Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutes ago, ryback said:

Jeg mener i utgangspunktet at folk må ta ansvar for hva de har med seg på tur og ikke skylde på andre, men når dette er "pitchen" til nettsiden er dette så er jeg enig i kritikken

Det hadde jeg ikke tenkt på. Det er en veldig brukbar refleksjon, @ryback

Annonse
Skrevet

Jeg synes det er gøy  og flott at folk tar seg bryet med å utarbeide nye løsninger, kudos for det!

Personlig ville jeg nok ikke brukt dette av flere årsaker:

- vekt. Som mange andre er inne på er pakkelisten også en plass å få oversikt over hvor mye man bærer på, og vekten er en vesentlig del av dette.

- å kunne kopiere andres enkeltelementer. Dersom jeg holder på å bygge min egen liste, og ser at Pers liste inneholder den samme sekken som jeg har, så kunne det vært fristende om jeg kunne kopiert akkurat denne linjen over til min liste

- presentasjonen fremstilles mer som en skryteliste av fint utstyr, fremfor pakklister. Jeg blir med en gang slått av "så fint utstyr dere har, dette hjelper ikke meg, jeg får lete etter billigere utstyr andre steder".

- mangelfulle lister. Jeg forventere å se hele pakklisten til folk, men når jeg f.eks ser på din PCT-liste, og så trykker på en link til en annens, i dette tilfellet "Tobias" sin vinterliste, så er det en jakke, kamera, pulk og telt. Hvor er buksa? Hvor er skjorta osv. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutes ago, ost said:

- mangelfulle lister. Jeg forventere å se hele pakklisten til folk, men når jeg f.eks ser på din PCT-liste, og så trykker på en link til en annens, i dette tilfellet "Tobias" sin vinterliste, så er det en jakke, kamera, pulk og telt. Hvor er buksa? Hvor er skjorta osv. 

Takk for verdifull feedback @ost

Jeg ser at jeg bør sortere/rydde opp i noen av listene eller fremheve dem som er mest komplette. Selvom vi er nylansert, så bør brukeropplevelsen være verdifull likevel og din feedback forteller meg at de nåværende "tomme" lister ikke bør være synlige.

Skrevet
Marcus Andersen skrev (2 timer siden):

Det som Gearchecker er utviklet til er å kunne søke opp "Hiking" eller "Pacific Crest Trail" og enkelt kunne se HVAD andre folk har brukt, sammenligne med lignende produkter (som også er blitt brukt på Pacific Crest Trail) og se hvor man kan kjøpe det. 

Det finnes allerde på tjenesten Packwizard, her kan du søke opp ruter og personer for å se pakkelister. Søkte opp PCT, og da kom det opp 15 lister. Og listene her har alle vekt på det som er med. Du kan også søke opp utstyr, samt at det finnes lenker til produktene. Ganske greit organisert. 

• Liker 2
Skrevet
Omnilite skrev (18 minutter siden):

Spørsmålet er også: Trenger du utstyret?

De noen mener de MÅ ha, greier andre seg fint uten..

Godt poeng. Men de som klarer seg uten, vet gjerne av erfaring hvorfor. Det er jo ikke tilfeldig at ferskinger gjerne bører tyngre enn erfarne fjellfolk, i alle fall om sommeren.

Skrevet
5 hours ago, sofasliter said:

Det finnes allerde på tjenesten Packwizard, her kan du søke opp ruter og personer for å se pakkelister. Søkte opp PCT, og da kom det opp 15 lister. Og listene her har alle vekt på det som er med. Du kan også søke opp utstyr, samt at det finnes lenker til produktene. Ganske greit organisert. 

Vi er veldig inspireret av PackWizard i utviklingen. Vi differensierer oss ved å inkludere aktiviteter som ski, klatring, bikepacking, jakt & fiskeri + at vi ikke kun lenke til en enkelt butikk, men lager pris-sammenligning på tvers av ulike butikker.

Hvis jeg kan spørre om din mening - hvilken en av løsningene under synes du best om og hvorfor? Husk, Gearchecker er ikke en pakkeliste - det er en oversikt over det utstyr personen eier (en digital garderobe for turutstyr)

Screenshot2025-02-07at20_50_07.thumb.png.5d9ab1adc6fd7989f4212bf9bddfabd5.pngScreenshot2025-02-07at20_50_38.thumb.png.e58d3093670d3909e3440a6dc1d77f3b.png

Skrevet

Jeg har litt problemer med å forstå hvilket problem Gearchecker løser for brukeren og for influenseren.

Er dette en tjeneste dere selv har savnet, å kunne vite hva tur-influensere har i boden? For nå forstår jeg det som at det er det dere vil tilby. Selv om jeg da syns det er rart at listene er tagget med konkrete turløyper.

