Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nybegynner her, så forbehold om at jeg overdriver utfordringen. Men vil altså ligge tørt med teltet åpent for å nyte omgivelsene fra teltet også i regnvær.

Lurer derfor på tips om UL telt (1-2p) med løsning for å skjerme for regnet? Har nå Hilleberg Enan og Soulo. Da må jeg ha tarp. Tenker evt å kjøpe et mindre tarp for å spare vekt. Lurer på om RAB Siltarp 1 blir litt knapp? Den er 1,5x2,4. Men veldig lett, da! Men genialt om det var et godt UL telt som hadde løsning for å nyte utsikten også når det bøtter ned.

Annonse
Skrevet

Du kan bruke hvilket som helst tarp som du  fester i trær og/eller stokker, ekstra teltstenger og vandrestaver. Her er tarpet satt opp for å bruke det til frokost i regn, men teltet kunne fint ha vært vinklet med åpningen inn under tarpet. Fra Spålen på Krokskogen sist høst

image.thumb.png.e67f503b31e15c68933628ddc0efaabc.png

Skrevet
GrendelRaptor8 skrev (15 minutter siden):

Gjør som Monsen - og mange andre - sett opp en tarp over inngangen.

Ser ut som du bare har lest emnet…

• Liker 1
Skrevet
peik skrev (7 minutter siden):

Du kan bruke hvilket som helst tarp som du  fester i trær og/eller stokker, ekstra teltstenger og vandrestaver. Her er tarpet satt opp for å bruke det til frokost i regn, men teltet kunne fint ha vært vinklet med åpningen inn under tarpet. Fra Spålen på Krokskogen sist høst

image.thumb.png.e67f503b31e15c68933628ddc0efaabc.png

Ser ut som du bare har lest emnet og ikke teksten min. Jeg vet at et tarp er en løsning. 😊

Skrevet (endret)

Ikke like god utsikt som en tarp med åpen teltdør vil gi, men potensielt ekstremt "UL":

Fjällräven har noen snedige løsninger i dørene på omtrent samtlige (?) av teltene sine. Ganske enkelt så er det en liten løkke i hjørnet av døra som du kan feste lenger oppe i en "toggle". Dette gjør at du kan lukke døren halvveis, og dermed fremdeles være beskyttet mot regn (så lenge det ikke regner sidelengs), og fremdeles ha en viss utsikt ut.

Her er et eksempel på denne halv-åpningen fra et Abisko Dome 2 telt:

IMG_7987.thumb.JPG.eaf48415baab05f47abc74e03238caa7.JPG

Fjällräven har som sagt dette på de fleste teltene sine (også tunell), men spesielt på Dome-teltene skinner funksjonen litt ekstra synes jeg, pga. de dype forteltene og retningen man ligger i forhold til døren. Jeg har ikke noe close-up bilde av loop/toggle løsningen, men jeg er sikker på å ha sett funksjonen vist på en eller flere YouTube-videoer tidligere.

EDIT: Eg fant. 

Dome 2: https://youtu.be/UnRvdZYTFss?t=794 

Lite 1 (ikke altfor ulikt Enan): https://youtu.be/DL-96HxcyYc?t=1189

Burde være fullt mulig å sy inn noe lignende på andre telt.

Endret av sneakyowl
  • Liker 3
Skrevet
kmlugg skrev (1 time siden):

RAB Siltarp 1 blir litt knapp? Den er 1,5x2,4.

Kan funke, men kanskje for knapp. Problemet med å sette opp tarp over teltet er teltets plassering i forhold til mulige trær å feste tarpen til. Kan sikkert bøtes med lengre barduner og eventuelle gåstaver som holder tarpen oppe. Det høres ut som du skal på teltur på sør-vestlandet i sommer :-) Her kan seff regne 3 uker i strekk uten glimt av sola, men her blåser det ofte også! Selv om du klarer på en finurlig, fin måte og plasser der du vil ha den, er jeg redd du får en "liten vimpel" i vinden som gjør at alt regnet blåser inn i teltet allikevel. Skal du ha en tarp som beskytter mot vær og vind, bør den være dobbelt så stor som teltet. Prinsippe er å få den "så lav mulig" så ikke vinden stikker av med den. Da mister du også utsikten :-(. Jeg har ikke brukt tarp så mye på tur om sommeren på turer på sør-vestlandet og vind utsatte plasser. Men ofte brukt tarp på turer på mindre utsatte plasser for å beskytte meg mot sola slik at jeg ikke steiker og må ut av teltet klokka 5. Da er det greit at tarpen dekker mesteparten av teltet ++. Løsningen over av snikende ugle er kanskje et bedre alternativt enn tarp?

Skrevet
kmlugg skrev (2 timer siden):

Nybegynner her, så forbehold om at jeg overdriver utfordringen. Men vil altså ligge tørt med teltet åpent for å nyte omgivelsene fra teltet også i regnvær.

Lurer derfor på tips om UL telt (1-2p) med løsning for å skjerme for regnet? Har nå Hilleberg Enan og Soulo. Da må jeg ha tarp. Tenker evt å kjøpe et mindre tarp for å spare vekt. Lurer på om RAB Siltarp 1 blir litt knapp? Den er 1,5x2,4. Men veldig lett, da! Men genialt om det var et godt UL telt som hadde løsning for å nyte utsikten også når det bøtter ned.

Jeg tror man enten må kjøpe telt hvor dette kan løses, eller bruke tarp. 
den du skisserer kan kanskje funke. Jeg bruker selv en Naturehike Cloud Up tarp som er tynn, lett og billig. Den har tålt mye uvær.

Skrevet
kmlugg skrev (3 minutter siden):

Takk for tips. Det tarpet finner jeg ikke. Bare telt. Utgått, kanskje?

Mulig det ja. 350g (500 med barduner og tilbehør). Tynn og kompakt.

En helt passe stor tarp er fint å ha. For liten gir dårlig ly, mens for stor tarp er bare styr å sette opp (og bære).

Hilleberg UL, og helsport bitihorn ul kan også sjekkes ut :)

Skrevet (endret)
kmlugg skrev (4 timer siden):

Tenker evt å kjøpe et mindre tarp for å spare vekt.

Gå på https://www.extremtextil.de/en/ og kjøp deg noen meter av den tynneste Dyneema-varianten og litt spesialteip. Med ganske enkle grep har du en tarp på 3,5x2 meter som veier under 200 gram.

Endret av Bryggekar
Skrevet
15 hours ago, kmlugg said:

Jeg har har en MLD Monk tarp i dcf, veier knappe 100 gram med tau. Grei til skjerming, eller minimalistisk tarp-soving. Men det er jo UL telt som gjør seg greit i regn og forsåvidt, om det er ren kokeplass du vil ha? Bare å gå opp i størrelse på teltet, hekt av innertelt eller brukt et mid-telt med halvt innertelt. Jeg bruker stort sett Tarptent og MLD, men mye bra på markede nå til dags.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.