Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drodler litt med en plan om NPL kun i Norge. Gøy at det begynner å bli en del diskusjon rundt slike turer her inne.

Ruta til @Anders_G har vært en stor inspirasjon, men jeg har lyst til å følge tipset til @Tykjen om å heller starte helt øst i Norge. Tidlig i juni kan være en bra start i de årene med lite snø i Finnmark.

@sneakyowll sitt arbeid for å redusere vekten på sekken tror jeg er helt essensielt for å få en god tur. Men jeg har lyst til å unngå depoter og heller legge opp ruten innom butikker slik som @Lars Erik Moen beskriver. Tror det skal gå bra, men ser at ruten mellom Bjørnfjell og Sulitjelma kan bli spennende. Både med tanke på mat og krevende terreng.

Jeg har også lyst til å ha med fiskestanga. Nødvendigvis ikke basere hele middagsbehovet på fisk, men det er for mange gode fiskevann på veien til å ikke legge inn noen stopp. Jeg tenker ruta må være godt planlagt, men samtidig ha frihet slik at man ikke må nå et sted på et bestemt tidspunkt. Bortsett fra å være hjemme før snøen legger seg permanent i fjellene i Sør-Norge.

Noen andre som drømmer om en slik tur? Det hadde vært gøy å høre tanker og innspill til gjennomføring.

• Liker 2
Annonse
Skrevet

Jeg har lekt litt med tanken om å gå npl minus alt nord for Bjørnefjell og alt sør for Sulitjelma, nettopp fordi det er denne delen av npl som nesten aldri blir gjort i Norge. Er jo selvfølgelig god grunn til dette 😄. Har vandret en del i fjellet i Sulitjelma, Sørfold (Rago) og Hamarøy, og vet hvor krevende terrenget er. Begrepet ragomil kommer vel av dette. Tror for å lykkes med denne turen er man avhengig av helklaff med været da bratte og svae fjell (som blir skumle og glatte i regnvær) må forseres, i tillegg til god planlegging og god form. @anders_g beskriver dette godt i sin turbeskrivelse. 

Jeg har tenkt litt på om det å bære den ekstra vekten som en packraft gir kan være verdt det, siden området har store vann som ofte er vanskelig å komme rundt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kult tema! 

Vi kommer også til å kun gå i Norge på vår NPL-tur i år. Alt annet er "juks" :D Det er uansett ikke et tema å gå innom Sverige i de områdene da vi går med hund, som ikke er tillatt i de nasjonalparkene på den siden av grensa.

Kristian Sæther (krixti4n på Instagram) gikk kun-Norge variant i fjor. Han sitter nok på mye gode tips, men kunne også melde om at det var noen partier som var tunge å komme seg igjennom i nord. Jeg tenker det blir en fin utfordring, men kan nok ikke regne med 30km per dag i de områdene.

I ruten jeg har lagt opp som er depotbasert er 8 av 9 depoter på Post i Butikk - Altså man kunne handlet inn mat om vi måtte også. Eneste som ikke er i butikk er på Umbukta Fjellstue i Mo i Rana.

Endret av sneakyowl
Skrevet (endret)
sneakyowl skrev (2 timer siden):

Kult tema! 

Vi kommer også til å kun gå i Norge på vår NPL-tur i år. Alt annet er "juks" :D Det er uansett ikke et tema å gå innom Sverige i de områdene da vi går med hund, som ikke er tillatt i de nasjonalparkene på den siden av grensa.

Kristian Sæther (krixti4n på Instagram) gikk kun-Norge variant i fjor. Han sitter nok på mye gode tips, men kunne også melde om at det var noen partier som var tunge å komme seg igjennom i nord. Jeg tenker det blir en fin utfordring, men kan nok ikke regne med 30km per dag i de områdene.

I ruten jeg har lagt opp som er depotbasert er 8 av 9 depoter på Post i Butikk - Altså man kunne handlet inn mat om vi måtte også. Eneste som ikke er i butikk er på Umbukta Fjellstue i Mo i Rana.

I fjor sommer gikk vi Norlandsruta, fra Susendalen til Umbukta. Vi hadde på forhånd sendt postpakke til Umbukta, med skiftetøy, men pakken lå fortsatt hos Bunnpris i Mo i Rana når vi ankom. Vertsskapet hadde fått hentemelding per post dagen før vi ankom, det er ikke alle som har posten-appen på telefon. Anbefaler å ta en prat med Umbukta for å høre om hvilke frister de trenger for å ta i mot depotpakker. 

Endret av sofasliter
  • Takk 1
Skrevet
sofasliter skrev (29 minutter siden):

I fjor sommer gikk vi Norlandsruta, fra Susendalen til Umbukta. Vi hadde på forhånd sendt postpakke til Umbukta, med skiftetøy, men pakken lå fortsatt hos Bunnpris i Mo i Rana når vi ankom. Vertsskapet hadde fått hentemelding per post dagen før vi ankom, det er ikke alle som har posten-appen på telefon. Anbefaler å ta en prat med Umbukta for å høre om hvilke frister de trenger for å ta i mot depotpakker. 

