Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvis jeg ser rett, så var du på plassen jeg teltet i fjor. Det var litt ujevn bakke der, men med lite nok telt gikk det fint. Det er nok litt øvingssak å "se" en god teltplass som ikke er helt åpenbar.

Generelt ved telting i marka er det vanskelig å finne perfekte teltplasser, spesielt til litt større tunneltelt. Mindre kuppeltelt er enklest.

IMG_3511_Original.thumb.jpeg.639a0dc24557be860bbf8fa112860876.jpeg
Snø kan brukes til din fordel! Da har du plutselig flat teltplass mange flere steder.

Angående døde trær egnet til bål: De fleste godt etablerte teltområder i Oslomarka er så godt som kjemisk renset for det meste utenom sesongens nedfallskvist, og du må som regel lete et stykke vekk fra området for å finne noe som kan egne seg. Det gjelder å finne seg sin egne skjulte og lite besøkte plass 😅 Å bære med sin egen ved hjemmefra er uansett bare god trening ellers ;) 

Jeg kan for øvrig tipse om en veldig fin plass jeg sov ved ene natten denne helgen, som jeg ikke hadde vært på før: Langvannsodden eller Langvann generelt. ~3 km å gå fra Skullerudstua. Her var det mange gode teltplassmuligheter. Antall bålplasser tilsier at dette er en mye brukt plass i barmarkssesongen, men jeg var heldig og var helt alene. Med farbar is var det en fin mulighet til å gå inn i den tette skogen over vannet for å finne bålved også.

IMG_5858.thumb.jpeg.56515875d26f85ff8676acc4df2e8b5f.jpeg

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Annonse
Skrevet

Den plassen din så jo helt nydelig ut da, flat og fin med fantastisk utsikt!
Noe sånt du gikk eller?:
1.thumb.png.e187d93e07b49b25ce7433eb09ad13b4.png

Er nok som du sier ja, disse områdene er jo friluftsliv-ekvivalenten av E18 så alt som kan ligne på ved er vel støvsugd for lengst - makes sense.
Kom også til å tenke på at det er veldig tett skog i Øst-marka, hvor langt må man egentlig dra for å komme seg litt på viddene der det er LITT mer åpent terreng - vet du det?
Skogen i Norge er generelt sett utrolig tettpakket forresten, dama er Polsk og hun reagerte på det samme (hun ville såklart ut å plukke sopp) og jeg ser jo skogene i Polen er mye mer åpne og luftige, med god plass mellom hvert tre. Litt artig å legge merke til forskjellen.

Anyways, lurer også på om det går an å finne mer "øde" deler av østmarka om man går lenger inn, eller om alt er i bruk omtrent til en hver tid. Jeg er i en periode i livet der jeg "har fått litt nok av alt" og mye av greia for meg er det å komme meg bort fra folk, være alene. Så det er liksom drømmen, å finne et sånt sted. Men trenger også trening, bli vant til å sove i telt igjen og bli kjent med utstyret så sånn sett er Østmarka perfekt uansett nå en periode.

Skrevet (endret)

Gikk ikke helt der, men man kommer seg nok fint dit med den ruta og! En stor del kan gås på grusvei hvis man vil.

Det er mannnge områder i Østmarka med lite folk og tegn til folk. Det er bare å hive seg noen 100 meter av stien så kan du være ganske sikker på å være alene - Bortsett fra områder som er helt klistret opp på boligområder. Østmarka er en fantastisk plass :) 

Hvis du vil opp på snaufjell, så er Oslos nærmeste 1000-meter Høgfjell i Hønefoss-området. Ikke så altfor lang kjøretur og det er generelt lite folk der er min opplevelse.

Endret av sneakyowl
  • Takk 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.