Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Planlegger turmuligheter til sommeren og jeg ser, ut i fra kartet, at det skal være ganske greit å kunne padle ruten:

* Tinnhøren
* Vestre Bukkatjønn

* Bukkatjønnbekken

* Langesjøen

* Lomavikelve

* Lomavikan

* Bjornesfjorden

* Bremafoten

* Laken

* Sandhaug

image.thumb.png.30f2b1ee0c45e78ec857ea13571d8826.png

Med andre ord en rute som ser omtrent slik ut, curtesy of MS-Paint.

Når jeg ser på ruten, så tenker jeg at det er små høydeforskjeller, stort sett vann hele veien, lite bæring og mye padling.

Men så kommer det store spørsmålet, er jeg helt på bærtur? Jeg har ikke vert i området siden jeg var guttunge, så jeg er jo klar over muligheten for at ting ikke er i nærheten av like enkelt som det ser ut. Og jeg finner lite info på det. Men dette ser ut som en veldig enkel og grei 5-7 dagers tur-retur for min del. Med god tid til å ferdes rundt om kring, padle til enden av Nordmannslågen samt Bjornesfjorden og telte underveis.

Endret av Gabs88
Annonse
Skrevet

Har planlagd turen men ikkje realisert enda, men ut frå alle turrapporter som eg har funne så er dette ein grei tur men det er ein del bæring dersom det er lite vatn.

Skrevet
2 hours ago, josteink said:

Har planlagd turen men ikkje realisert enda, men ut frå alle turrapporter som eg har funne så er dette ein grei tur men det er ein del bæring dersom det er lite vatn.

Ja har søkt litt selv, konklusjonen er vel omtrent samme, mye vann så kan du padle hele veien, lite vann så blir det mye bæring.

Men har noen tanker om å mekke til en kanotralle med store hjul uansett.

Skrevet

Vet ikke om kanotralle hjelper så mye. Jeg har padlet litt kano i området, og vi endte med å dra Allyen (tom) på lyngen mange steder. Har du en Ally eller en lett alukano kan det funke fint. 
Det blir store og krappe bølger på de største vannene der oppe. 

Skrevet (endret)
25 minutes ago, Lompa said:

Vet ikke om kanotralle hjelper så mye. Jeg har padlet litt kano i området, og vi endte med å dra Allyen (tom) på lyngen mange steder. Har du en Ally eller en lett alukano kan det funke fint. 
Det blir store og krappe bølger på de største vannene der oppe. 

Ja, jeg hører gang på gang folk nevne vinden der oppe. At det er flatt og derfor mye vind. Alukano er jo svært fint å bære, men ikke det beste med tanke på å dra over lyng og liknende.

Har du noen tur-ruteanbefalinger? Har vurdert litt forskjellig i området.

Du svarte på noen gamle tråder jeg fant også så du har vel hatt mer enn bare noen få turer med kano på vidda?

Endret av Gabs88
Skrevet
Gabs88 skrev (4 timer siden):

Ja, jeg hører gang på gang folk nevne vinden der oppe. At det er flatt og derfor mye vind. Alukano er jo svært fint å bære, men ikke det beste med tanke på å dra over lyng og liknende.

Har du noen tur-ruteanbefalinger? Har vurdert litt forskjellig i området.

Du svarte på noen gamle tråder jeg fant også så du har vel hatt mer enn bare noen få turer med kano på vidda?

Det er flatt og vinden tar, men jeg føler i alle fall at det er noe spesielt med disse store innlandssjøene. Vinden kan komme fort og bølgene blir krappe. Det er jo bare å holde seg nær land så går det bra. 
Jeg har ikke gjort den turen, men lånt kano både på Rauhelleren og Sandhaug. Jeg har padlet en rundtur nord for RV7. 
Tinnhylen er jo et greit sted å starte, med mange vann rundt. 

Skrevet
13 minutes ago, Lompa said:

Det er flatt og vinden tar, men jeg føler i alle fall at det er noe spesielt med disse store innlandssjøene. Vinden kan komme fort og bølgene blir krappe. Det er jo bare å holde seg nær land så går det bra. 
Jeg har ikke gjort den turen, men lånt kano både på Rauhelleren og Sandhaug. Jeg har padlet en rundtur nord for RV7. 
Tinnhylen er jo et greit sted å starte, med mange vann rundt. 

Får du leid kano der? Jeg så litt på det men kom ikke frem til noe konkret.

Skrevet
Gabs88 skrev (10 timer siden):

Får du leid kano der? Jeg så litt på det men kom ikke frem til noe konkret.

På turisthyttene leier de ut kano og båt, mener jeg å huske. 

Skrevet (endret)

Dersom du skal fiske så er Bjornesfjorden og langesjøen privat, ikkje mogleg å kjøpe fiskekort her, men det er enklare med ein gong du krysser fylkesgrensa mot vest.

Endret av josteink

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.