Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har lyst til å bare teste å sove i telt en natt eller en helg, men er veldig lite kjent i Oslo.

Noen som har forslag til et sted der jeg kan parkere bilen og gå relativt kort for å slå opp et telt?
VELDIG GJERNE et sted der det ihvertfall er HÅP om å få være alene.

Setter stor pris på hjelp :-)

Annonse
Skrevet

Hei

Mange steder hvor du kan være alene om hverdagen! Litt mer trafikk i helgene. Se grundig på kart! Fx i Bærumsmarka ved Bleketjern ca 6 km fra Parkering (avgift!)ved Fossum, hvor det også går buss til Lite brukt løype på siste stykke. Jeg er ikke kjent med snøforhold der nå!

Posisjon

60°0'0.85"N 10°34'15.41"Ø

Desimalgrader (lat, lon)

60.00024, 10.57095

UTM 32V (øst, nord)

587618, 6652478

WGS 84 referanseramme

Elgen

• Liker 1
Skrevet

Tenker du vinterstid eller i litt varmere tider? På vinteren er omtrent alle populære teltplasser folketomme, kanskje med unntak av de aller mest populære som Øyungen.

En superenkel plass å komme seg til fra bilen er langs Svartoren i Østmarka. En lang og smal innsjø med ganske mange ok teltmuligheter.

Man kan også ta ekstremnærtur-varianten som jeg har gjort en del ganger. Parker på en utfartsparkering til marka og bare skjær rett inn i skogen på sti/uten sti i en annen retning enn den alle andre går. Da er man veldig fort alene, spesielt på vinterstid.

Eksempel fra to leire jeg hadde i ukedagene fjor når høst begynte å bli til vinter. Rett inn i mørket fra utfartsparkeringa ved Østmarksseteren. 2 min å gå fra bilen.

IMG_5506.thumb.png.76cf898bd0da6e9f0babe1f8a5ccc80a.png
Det er kanskje ikke det beste forslaget for din første telttur, siden man er såppas tett på byen med mye lyder og div.

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, elgen said:

Hei

Mange steder hvor du kan være alene om hverdagen! Litt mer trafikk i helgene. Se grundig på kart! Fx i Bærumsmarka ved Bleketjern ca 6 km fra Parkering (avgift!)ved Fossum, hvor det også går buss til Lite brukt løype på siste stykke. Jeg er ikke kjent med snøforhold der nå!

Posisjon

60°0'0.85"N 10°34'15.41"Ø

Desimalgrader (lat, lon)

60.00024, 10.57095

UTM 32V (øst, nord)

587618, 6652478

WGS 84 referanseramme

Elgen

Takker så mye for innspill! Det er ett sted, med forskjellige koordinat format right?
Men så veldig fint ut det stedet, gleder meg til å sjekke det ut :) Jeg kommer nok til å vente til snøen er borte (er ikke noe langrenns-fyr).

Skrevet (endret)

Takker for nok et veldig godt innspill - er jo akkurat dette som dere foreslår her jeg er ute etter!

Tenker du vinterstid eller i litt varmere tider? På vinteren er omtrent alle populære teltplasser folketomme, kanskje med unntak av de aller mest populære som Øyungen.

Tenker nok det blir når vinteren er på hell / våren / høsten. Midt på sommeren er det for mye mygg for en som er allergisk mot dem :P

Man kan også ta ekstremnærtur-varianten som jeg har gjort en del ganger. Parker på en utfartsparkering til marka og bare skjær rett inn i skogen på sti/uten sti i en annen retning enn den alle andre går. Da er man veldig fort alene, spesielt på vinterstid.

Eksempel fra to leire jeg hadde i ukedagene fjor når høst begynte å bli til vinter. Rett inn i mørket fra utfartsparkeringa ved Østmarksseteren. 2 min å gå fra bilen.

Høres helt sjef ut dette også. Men er det ikke bare tett skog der? Skogen i Norge er jo så tettpakket, får du slått opp telt osv når du gjør den varianten der?

Skal absolutt sjekke ut Svartoren, tenker jeg sjekker ut det og det stedet til Elgen til uken bare for å rekognisere litt først! Er litt for tidlig nå uansett, kan gjerne være kneppet varmere før jeg begir meg utpå. Jeg må bare teste litt for å bli komfortabel med utstyret og litt sånt, særlig sove-utstyret (liggeunderlag/sovepose) har jeg slitt med å bli komfortabel med tidligere, men nå har jeg kjøpt nytt liggeunderlag som absolutt bør gjøre susen.

Igjen, takk! :)

Endret av rg2720
  • Liker 1
Skrevet

Man må ofte bruke litt ekstra tid på å finne egnet teltplass når man går rett inn i skogen, så et lite telt lønner seg i så fall. I eksempelet over var det fint og flatt på myrkanten, og ikke for vått da det hadde begynt å fryse på :)

Jeg er fremdeles på søken etter den "perfekte" veldig nærtur-teltplassen som ingen andre vet om 😁

• Liker 1
Skrevet
3 minutes ago, sneakyowl said:

Man må ofte bruke litt ekstra tid på å finne egnet teltplass når man går rett inn i skogen, så et lite telt lønner seg i så fall. I eksempelet over var det fint og flatt på myrkanten, og ikke for vått da det hadde begynt å fryse på :)

Jeg er fremdeles på søken etter den "perfekte" veldig nærtur-teltplassen som ingen andre vet om 😁

Ja stemmer, jeg skal holde tråden oppdatert om jeg finner noe bra i min søken fremover :D

Er du Polsk btw? Så bare Kamnienie merket på kartet ditt :)

• Liker 1
Skrevet
rg2720 skrev (2 timer siden):

Midt på sommeren er det for mye mygg for en som er allergisk mot dem
:)

Jeg er også allergisk mot mygg, men sover ute mest midt på sommeren. Riktig utstyr er alt du trenger :-D

Skrevet
1 hour ago, Bryggekar said:

Jeg er også allergisk mot mygg, men sover ute mest midt på sommeren. Riktig utstyr er alt du trenger :-D

Oi, ja da blir jeg nysgjerrig på hvilket utstyr som redder deg? :D

Skrevet
rg2720 skrev (43 minutter siden):

Oi, ja da blir jeg nysgjerrig på hvilket utstyr som redder deg? :D

God myggnetting, heldekkende klær og smart valg av teltplass (langt unna stille vann). Myggmiddel på klærne. Hansker er viktig! Klær bør ikke være mørke, og ikke oransje eller blå. Myggen liker ikke hvitt, så hvite klær er best.

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.