Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei! I en alder av 43 år (for ett år siden ca.) fikk jeg påvist lyskebrokk.  På begge sider faktisk. 😄 Det er jo litt forskjellig hva legene mener om aktivitet. Det anbefales heller ikke operasjon før det virkelig begynner å bli plagsomt. Det er jo alltid en sjanse for akutt inneklemt brokk om man ikke tar litt hensyn. Noen leger mener man bør  unngå sit-ups, knebøy og div, mens legen bare sier kjør på, selv om det er smertefullt. Nå lytter jeg mer til kroppen min enn legen min, og unngår derfor disse tingene. Men å gå med tung sekk ser heldigvis ut til å fungere greit. Derfor driver jeg med treningsformen "Rucking" innimellom turene mine.

Men for å komme til poenget da! Er det noen her inne (mann eller kvinne) som har noe form for brokk? Hvordan påvirker det friluftslivet deres? Noen som har erfaring med brokkbind? Mine er ikke så store, og gir ikke de største plagene. Men kommer og går.

Endret av Grynsmonnet
Annonse
Skrevet

Man får operasjon om brokken er plagsom. Jeg hadde smerter når jeg gikk bratte oppoverbakker med tung sekk. Jeg ble operert i desember for lyskebrokk og er helt fin nå

Skrevet
peik skrev (10 timer siden):

Man får operasjon om brokken er plagsom. Jeg hadde smerter når jeg gikk bratte oppoverbakker med tung sekk. Jeg ble operert i desember for lyskebrokk og er helt fin nå

Takk for svar. Godt du er bra igjen. 👍 Jeg kan i enkelte perioder ha smerter enkelte ganger når jeg bøyer meg. Sit-ups gjør det verre. Men å gå med sekk fungerer foreløpig greit. 
I følge legen min bør man drøye det lengst mulig om ikke det hemmer en i hverdagen. Hos meg går det i perioder.

-Kjente du kun smerter i lysken der hvor brokket stakk ut? Eller noen ganger  lenger oppe også??
Jeg har også innimellom sterke smerter lenger oppe (på siden av navlen) og lurer på om det er brokket som har forverret seg. Inn å ta nye CT nå

Skrevet

Jeg har hatt lyskebrokk på en side i 2 år nå, som vil si at jeg fikk det i akkurat samme alder.

Jeg fikk faktisk henvisning til operasjon med en gang, men på det tidspunktet hadde jeg null problemer med det - kjente ingen ubehag i det hele tatt. Så jeg ble enig med de som skulle operere at dette kan vente. 

Det gikk kanskje ett år før jeg begynte å kjenne ubehag, men det er fortsatt ikke veldig plagsomt. Jeg merker det mest på slutten av veldig lange turer eller hardt kroppsarbeid med mye tunge løft. Det blir nok nødvendig å operere før eller siden, men det er ikke en nevneverdig begrensning på nåværende tidspunkt.

En tilpasning jeg har gjort er at jeg i større grad bruker bukseseler. Jeg er ganske tynn og har lite naturlig fasong å "henge" buksa på, så jeg har nok i flere år gått med alt for stramt belte for å få buksene mine til å henge på. Vet ikke om det har vært en medvirkende årsak til lyskebrokken i første omgang, men det gjør iaf. ikke livet noe mer behagelig når brokken først er der. Bukseseler og slakt belte har gitt ett vesentlig løft i komforten på tur.

• Liker 1
Skrevet
aico skrev (15 minutter siden):

Jeg har hatt lyskebrokk på en side i 2 år nå, som vil si at jeg fikk det i akkurat samme alder.

Jeg fikk faktisk henvisning til operasjon med en gang, men på det tidspunktet hadde jeg null problemer med det - kjente ingen ubehag i det hele tatt. Så jeg ble enig med de som skulle operere at dette kan vente. 

Det gikk kanskje ett år før jeg begynte å kjenne ubehag, men det er fortsatt ikke veldig plagsomt. Jeg merker det mest på slutten av veldig lange turer eller hardt kroppsarbeid med mye tunge løft. Det blir nok nødvendig å operere før eller siden, men det er ikke en nevneverdig begrensning på nåværende tidspunkt.

En tilpasning jeg har gjort er at jeg i større grad bruker bukseseler. Jeg er ganske tynn og har lite naturlig fasong å "henge" buksa på, så jeg har nok i flere år gått med alt for stramt belte for å få buksene mine til å henge på. Vet ikke om det har vært en medvirkende årsak til lyskebrokken i første omgang, men det gjør iaf. ikke livet noe mer behagelig når brokken først er der. Bukseseler og slakt belte har gitt ett vesentlig løft i komforten på tur.

