Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen her som har testa munkepepper på hannhund som bli stresset av tisper med løpetid? Har hørt det skal funke men ville høre om noen flere har erfaring. 
Det skal vist balansere hormonene slik jeg har forstått det. 

Endret av fjellræv
Annonse
Skrevet

Hei

Det har vært noen innlegg på "facebook : hundekjøring" om dette, hvis du klarer å finne de! Ikke altid nemt på fjæsboken.

Elgen

Skrevet
fjellræv skrev (23 timer siden):

Noen her som har testa munkepepper på hannhund som bli stresset av tisper med løpetid? Har hørt det skal funke men ville høre om noen flere har erfaring. 
Det skal vist balansere hormonene slik jeg har forstått det. 

Som Elgen skriver, finnes noen ihuga fans av munkepepper på fjasebok. Har vurdert det og det finnes 10 talls med produkter du kan få kjøpt. Men jeg tror du skal jobbe ganske hardt for å lure hannbikkja til å tro at det ikke er løptid. Tispa jeg har slikker seg veldig under løpetiden og jeg tror at hun slikker seg så pass mye at munkepepper ikke vil funke, om jeg ikke står på siden av henne og sprayer hvert 5 min. Hun har klart å lure meg flere ganger, spesielt på sommeren og bar mark, da det ikke lett å se blodspor.

Min er erfaring er at alle hannhunder stresser de siste 5-3 dagene av løpetiden. Mens unge og uerfarne kan begynne litt tidligere og kanskje være litt for mye stressa den første gangen. Men at de roer seg når de har fått opplevd dette flere ganger. Min erfaring med tispe og 2-3 hannbikkjer er at løptiden til tipsa og variere og at hun egentlig kun har skikkelig løpetid 1 gang i året (selv om hun har 2-3 ganger i året). Noen ganger er det mindre intenst og varighet, nesten som hannbikkjene ikke reagerer og at den siste fasen er over på 2-3 dager. Vurderte å dra til veterinær med ene hannbikkja, da han knapt reagerte eller var interessert i tispa i fjor. La deg ikke lure av 1-2 år gammel valp som reagere nokså rolig på sin "første" løptid, fordi de kan reagere skikkelig og være mer stressa neste gang. Mine hannbikkjer har ikke hatt sikkelig "løpetid" før de var rundt 3 år.

Når det gjelder stress, kan mange andre lure ting også funke. Jeg kan har alle samla i samme hundgård, men de står adskilt. Funker dårlig når tispa står og gnikker og gjør seg til, da blir det bare mer stress. Da har jeg de heller inne og adskilt. Da roer alle hannhunden seg og inntil jeg skal lufte de :-) Men da får iallfall ro i noen timer og jeg får sove på natta.

Har hatt tispe i 3 år. fikk hun når var rundt 4. Tanken var å erstatte hun med ei ny tispe den dagen hun går bort. Men funnet ut at jeg heller skal satse på hannhunder. Funker bra det og jeg slipper løpetiden. Det som jeg føler er værst med løpetid er å beregne når den kommer. Hatt litt for mange løpetider når jeg har hatt ferie eller at jeg ikke har kommet på tur når forholden vært perfekte. Har ikke planer å anskaffe egne valper eller spesielt glad i tisper, så det er egentlig meningsløst å ha tisper for min del.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke tisper selv det er kun tisper i nabolaget. 3-5 dager med stress er ingenting, min har ofte 2-3 uker men nå har han vært urolig siden litt etter jul. Er 2-3 tisper i denne gata så er jeg uheldig overlapper løpetida deres. 

Skrevet (endret)
fjellræv skrev (15 minutter siden):

Jeg har ikke tisper selv det er kun tisper i nabolaget. 3-5 dager med stress er ingenting, min har ofte 2-3 uker men nå har han vært urolig siden litt etter jul. Er 2-3 tisper i denne gata så er jeg uheldig overlapper løpetida deres. 

Ok. Har opplevde at hannbikkja har reagert på nabolags tisper, men ikke vært noe stressa av den grunn bortsett fra litt syting og uling nattestid. Noe som har roa seg etter et par timer eller når viden snur :-). Slik jeg har forstått det, så må munkepepper påføres tispa og ikke omvendt. Hvor langt står hannbikkja fra naboen sin tispe? Er det slik at han har direkte innsyn vedr. lukt og syn? Noen naboer er fæle ved at tispa for ta sin vandte lufte tur. Hanbikkjene reagere på tispa når de få lukta på urin eller direkte i rumpa. Så du kan forsøke å følge med hvor nabotispa markere eller be naboen om å ta sin faste lufte tur en annen plass. Om naboen blir vrang og ber deg om dra en viss plass, kan du alltids slippe hanbikkja løs. Da blir det naboen sitt problem :-)

De skal ikke stresse før tispa viser interesse og begynner å "stå" for hannbikkja og dette skjer ikke før slutten. Min får grise juling av tispa i 2 uker før. Men tenker at din hannbikkje har ikke lært seg å omgår tisper enda. Hvis du bor slik at det ikke er ikke mulig å bli stressa av løpetid, så ville jeg vurdert kjemisk kastrering.

Endret av Dompappen
Skrevet

Jeg bor tett og nærmeste tispe er i etasjen over. Så er det en i huset ved siden av og en ca 100m borti gata. Det er begrensa hvor de kan gå sånn sett også, jeg har en husky og han skal IKKE løs :P Har hørt at munkepepper skal funke på hannhunder også og kjemisk kastrering er siste utvei. Da vil jeg heller prøve å finne meg annen plass å bo noe jeg uansett har planer om litt lengre fram i tid.

Men han har ikke direkte innsyn nei. Tispene er alltid inne og ikke utehunder. Åpner jeg ruta hjemme stiller han seg under å "sniffer" skikkelig og får ikke ro før jeg lukker den igjen. Huskyen min har blitt satt på plass av tispa til søstra mi som er ca 5-6kg men ikke når hun har hatt løpetid.

Skrevet

Hei

Jeg har i mange år hadd tispe- og hann- husky sammen. De er alltid veldig bra venner sammen inntil tispen får PMS og blir sær. Så kommer selve løpetiden i ca. 14 dager. Nå hvor de er gamle (13 år) er det ca. 8 mdr. mellom løpetidene. Langsomt er det blitt fra ca. 6 mdr til de 8-9 mdr. I ungdommen var det hannen som hadde "løpetid"! Hann kunne gå på veggene og noen dører måtte blokkeres med kryssfiner!

Nå i alderdommen er det som @dompappen sir bare de siste dage som er interessante. Men etter løpetiden blir tispen ganske daff og trekker ikke i ca. 1 mdr, , sparer på kreftene til de valper som altså ikke kommer og spiser alt.  Så det blir altså et par mdr. hvor nytteverdien av tispen blir ganske liten. Og jeg skjønner ikke at noen stiller til løp med tisper i løpetid med det kaos de kan forårsaker - og parringer underveis. Men tisper kan være mer stabile som lederhunder - og flittige.

Så jeg satser også på hannhunder, som er vokst opp sammen eller tett familie! Nabotisper er det jo lite å gjøre noe med. "Munke pepper" er vel primært for hannhunden!! Derav navnet! Ikke "nonnepepper"!😉

Elgen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.