Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

har lest på forumet her, men finner liksåm ikke en fasit på problemet..

Jeg har opplevd hver gang jeg har ligget ute i soveposen at den har blitt veldig fuktig på yttersiden, så fuktig at når jeg våkner så er den kliss bløt med store vanndroper såm ligger på yttersiden. Det er kun på oversiden av soveposen.

Den blir bittelitt fuktig inni, men ikke våt.

Har brukt den i telt og lavo, om det er god luftig minker problemet litt. Har ligget i forkjellige temperaturer fra +2 til ca. -23

Når jeg ikke har alt får mye klær på inne i soveposen, så blir problemet litt mindre, siden kroppen ikke svetter like mye. 

Det er en veldig varm sovepose, det er en Mountain hard wear lamina -29grader. Den er relativt billi, kanskje det er posen såm rett og slett er dårlig?

Men jeg vurderer 4 ting for og få bukt med problemet:

1. kjøpe en stor men tynn syntet sovepose og ha utenpå, slik at den kan sammle fuktigheten istede for hovedsoveposen.

2.kjøpe ett grevling trekk, altså et trekk for og ha utenpå soveposen. Tenker mammut grevling emt. Den har ett pustende stoff på oversiden, og fuktigheten vil kanskje legge seg der istede.

3. Eller sy ett lignende oppleg av for eksempel ett dynetrekk

4. Bruke en stor plastpose eller en helt vantett nød bivy som dampsperre, såm man har inne i soveposen mot kroppen, slik at ikke svetten kommer ut i soveposen. Det blir kanskje ikke så behagelig, så vil helst ungå den metoden, men det er kanskje det såm er den mest sikkere metoden.

Er det noen såm har innspil til hva såm kan være en god ide?

Har sett at det har blitt nevnt og bruke en vanlig lakenpose inne i soveposen, men jeg ser ikke helt hvordan det skal hindre problemet. Det blir vell det samme som å ha ett ekstra lag med klær.

Annonse
Skrevet

Svetter du i posen, blir det vått. Jeg ville prøvd å unngå svetting, samt legge et tynt fleece pledd på oversiden av posen for å prøve å trekke ut fukt. Fest det løst og midlertidig så ser du om det har noen effekt. Svetter du mye når du sover hjemme? 

Skrevet

Jeg svetter sjennerelt veldig lite, og tror ikke jeg svetter mye på natta heller.

soveposen er veldig varmt, så kanskje litt ekstra i soveposen, jeg prøver å ha så lite klær såm mulig inne i soveposen.

Kun netting baselag

Skrevet
9 minutes ago, Elias Larsen said:

Jeg svetter sjennerelt veldig lite, og tror ikke jeg svetter mye på natta heller.

soveposen er veldig varmt, så kanskje litt ekstra i soveposen, jeg prøver å ha så lite klær såm mulig inne i soveposen.

Kun netting baselag

Du kan og prøve å sove med posen åpen som en dyne om natten hvis den kjennes for varm.

Skrevet

Jeg merker også at posen/ytterposen blir mye mer kondens-rammet om jeg sover litt for høyt oppe i tiltenkt temperaturområde for soveposen. Det blir for varmt og jeg svetter mer. Syntet ytterpose blir da egentlig både en onde og hjelp. Onde siden det gjør posen varmere, men den kommer også til å bli våtere - Men heller ytterposen enn dunposen.

Dette er et sterkt argument for at min neste vintersovepose skal ha 3 glidelåsdragere og midtstilt glidelås. Det er myyyye bedre for å kunne regulere temperatur ved at man kan lage seg en liten luftelomme f.eks. midt på posen når temperaturene tilsier det.

Husk også å sove med åpne ventilasjonsluker om du kan. Du vil helst ha bevegelse i luften og ikke stillestående klima i innerteltet.

• Liker 1
Skrevet

Kanskje det er da er mer gunstig å bruke ett litt tykt og kraftig bommuls dynetrekk som en pose man har utpå soveposen.

Om man syr det til å passe fint utpå soveposen, så kan man åpne glidelåsen i soveposen for å få god lufting, og det uten at soveposen åpner seg helt opp og detter utfor liggeunderlaget.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det sies at en gjennomsnittlig person produserer opp mot en halv liter svette per natt, og trolig mer om man er veldig varm. Dette vil nødvendigvis gå ut i posen. I tillegg vil fuktighet i lufta kondensere utenpå posen og gjøre den fuktig fra utsiden. Hvor mye avhenger av mange forhold, noe som kan forklare hvorfor posen i mer eller mindre grad er fuktig/våt på utsiden. Når posen er fuktig på utsiden etter én natt vil jeg tro det i hovedsak skyldes fukt fra utsiden og ikke svette.