Hei, og takk forvsvar. Det var interessant lesning. Ja, jeg tenker det samme. At det nok kan vente til det evt. blir verre. Det er i følge legen min heller ikke gitt at operasjon blir 100% vellykket, men sjans for nerveskader.  Mitt er i perioder verre, og kan da gi smerter ved enkle ting som å bøye seg, krype inn og ut av teltet osv. Nå er jeg heldig og kan unngå tunge løft. Men som deg merker jeg det også når jeg gjør tyngre kroppsarbeid, som skoging hvor det innebærer mye bøyning og løfting. Men heldigvis går det foreløpig greit å bære tung sekk. 
Jeg er også ganske slank, så tipset med bukseseler skal jeg ta med meg! 👍

Mine brokk synes kun som en liten bul, og glir inn igjen når jeg legger meg ned. Tidligere har det bare vært smerter der selve brokken er, men har nå begynt å kjenne smerter også lengre oppe. På siden av navlen. Noen ganger en skjærende smerte.

-Kan jeg spørre deg om hvor du kjenner smertene. Kun i/på selve brokket, eller noen ganger også lengre oppe??

Skrevet
Grynsmonnet skrev (2 minutter siden):

-Kan jeg spørre deg om hvor du kjenner smertene. Kun i/på selve brokket, eller noen ganger også lengre oppe??

når jeg kjenner ubehag er det kun i området med brokk. 

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet
peik skrev (På 15.2.2025 den 23.53):

Hvor lang tid tok det før du kunne være aktiv/trene igjen? Har du gått med brokk lenge før ble til slutt operert?

Skrevet (endret)

Jeg fikk lyskebrokk for 5 år siden. 2 dager før jeg skulle starte ut fra Nordkapp med ski og pulk for å gå til Lindesnes. Den turen ble utsatt, men bare tre måneder. 

Jeg bestemte meg med en gang for at dette måtte fikses. Først bar det til fastlegen som sendte meg videre til spesialist og som anbefalte operasjon. Dette var en prosess som normalt skulle ta et halvt år i det offentlige. Jeg fikk noen tips og starta med å ringe rundt og be de forskjellige instansene om å sette meg opp på ringeliste i tilfelle noen ikke dukket opp til timen sin (utrolig mange mennesker som aldri kommer til avtalt time). Ved å bruke  fritt sykehusvalg fant jeg også et sykehus med kort ventetid.  Jeg fikk operasjon etter en måneds tid. Kikkhullsoperasjon som tok en time. Fikk med en eske med dop mot smerter men trengtre aldri å bruke det. Var på jobb neste dag og friluftslivet tok egentlig aldri pause (bortsett fra at jeg nok venta et par måneder med å bære/trekke tungt). Har aldri hatt noen problemer i etterkant. De eneste gangene jeg har merket at det er noe der er når jeg sykler (bøyer meg framover), men aldri smerter.

Så mitt råd: Kom deg til legen og få fiksa dette så fort du kan. Ingen grunn til å vente. Jeg har møtt folk som har gått med brokk halve livet og som har hatt masse plager med dette.

Endret av Lars Erik Moen
  • Liker 3
Skrevet
Lars Erik Moen skrev (45 minutter siden):

Jeg fikk lyskebrokk for 5 år siden. 2 dager før jeg skulle starte ut fra Nordkapp med ski og pulk for å gå til Lindesnes. Den turen ble utsatt, men bare tre måneder. 

Jeg bestemte meg med en gang for at dette måtte fikses. Først bar det til fastlegen som sendte meg videre til spesialist og som anbefalte operasjon. Dette var en prosess som normalt skulle ta et halvt år i det offentlige. Jeg fikk noen tips og starta med å ringe rundt og be de forskjellige instansene om å sette meg opp på ringeliste i tilfelle noen ikke dukket opp til timen sin (utrolig mange mennesker som aldri kommer til avtalt time). Ved å bruke  fritt sykehusvalg fant jeg også et sykehus med kort ventetid.  Jeg fikk operasjon etter en måneds tid. Kikkhullsoperasjon som tok en time. Fikk med en eske med dop mot smerter men trengtre aldri å bruke det. Var på jobb neste dag og friluftslivet tok egentlig aldri pause (bortsett fra at jeg nok venta et par måneder med å bære/trekke tungt). Har aldri hatt noen problemer i etterkant. De eneste gangene jeg har merket at det er noe der er når jeg sykler (bøyer meg framover), men aldri smerter.

Så mitt råd: Kom deg til legen og få fiksa dette så fort du kan. Ingen grunn til å vente. Jeg har møtt folk som har gått med brokk halve livet og som har hatt masse plager med dette.

