som Osprey osv så er det ikke sekkens egenvektforskjell fra 85 til 100+ liter som velter lasset. 

I stedet for å ha en hel rad med sekker i boden så bruker jeg stort sett min 100+l-sekk til det meste. Også dagsturer. Så får den mye bredere bruksområde, brukes oftere og får ned pris/tur-ratioen ganske kraftig. 

(Når det er sagt så foretrekker jeg i 99,32% av tilfellene pulk vinterstid.)

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.