Bryggekar Skrevet tirsdag kl 20:33 Skrevet tirsdag kl 20:33 (endret) Samboeren har foreslått å gå en tur sammen, så lenge vi ikke skal bo i telt. Så nå trenger jeg forslag til en tur som oppfyller disse kriteriene: - Snøfri fottur 6.-9. juni - Rundtur eller fram og tilbake, med startpunkt i kjøreavstand fra Oslo - Hytte til hytte, betjent eller selvbetjent. Kan muligens lirke inn én ubetjent hytte hvis den har senger og kjøkken. Har noen en anbefaling? Endret tirsdag kl 20:34 av Bryggekar Siter
+Gabs88 Skrevet tirsdag kl 20:55 Skrevet tirsdag kl 20:55 (endret) Jeg tror det meste kommer til å være snøfritt innen den tid, så lenge du ikke er oppe i 1500m høyde eller mer. Snømengdene per dags dato er 66% av normalen, istykkelse er også under hva den har vert tidligere år. I fjor var det mye snø, og når jeg ser på bilder jeg har tatt fra fjellet på 1000-1100 meters høyde i fjor så er det snøfritt opp til 1100 meter da og snøfonner litt over det. Og da var det rekordsnø, inntil 300% av normalt. Så kort oppsummert, det er veldig lite snø i år, mildvær er på vei, og forholdene var snøfrie opp til 1100 meters høyde i fjor (Jotunheimen, hvor snøen ofte ligger en stund) rundt 6 Juni. Så tror egentlig du kan velge og vrake så lenge du ikke går alt for høyt opp. Det sagt, og nå er ikke jeg er turmenneske (jeg går til fiskevann ikke flere dager i strekk for morro skyld), men hvorfor ikke vurdere feks å ha en base i stedet? Da blir det dagsturbagasje og tilbake på et hotellrom hvor man allerede har sjekket inn og bagasjen/klærne ligger klare. Tenker feks på Beitostølen hvor det er mye bra i området. Endret onsdag kl 11:57 av Gabs88 1 Siter
Skal bare... Skrevet onsdag kl 07:24 Skrevet onsdag kl 07:24 Bryggekar skrev (10 timer siden): - Hytte til hytte, betjent eller selvbetjent. Kan muligens lirke inn én ubetjent hytte hvis den har senger og kjøkken. Sjekk åpningstidene til hyttene. Sjølv om Gabs88 har trua på tidleg vår, hjelper det ikkje deg om hyttene ikkje er åpne Gabs88 skrev (10 timer siden): Jeg tror det meste kommer til å være snøfritt innen den tid, så lenge du ikke er oppe i 1500m høyde eller mer. Snømengdene per dags dato er 66% av normalen, istykkelse er også under hva den har vert tidligere år. I fjor var det mye snø, og når jeg ser på bilder jeg har tatt fra fjellet på 1000-1100 meters høyde i fjor så er det snøfritt opp til 1100 meter da og snøfonner litt over det. Og da var det rekordsnø, inntil 300% av normalt. Været i mai er nok viktigare enn snømengda i februar, for når våren kjem i fjellet. Og været i mai, er det ingen som veit noko om enno. I fjor var det usedvanleg varmt i mai, derfor smelta snøen tidleg. 1 Siter
Tessatroll Skrevet onsdag kl 10:43 Skrevet onsdag kl 10:43 Ville satsa på kysten eg då. Evt Elgå - Svukuriset/Haugen gård - Røvollen om det er snøfritt nok og Svukuriset eller Haugen gård er ope. Røvollen er sjølvbetjent. Køyrer de rundt og til nordenden av Femunden er moglegheitene til sjølvbetente hytter eller Statskogbuer fleire. 1 Siter
Bryggekar Skrevet onsdag kl 11:53 Forfatter Skrevet onsdag kl 11:53 Jeg har lurt litt på Femundsmarka. Men det er kanskje nokså bløtt der i juni? Jeg tror ikke det blir så god stemning av å krysse myrer og vade elver ... Siter
+sofasliter Skrevet onsdag kl 13:34 Skrevet onsdag kl 13:34 Mye sandbunn i Femundsmarka som drenerer godt, i hvertfall de områdene jeg har vært mest dvs rundt Øvre Roasten. Var der selv for ett par år siden i starten av juni, mye vann i Grøtåa, men tørt og fint i marka. 1 Siter
uteturen Skrevet onsdag kl 14:29 Skrevet onsdag kl 14:29 Her på Sjusjøen pleier vi å si det alltid er snø til påske og historisk er Mars den mnd med mest snø, så kanskje greit å avvente planlegging av fjelltur til litt nærmere Mai ja. Ville satset på Kyststien i pinsen. Evt Østfold eller Finnskogen. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.