Gå til innhold
  • Bli medlem

Frakte våpen gjennom (Nord-)Norge og Finland uten våpenpass - tidkrevende i tollen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har deklarert våpen i tollen på kjøretur mellom Finland og (Nord-)Norge? Altså fraktet et våpen inn og ut av Finland uten europeisk våpenpass? Det står ganske greit på politiets nettsider hva som må gjøres, og det virker veldig greit (bare levere et ferdigutfyllt skjema). Men jeg lurer rett og slett på hvor lang tid man må forvente at det tar, hvis man kommer innenfor åpningstidene til tollstasjonene. 

Jeg og kjæresten skal muligens litt spontant til Pasvik neste uke for en uke på telttur, og vi vurderer å ta med våpen for å jakte litt underveis. Men kjøreturen til Pasvik er allerede 12 timer fra der vi bor i Tromsø og går via Finland. Våpnene må da deklareres inn til Finland og tilbake inn til Norge, hver vei. Kan ikke se for meg at det skal ta lang tid, men 12 timer er allerede veldig lenge, så det hadde vært betryggende å høre hvis noen her har gjort det og ikke har opplevd det som spesielt tidkrevende🤞

Annonse
Skrevet

Jeg tror det er umulig å svare generelt på, men etter erfaring fra en jakttur i Tyskland, i høst, så tok det ca 10 minutter ut av Norge og det samme inn igjen. En av de som var med hadde ikke våpenpass, og måtte bruke denne løsningen. 10 minutter er inkludert gangtid fra bilen, inn på tollkontoret, og tilbake. Kommer sikkert helt an på trafikk, kompetanse hos personell, osv....

Skrevet

Første spørsmålet jeg ville ha tenkt på er om det i det hele tatt er bemannet toll oppe i Nord? Det er jo mange tollstasjoner som er ubemannede.

Og hvis du tenker å jakte i Norge men at våpenet bare skal være i bilen når det er i Finland, så ville jeg kanskje ha vurdert om det feks hadde vert mulig å legge igjen våpenet på et politikontor i Norge.

Skrevet

Godt poeng, må undersøke om det er bemannet toll. Og @Larix ja enig, umulig å svare på generelt, så er bare ute etter erfaringer. Nice å høre at dere ikke hadde noen problemer inn og ut av Tyskland.

Men @Gabs88 vi må altså via Finland på vei til Pasvik, hvor vi skal jakte. Så våpnene må naturlig nok være med i bilen hele veien dit.

image.png.380f72563173adba4f20de84e64bec65.png

Skrevet
Gabs88 skrev (24 minutter siden):

Og hvis du tenker å jakte i Norge men at våpenet bare skal være i bilen når det er i Finland, så ville jeg kanskje ha vurdert om det feks hadde vert mulig å legge igjen våpenet på et politikontor i Norge.

Det hjelper vel fint lite, hvis formålet er å transportere våpenene fra Tromsø til Pasvik, og tilbake igjen🤔 Da kan de vel like godt stå igjen i våpenskapet. Eller er det noe jeg ikke forstår i forslaget ditt?

• Liker 1
Skrevet
BendikIv skrev (2 minutter siden):

Nice å høre at dere ikke hadde noen problemer inn og ut av Tyskland.

Transporten var registrert i forkant, hos tollvesenet, også var han bare inne og fikk et stempel, eller noe i den duren, ved utreise og hjemkomst. Men dette har du sikkert kontroll på. Om det blir anderledes når en skal skal ut og inn, to ganger, vet jeg ikke.

Skrevet

Spennende tråd, men kan ikke hjelpe med annet enn en historie fra "gamle dager"....

I første halvdel av 90-tallet, som er noen år siden nå, ja da skulle jeg og turkompis ta snarveien via Sverige og Finland fra Narvik til Finnmark. En ukes småviltjakt på Sørøya var planen. Vi stoppet innom tollstasjonen på norsk side av svenskegrensa og fortalte at vi hadde bilen lastet med hagler og ammo og skulle til Finnmark. "Ha hagla klar" ble vi anbefalt av tollbetjenten "når dere tar gjennom Finland". Der er det nemlig russere som hijacker vestlige biler som kommer forbi. Kompis satt med ladd hagle HELE veien gjennom Nord-Finland til vi skimtet Kautokeino i det fjerne. At bilen min hadde en lekk bensintank, ja det er en annen historie.... ;)

• Hehe 1
Skrevet

Men hvorfor må du ta snarveien gjennom Finland? E6 går Norge på langs, stopper utpå Prestøya i Kirkenes.

Kilde: Flyttet til Kirkenes fra Harstad før jul med katt som ikke har rabiesvaksine, måtte kjøre Norge.

Skrevet
8 hours ago, Bjarne H.S. said:

"Ha hagla klar" ble vi anbefalt av tollbetjenten "når dere tar gjennom Finland". ;)

Var dette faktisk en ting eller bare tull?

Skrevet
23 hours ago, Apekollaps said:

Men hvorfor må du ta snarveien gjennom Finland? E6 går Norge på langs, stopper utpå Prestøya i Kirkenes.

Kilde: Flyttet til Kirkenes fra Harstad før jul med katt som ikke har rabiesvaksine, måtte kjøre Norge.

Fordi E6 er 3 timer ekstra, og vi elsker ikke å sitte i bil.

51 minutes ago, Hardy said:

Jeg har gjort dette. Det gikk fort. 

Jeg har ikke våpenpass, men tolla børsa inn i Finland på Kilpis. 

https://www.toll.no/no/varer/vapen/reise-ut-av-noreg

Skjema for melding om midlertidig utførsel uten våpenpass

Nice! Har sjekket åpningstidene, og det ser bra ut. Kilpis er døgnåpent, Neiden stenger kl 19 lørdager og 20 søndag. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.