Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! I en alder av 43 år (for ett år siden ca.) fikk jeg påvist lyskebrokk.  På begge sider faktisk. 😄 Det er jo litt forskjellig hva legene mener om aktivitet. Det anbefales heller ikke operasjon før det virkelig begynner å bli plagsomt. Det er jo alltid en sjanse for akutt inneklemt brokk om man ikke tar litt hensyn. Noen leger mener man bør  unngå sit-ups, knebøy og div, mens legen bare sier kjør på, selv om det er smertefullt. Nå lytter jeg mer til kroppen min enn legen min, og unngår derfor disse tingene. Men å gå med tung sekk ser heldigvis ut til å fungere greit. Derfor driver jeg med treningsformen "Rucking" innimellom turene mine.

Men for å komme til poenget da! Er det noen her inne (mann eller kvinne) som har noe form for brokk? Hvordan påvirker det friluftslivet deres? Noen som har erfaring med brokkbind? Mine er ikke så store, og gir ikke de største plagene. Men kommer og går.

Endret av Grynsmonnet
Annonse
Skrevet

Man får operasjon om brokken er plagsom. Jeg hadde smerter når jeg gikk bratte oppoverbakker med tung sekk. Jeg ble operert i desember for lyskebrokk og er helt fin nå

Skrevet
peik skrev (10 timer siden):

Man får operasjon om brokken er plagsom. Jeg hadde smerter når jeg gikk bratte oppoverbakker med tung sekk. Jeg ble operert i desember for lyskebrokk og er helt fin nå

Takk for svar. Godt du er bra igjen. 👍 Jeg kan i enkelte perioder ha smerter enkelte ganger når jeg bøyer meg. Sit-ups gjør det verre. Men å gå med sekk fungerer foreløpig greit. 
I følge legen min bør man drøye det lengst mulig om ikke det hemmer en i hverdagen. Hos meg går det i perioder.

-Kjente du kun smerter i lysken der hvor brokket stakk ut? Eller noen ganger  lenger oppe også??
Jeg har også innimellom sterke smerter lenger oppe (på siden av navlen) og lurer på om det er brokket som har forverret seg. Inn å ta nye CT nå

Skrevet

Jeg har hatt lyskebrokk på en side i 2 år nå, som vil si at jeg fikk det i akkurat samme alder.

Jeg fikk faktisk henvisning til operasjon med en gang, men på det tidspunktet hadde jeg null problemer med det - kjente ingen ubehag i det hele tatt. Så jeg ble enig med de som skulle operere at dette kan vente. 

Det gikk kanskje ett år før jeg begynte å kjenne ubehag, men det er fortsatt ikke veldig plagsomt. Jeg merker det mest på slutten av veldig lange turer eller hardt kroppsarbeid med mye tunge løft. Det blir nok nødvendig å operere før eller siden, men det er ikke en nevneverdig begrensning på nåværende tidspunkt.

En tilpasning jeg har gjort er at jeg i større grad bruker bukseseler. Jeg er ganske tynn og har lite naturlig fasong å "henge" buksa på, så jeg har nok i flere år gått med alt for stramt belte for å få buksene mine til å henge på. Vet ikke om det har vært en medvirkende årsak til lyskebrokken i første omgang, men det gjør iaf. ikke livet noe mer behagelig når brokken først er der. Bukseseler og slakt belte har gitt ett vesentlig løft i komforten på tur.

• Liker 1
Skrevet
aico skrev (15 minutter siden):

Jeg har hatt lyskebrokk på en side i 2 år nå, som vil si at jeg fikk det i akkurat samme alder.

Jeg fikk faktisk henvisning til operasjon med en gang, men på det tidspunktet hadde jeg null problemer med det - kjente ingen ubehag i det hele tatt. Så jeg ble enig med de som skulle operere at dette kan vente. 

Det gikk kanskje ett år før jeg begynte å kjenne ubehag, men det er fortsatt ikke veldig plagsomt. Jeg merker det mest på slutten av veldig lange turer eller hardt kroppsarbeid med mye tunge løft. Det blir nok nødvendig å operere før eller siden, men det er ikke en nevneverdig begrensning på nåværende tidspunkt.

En tilpasning jeg har gjort er at jeg i større grad bruker bukseseler. Jeg er ganske tynn og har lite naturlig fasong å "henge" buksa på, så jeg har nok i flere år gått med alt for stramt belte for å få buksene mine til å henge på. Vet ikke om det har vært en medvirkende årsak til lyskebrokken i første omgang, men det gjør iaf. ikke livet noe mer behagelig når brokken først er der. Bukseseler og slakt belte har gitt ett vesentlig løft i komforten på tur.

Hei, og takk forvsvar. Det var interessant lesning. Ja, jeg tenker det samme. At det nok kan vente til det evt. blir verre. Det er i følge legen min heller ikke gitt at operasjon blir 100% vellykket, men sjans for nerveskader.  Mitt er i perioder verre, og kan da gi smerter ved enkle ting som å bøye seg, krype inn og ut av teltet osv. Nå er jeg heldig og kan unngå tunge løft. Men som deg merker jeg det også når jeg gjør tyngre kroppsarbeid, som skoging hvor det innebærer mye bøyning og løfting. Men heldigvis går det foreløpig greit å bære tung sekk. 
Jeg er også ganske slank, så tipset med bukseseler skal jeg ta med meg! 👍

Mine brokk synes kun som en liten bul, og glir inn igjen når jeg legger meg ned. Tidligere har det bare vært smerter der selve brokken er, men har nå begynt å kjenne smerter også lengre oppe. På siden av navlen. Noen ganger en skjærende smerte.

-Kan jeg spørre deg om hvor du kjenner smertene. Kun i/på selve brokket, eller noen ganger også lengre oppe??

Skrevet
Grynsmonnet skrev (2 minutter siden):

-Kan jeg spørre deg om hvor du kjenner smertene. Kun i/på selve brokket, eller noen ganger også lengre oppe??

når jeg kjenner ubehag er det kun i området med brokk. 

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.