Om dette er et problem er et annet spørsmål. Selv med dunpose skal du være ute flere netter før fuktighet blir et problem. Med syntetpose enda lenger. Selv bruker jeg tynn quilt i syntetisk climashield apex utenpå soveposene mine for å gjøre de varmere etter behov, og «trekke fuktighet» ut av soveposen når jeg er ute i mange dager. En pustende bivy bag eller grevling vil kunne isolere litt og flytte duggpunktet utover, men det vil «alltid» være litt fuktig mellom posen og bivy bagen. Et bonullstrekk vil fungere likt. Et vanntett trekk som fjellduk vil gi økt fuktighet siden svetten ikke kan forlate posen. 

Hadde jeg vært deg ville jeg ikke brydd meg om det kun er snakk om noen få netter :) 

Endret av ole_brum
Skrevet
Elias Larsen skrev (8 timer siden):

2.kjøpe ett grevling trekk, altså et trekk for og ha utenpå soveposen. Tenker mammut grevling emt. Den har ett pustende stoff på oversiden, og fuktigheten vil kanskje legge seg der istede.

Bruker grevlingen fra mammut. Denne tar jeg på hjemme og er på til jeg kommer hjem. Gir maks noen få grader mer komfor temp, men stopper en del av fuktigheten på yttersiden. Synes den puster godt også. Om du går får alternativ 1. kan funke dette når det er veldig kaldt, men om temp blir fra -5 til +2, så vil du svette godt og da har du fuktigheten på innsiden av posen. Siste turen jeg hadde lå tempen på -2 til 0 grader. Posen min har glidelås på midten, mens grevlingen har glidelås på siden. Dette funker fint med å regulere varmen ved å åpne glidelåsen på soveposen.

Digger grevling. Er fint med ekstra beskyttelse mot fuktighet, skit og annet søl. Da slipper jeg å vaske hele posen.

Kjører synt sovepose og har en tynn sommer i dun som jeg får lagt innvendig på de skikkelig kalde dagene fra -15 og kaldere.

• Liker 2
Skrevet
Dompappen skrev (3 timer siden):

Bruker grevlingen fra mammut. Denne tar jeg på hjemme og er på til jeg kommer hjem. Gir maks noen få grader mer komfor temp, men stopper en del av fuktigheten på yttersiden. Synes den puster godt også. Om du går får alternativ 1. kan funke dette når det er veldig kaldt, men om temp blir fra -5 til +2, så vil du svette godt og da har du fuktigheten på innsiden av posen. Siste turen jeg hadde lå tempen på -2 til 0 grader. Posen min har glidelås på midten, mens grevlingen har glidelås på siden. Dette funker fint med å regulere varmen ved å åpne glidelåsen på soveposen.

Digger grevling. Er fint med ekstra beskyttelse mot fuktighet, skit og annet søl. Da slipper jeg å vaske hele posen.

Kjører synt sovepose og har en tynn sommer i dun som jeg får lagt innvendig på de skikkelig kalde dagene fra -15 og kaldere.

Hadde grevlingen hatt dette polycotton-type materialet på toppen liiitt lenger ut på sidene hadde det vært et veldig mye bedre produkt IMO. Det litt tettere materialet på underside og side synes jeg blir for tett, og gjør bare at det samler seg opp mer fuktighet på sidene av soveposen. Så egentlig synes jeg bare det burde vært en hel poly/cotton pose, men da hadde man mistet litt av de andre fordelene med den også (beskytte mot skitt på bakken osv).

Skrevet
sneakyowl skrev (1 time siden):

Det litt tettere materialet på underside og side synes jeg blir for tett, og gjør bare at det samler seg opp mer fuktighet på sidene av soveposen. Så egentlig synes jeg bare det burde vært en hel poly/cotton pose,

Ikke opplevd at bunnen av soveposen har blitt fuktig. Jeg tenker heller motsatte, men tanke på hvor vanskelig det er å holde fuktighet i telt bunnen borte. Telt bunnen samler både på kondens fra teltet og snø og is som du drar med deg inn. Som de fleste gjør, bretter jeg ut fjellduken, og så med ligge underlag som isolere godt og er forholdsvis tørr, men sove posen vil ofte komme i kontakt med våte deler av fjellduken eller direkte i en "vannpytt" i teltduken, som det ofte blir i dritt vær eller når man ligger i telt på samme plass i flere dager med mye fyring. Fuktighet som transporteres fra oversiden som nevnt av trådstarter vil jeg heller si blir mikroskopiske og håndterbare enn den fuktigheten du har i teltbunnen. Tanken med grevlingen er at du kan også bruke den utendørs. Sover du alt for godt og vrir deg i søvne, kan det hende at du våkner opp noen meter fra ligge underlaget og i en snøfonn :-) Da er fint med litt beskyttelse. Uansett hvor nøpen man er, får man det ikke 100% tørt i ett telt. Har man sett noen av filmene til BAB 2000 dager og de dagene med dritt vær, kunne dette ha skremt vannet av 99,1 % av brukerne på fjellforum til å sove ute i telt en vinterstid, tillegg drar han med 5 pelsdotter som er fuktige eller full av snø. Tenker at grevling er en fin fin sikring mot fuktighet, om ikke så, så er det fin sikring mot det mentale (bedre en ingen ting eller bli klin kokos av det er fuktighet i teltet).

