Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg skal ha med meg dattera på pulktur, og hun har lyst å prøve å dra sin egen pulk med eget utstyr. Jentungen er en sped 12-åring, og har ikke gått noen lengre strekker med pulk tidligere. Jeg må ta høyde for at det blir partier og dager hvor jeg må dra hennes pulk, i tillegg til min egen.

Selv skal jeg gå med en acapulka expedition tour 135, og hun blir å bruke en renovert segebaden BP. Hva er beste fremgangsmåte for å koble sammen disse pulkene? 

Jeg tar utgangspunkt i at acapulkaen blir fremst, og segebaden bakerst. 

Jeg har sett litt på denne sammenkoblingen fra fjellpulken, men har helst lyst å unngå montere koblingen fast på acapulkaen, om det finnes en bedre løsning.

Annonse
Skrevet

Ville vel heller gitt henne en liten pulk med noe utstyr som hun da skal dra selv åkke som så kan du heller ta litt av hennes utstyr.

På den måten kan hun dra en liten pulk hele tiden og du slipper å dra to.

Skrevet
Gabs88 skrev (2 minutter siden):

Ville vel heller gitt henne en liten pulk med noe utstyr som hun da skal dra selv åkke som så kan du heller ta litt av hennes utstyr.

På den måten kan hun dra en liten pulk hele tiden og du slipper å dra to.

I utgangspunktet ser jeg for meg at det blir minimalt med vekt i hennes pulk, og jeg vil få plass i min egen pulk om vi skal pakke om. Jeg ønsker fortsatt å ha muligheten til å la henne få slippe å dra pulken, om hun ønsker. Er litt tilhenger av å la turer med nye erfaringer foregå på ungenes premisser, så langt det lar seg gjøre. Så får jeg heller stille høyere krav til podens prestasjoner gradvis 😅

Samtidig har jeg også lyst å gjøre meg noen erfaringer med å trekke pulk i tog.

• Liker 1
Skrevet

Om du får de nærme nok hverandre så kan du feste dem med tau eller hva som helst egentlig. F.eks har vi bare brukket draget på midten (standard fjellpulkendrag) og lagt dette over den fremste og hektet fast et par stropper ved et par anledninger. Det enkle og raske er ofte det beste.

Skrevet

Jeg begynte å gå med to pulker i tog i fjor. En gammel pulk på ca. 140 cm og en Paris pulk etter. Disse er koblet sammen med et kort tau og det fungerte helt greit. Brukte denne løsningen på en helgetur og en ukes tur. Dette er noe jeg vil fortsette med frem til jeg eventuelt kjøper meg en lengre og større pulk. I den fremste pulken har jeg brenner, bag med klær, utstyr, etc., matposer, foret fjellduk og bedding på topp. I Paris pulken har jeg hundemat, annet hundeutstyr, isbor og pilkeutstyr samt fuel, og teltpose på topp. Frem til jeg får kjøpt større og lengre pulk så fungerte det helt greit synes jeg. Ikke av pulkene ble spesielt topptunge og det var lite velt 

PXL_20240128_123702457.jpg

• Liker 1
Skrevet
Espen Ørud skrev (På 9.2.2025 den 18.20):

Om du får de nærme nok hverandre så kan du feste dem med tau eller hva som helst egentlig. F.eks har vi bare brukket draget på midten (standard fjellpulkendrag) og lagt dette over den fremste og hektet fast et par stropper ved et par anledninger. Det enkle og raske er ofte det beste.

Det høres ut som en grei løsning i farta, sett at man går med stivt drag på begge pulkene. Kan jo se en liknende løsning ved taudrag også. Skal iallefall teste ut, og se hvordan denne løsningen oppfører seg over litt distanse :)

Peacemaker skrev (59 minutter siden):

Jeg begynte å gå med to pulker i tog i fjor. En gammel pulk på ca. 140 cm og en Paris pulk etter. Disse er koblet sammen med et kort tau og det fungerte helt greit. Brukte denne løsningen på en helgetur og en ukes tur. Dette er noe jeg vil fortsette med frem til jeg eventuelt kjøper meg en lengre og større pulk. I den fremste pulken har jeg brenner, bag med klær, utstyr, etc., matposer, foret fjellduk og bedding på topp. I Paris pulken har jeg hundemat, annet hundeutstyr, isbor og pilkeutstyr samt fuel, og teltpose på topp. Frem til jeg får kjøpt større og lengre pulk så fungerte det helt greit synes jeg. Ikke av pulkene ble spesielt topptunge og det var lite velt 

PXL_20240128_123702457.jpg

Se der ja! Denne løsningen innebærer ekstra dragfester bak på fremste pulk? Jeg har jo denne hendige løftehempen bak på acapulkaen, undres om den er solid nok til å kunne feste bakerste pulk i?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.