Takk, det er et godt tips. Vi får sørge for at den pakken sendes ut i ganske god tid.

Skrevet

Det ligg ei god og detaljert turskildring for strekninga Bjørnfjell-Sulitjelma gjennom Noreg på internettet ein stad men eg fann den i farten ikkje. Kanskje du kan finne den ved å leite i lista på norgepaalangs.info. Han hadde med ekstremt lett packraft og det fungerte bra. Slapp å gå oppom Blåmannsisen med den risikoen det vil medføre.

Elles så vil eg slå eit slag for å ikkje tenke førehandsdefinerte mat- og utstyrsdepot på Norge på langs. Kva du har lyst å ete i starten av turen er lett å vite, men mot slutten har du heilt andre behov. Ha eit depot hjå ein medhjelpar med kart (dersom du likar papirkart), ekstra kle og utstyr som kan sendast ved behov. På dei ubetjente hyttene i Nord-Norge kan du fort finne ein del mat som tidlegare gjestar har sett igjen slik som havregryn, ris etc. Kanskje ein halv gassboks og nokre knekkebrød? Om du tar med deg slike skattar og det i tillegg klaffar med fisket så har du meir armslag enn om du må slavisk følge ein detaljert plan. Og lurt å velge ein type kokeapparat der du er sikker på at du finn noko du kan koke med når du handlar på eit lite samvirkelag i inste Bygdenorge.

• Liker 2
Skrevet
41 minutes ago, Tykjen said:

Det ligg ei god og detaljert turskildring for strekninga Bjørnfjell-Sulitjelma gjennom Noreg på internettet ein stad men eg fann den i farten ikkje. Kanskje du kan finne den ved å leite i lista på norgepaalangs.info. Han hadde med ekstremt lett packraft og det fungerte bra. Slapp å gå oppom Blåmannsisen med den risikoen det vil medføre.

Anfibio Nano Packraft + Anfibio Fly Padleåre er 1300g. Har 3 packrafter selv men det er denne som jeg virkelig elsker å eie, rett og slett fordi den åpner dører og kan brukes der få andre kan komme til. 

På dei ubetjente hyttene i Nord-Norge kan du fort finne ein del mat som tidlegare gjestar har sett igjen slik som havregryn, ris etc. Kanskje ein halv gassboks og nokre knekkebrød? Om du tar med deg slike skattar og det i tillegg klaffar med fisket så har du meir armslag enn om du må slavisk følge ein detaljert plan. Og lurt å velge ein type kokeapparat der du er sikker på at du finn noko du kan koke med når du handlar på eit lite samvirkelag i inste Bygdenorge.

Er verdt å nevne at diverse hytteansvarlige pleier å bli utrolig glade for at folk tar med seg slikt søppel og frustrerte over at folk legger igjen ting.

Det å legge igjen ting, feks havregryn, gassbokser eller stearinlys er noe turfolk liker å gjøre i tilfelle nestemann har glemt noe. Det er en god tanke i utgangspunktet men i praksis ender det veldig ofte opp med at en stakkars hytteansvarlig må pakke sekken full av søppel som folk ikke hadde trengt å legge igjen i utgangspunktet.

Så dette er ting man kan ta med seg med god samvittighet.

Skrevet
sneakyowl skrev (21 timer siden):

Takk, det er et godt tips. Vi får sørge for at den pakken sendes ut i ganske god tid.

Umbukta fjellstue er til salgs så vær oppmerksom på at det kan være en endring i servicen der. Han innehaveren har forøvrig selv gått NPL to ganger og gikk alene begge gangene (https://norgeplangs.blogspot.com/ ) 

Det er enkelte parti som enkelte år kan være vanskelig å passere når man kun skal gå i Norge. Diskuterte dette med en her på forumet når vi var på Jan Mayen. Har denne nettsiden men ingen rapport fra da de der. Gikk på slutten av 90 tallet. De gikk kun i Norge.

Jeg ser det er mange meninger om dette, men de aller fleste som ihuga forsøker å holde seg på Norsk siden havner tid om annet i Sverige gang etter gang. Personlig har jeg ikke noe problem med det, men vi har alle våre preferanser.

Ble litt imponert over de ungdommene som gikk NPL via Sverige og som bastant ikke skulle bruke båt over Akkajaure og svømte over. Hver sin smak. Jeg syns kanskje også det er litt rart at folk tar bilskyss i gjennom tunneller og sånn, men har forståelse for det.

Har forøvrig hatt glede av å titte litt på Ragnars tur fra 2006 de siste dagene. Han var admin her på forumet den gangen - og de rutekommentarene fra hans vintertur tror jeg nok mange har hatt nytte av senere. https://breogfjellsport.com/npl/ruta/pagesd41c.html?pageID=50

• Liker 1
  • Takk 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.