• Liker 2
Skrevet (endret)

@Dompappen Mente mest på sidene av Grevling - Ikke bunn så mye! :) 

Enig som du sier i bunn om at man vil aldri bli kvitt fuktighet i telt uansett, og man klarer seg med ganske vått utstyr også - Men det er jo gøy å optimalisere litt ;)

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet

Grevling sovepostrekk er en fin løsning for å få det varmere i posen, men det er jo det motsatte av det du trenger. Jeg har noen veldig luftige telt og Grevlingen skjermer da godt. Mer lufting, sove kun i trusa og kanskje ta med en kaldere pose og kaldere underlag. Ellers kan mye fuktighet på utsiden av posen komme av dårlig lufting av teltet og konden som renner av på innsiden av duken og ned på posen (om føttene ligger inntil duken)

Skrevet (endret)
sneakyowl skrev (2 timer siden):

Enig som du sier i bunn om at man vil aldri bli kvitt fuktighet i telt uansett, og man klarer seg med ganske vått utstyr også - Men det er jo gøy å optimalisere litt ;)

Ikke uening i den påstanden :-) Må få lov til optimalisere så mye man kan. Grevling er optimalisering det og :-).

Til trådstarter. Fuktighet og kondens er ofte kjempe problem i desember og januar. Lite sollys og ofte vindstille. Tiden som kommer nå, er det du finner av kule bilder på instragram med tørre teltduk og lite fuktighet i teltet. Grunnen til detter er: Sola kommer fram og ved godværsperiode vil det ofte være mer vind på kvelden og natta selv om det er tilnærmet vindstille på dagen. Dette gjelder iallefall sør-på, ikke så godt kjent med forholdene nord-på. Dette gjelder fra slutten av februar og starten på mars. Dette gir gode forhold for at telt duken blir skikkelig tørr, kondens og fuktighet inne i telt tørker helt opp. Er du heldig og satt opp teltet riktig, kan det blir behagelig varmt inne, selv med mange minus utenfor om sola steiker på duken, som gir gode forhold for å tørke opp soveposen inne også. Jeg har ofte våkna før sola har stått opp og teltet er fuktig, da tar jeg heller 1-2 timer til på øye og venter til sola har stått opp skikkelig og tørka teltet før jeg står opp. Problem solved!!. Det er nå tur sesongen begynner, ingen vits å bruke opp all krutet i desember/januar.

Endret av Dompappen
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Trådstarter snakker om store dråper oppe på soveposen, jeg kan ikke se for meg noe annet enn at dette er kondens i tak innvendig som drypper ned i løpet av natten. Jeg svetter i hvert fall aldri så hardt at jeg får dråper utenpå posen!!

Tiltak: 

1. Bedre lufting. Jeg vet ikke hvor TS vintertelter, men selv i sprengkulde har jeg som regel ikke lukket de øverste 20-30 cm av døren til innerteltet. Det gir ganske stor åpning. Med mindre det er stor fare for snøføyke inn så er ventiler osv som åpne å regne.
2. Stramt oppsett og bardunering av ytterteltet. Dette gir mindre bevegelse også i innerteltet og vil redusere regnet fra evt kondensdråper i taket. 

3. Ha -25 i innerteltet. Ved -15 og nedover opplever vi stort sett at det er rim i innertaket og ikke dråper. Rimet skraper vi bare av når vi våkner og før det blir lunk i teltet og det blir fare for at det smelter.... 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Skrevet

Espen, det tror jeg var ett bra tips.

Jeg merker litt mindre fuktighet når ventilen er helt åpen, men jeg skal prøve å la døren til innerteltet også stå åpen neste gang.

Har også invistert i ett mammut grevling trekk, slik at det kan ta litt av den eventuelle fuktigheten.

Og i tilleg kan jeg glide opp soveposen uten at soveposen sklir utfor liggeunderlaget og ned på teltduk og vegg.

Soveposen blir da også holdt rundt meg, og det vil fortsatt varme litt selv om glidelåsen er åpen eller delvis åpen, og med det få god lufting i soveposen, for å kanskje minske problemet :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.