Hei, og takk for svar! Interessant å lese. Kan jeg spørre om du fikk fikset det med kikkhull/forsterket med nett? Og ikke noen kroniske smertertid? Men du kjenner at det er noe det slik jeg forstår det? Forstår at noen blir plaget med smerter i ettertid. Derfor legen anbefaler å vente om man ikke er spesielt plaget. Jeg har siden sist vært til spesialist, og siden det plaget meg innimellom anbefalte han meg å fikse det. For meg er ikke smertene uutholdelige, men det blir en begrensning når man er redd for å gjøre brokket verre ved tyngre fysisk aktivitet. Klok av skade etter å ved en tidligere operasjon ikke ha undersøkt i forkant hvilket sykehus som er flinkest og foretar flest operasjoner, så har jeg nå satt meg opp på venteliste et sykehus som gjør mye av denne operasjonen. Det betyr kanskje et halvt års ventetid, men jeg er ikke så plaget at jeg ikke holder ut det. Det er jo en grei operasjon, så ikke sikkert det spiller noen rolle. Men jeg tenker at jo flere slike operasjoner et sykehus utfører, jo mer erfarne/flinke er de. 😊🤷‍♂️

Skrevet
KanAltforLite skrev (20 timer siden):

Hvor lang tid tok det før du kunne være aktiv/trene igjen? Har du gått med brokk lenge før ble til slutt operert?

Det kommer litt an på hvilken type operasjon som blir foretatt, hvor store/kompliserte brokkene er, og kanskje også fysisk form og alder. Har vært til undersøkelse nå, og han mente at jeg burde vente ca. 4-6 uker før jeg gikk med sekk. Og annen tyngre aktivitet. Mine brokk vil bli operert ved kikkhullsoperasjon hvor det brukes nett til å forsterke bukveggen. Mine brokk er relativt små, så kanskje det anbefales lengre dersom de er større. 🤷‍♂️ Jeg er også lett og smidig, det hjelper nok også på.

• Liker 1
Skrevet
Lars Erik Moen skrev (2 timer siden):

Grynsmonnet skrev (34 minutter siden):

Det kommer litt an på hvilken type operasjon som blir foretatt, hvor store/kompliserte brokkene er, og kanskje også fysisk form og alder. Har vært til undersøkelse nå, og han mente at jeg burde vente ca. 4-6 uker før jeg gikk med sekk. Og annen tyngre aktivitet. Mine brokk vil bli operert ved kikkhullsoperasjon hvor det brukes nett til å forsterke bukveggen. Mine brokk er relativt små, så kanskje det anbefales lengre dersom de er større. 🤷‍♂️ Jeg er også lett og smidig, det hjelper nok også på.

Tusen takk for svar!

• Liker 1
Skrevet
Grynsmonnet skrev (1 time siden):

Hei, og takk for svar! Interessant å lese. Kan jeg spørre om du fikk fikset det med kikkhull/forsterket med nett? Og ikke noen kroniske smertertid?

Hei. Det var kikkhullsoperasjon der de la inn nett. Har forstått at dette er det vanlige. Ingen kroniske smerter i etterkant og jeg merker ikke no til dette bortsett fra noen ganger ved intensiv sykling, men ikke vondt da heller, bare registrerer at det er "noe" der. Tradisjonell operasjon(ikke kikkhull) ville jeg unngått hvis jeg fikk velge, det krever lengre rekovalensetid.

• Liker 2
Skrevet
Lars Erik Moen skrev (5 minutter siden):

Hei. Det var kikkhullsoperasjon der de la inn nett. Har forstått at dette er det vanlige. Ingen kroniske smerter i etterkant og jeg merker ikke no til dette bortsett fra noen ganger ved intensiv sykling, men ikke vondt da heller, bare registrerer at det er "noe" der. Tradisjonell operasjon(ikke kikkhull) ville jeg unngått hvis jeg fikk velge, det krever lengre rekovalensetid.

Takk igjen! Ja, det er vel bare å få det fikset. Blir jo ikke bedre jo bedre jo eldre man blir heller. 👋😊

Skrevet
Lars Erik Moen skrev (1 time siden):

Takk igjen ja! Tok det lang tid før du kunne gå selv igjen etter operasjonen?

Skrevet
KanAltforLite skrev (22 minutter siden):

Takk igjen ja! Tok det lang tid før du kunne gå selv igjen etter operasjonen?

Det tok vel et par-tre timer fra jeg kom inn døra på sykehuset til jeg gikk ut av døra igjen. Selve operasjonen tok sikkert ikke mer enn en halvtime.  Fikk full narkose. 

• Takk 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.