Det virker som dere står litt i spagaten her og prøver å lage noe som influensere skal like slik at dere har lister å tjene provisjon på, og som brukere skal like slik at dere har noen som kan generere provisjonen via salgslenkene.

Selve inntektsmodellen er jo velprøvd, men for at det skal funke, må både influenseren og sluttbrukeren føle at tjenesten løser et problem for dem. Jeg syns det virker som at gapet mellom de to målgruppene er for stort, og at verdiforslaget overfor sluttbrukeren er svakt. Eller egentlig ser jeg det ikke i det hele tatt.

Har dere laget personaer og verdiforslag for hver målgruppe og kjørt markedsundersøkelser? Jeg blir veldig nysgjerrig på prosessen her.

Skrevet
48 minutes ago, Bryggekar said:

Jeg har litt problemer med å forstå hvilket problem Gearchecker løser for brukeren og for influenseren.

Er dette en tjeneste dere selv har savnet, å kunne vite hva tur-influensere har i boden? For nå forstår jeg det som at det er det dere vil tilby. Selv om jeg da syns det er rart at listene er tagget med konkrete turløyper.

Det virker som dere står litt i spagaten her og prøver å lage noe som influensere skal like slik at dere har lister å tjene provisjon på, og som brukere skal like slik at dere har noen som kan generere provisjonen via salgslenkene.

Selve inntektsmodellen er jo velprøvd, men for at det skal funke, må både influenseren og sluttbrukeren føle at tjenesten løser et problem for dem. Jeg syns det virker som at gapet mellom de to målgruppene er for stort, og at verdiforslaget overfor sluttbrukeren er svakt. Eller egentlig ser jeg det ikke i det hele tatt.

Har dere laget personaer og verdiforslag for hver målgruppe og kjørt markedsundersøkelser? Jeg blir veldig nysgjerrig på prosessen her.

Jeg kan starte med å si at vi er to masterstudenter som er førstegangs "gründere", og vi har laget mange feil og kommer til å lage mange fler. Markedsundersøkelsene foregår med minimums budsjett i klatrehallen og på toppturene. Intet profesjonelt her.

Når det er sagt.

Da jeg startet innen for fjellklatring, ble jeg rådet til å kjøpe en masse utstyr, som jeg efterfølgende innså var bomkjøp. Min guide fortalte meg at det var forkerte modeller og at det var en velkjennt problem at folk kjøpte feil utstyr, men at det ofte ble bedre jo mer erfaring man får med hvad som virker.
Det som hadde hjulpet meg var en mulighet for å se hvilket utstyr dem med erfaring hadde. Jeg trengte ikke deres pakkeliste men konkrette navne på merker & modeller som jeg, som begynner, kunne forholde meg til. Det er Gearchecker.

Nå går jeg f.eks. med drømmen om å krysse Grønland på snowkite. Jeg har masse erfaring i arktisk friluftsliv, men likevel er jeg nysgjerrig på hvilket telt, ski, skistøvler & kite andre har brukt på en Grønlandskryssing. Målet med Gearchecker, verdiløftet for slutbrukeren, er at han/hun skal kunne søke opp sin neste drømmetur og få en oversikt over hvilket utstyr andre har hatt med. Enklere research rett og slet.

Det man indser når man starter en forretning (eller prøver på det) er at man må få inn kunder. Jeg har uten held forsøkt å hente støtte fra folkehøgskoler, universiteter, klatreklubber osv. Den beste respons har inntil nå vært friluftsinfluensene. Dem som er affiliates med norske butikker, men som taper salg på deres udenlandske seere, som ikke kan kjøpe gjennom deres lenke. Gearchecker kan (på sikt) tilby en internasjonal Prisjakt-funksjon for den influenser, så seeren kan kjøpe uanset land.

Det var ikke drømmen fra starten, men målet med plattformen er den samme. Gearchecker kommer til å bestå av en masse "digitale utstyrsgarderober" for ulike aktiviteter og for ulike turløyper. Jo fler som laster opp deres liste (og som gir informasjon om kropsstørrelse, skostørrelse osv) jo bedre blir tjenesten. På sikt skal du kunne søke - Grønlandskryssing - Mann - 186cm - EU 44 og få nøyaktige forslag på hvilket utstyr som du bør vurdere (og hvor du kan kjøpe det brukt).

Det ble en lengere tekst enn forventet. Litt passjon har man fortsatt på tross av fjelltroldenes barske respons 😅

• Liker 3
Skrevet

Dere skal ha applaus for pågangsmotet!

Jeg tror det vil være en fordel om dere jobber mer med å finne ut hvem sluttbrukerne deres er, og hvilke utfordringer de har. Så kan dere spisse løsningen og kommunikasjonen mot den målgruppen, og sørge for at dere tilbyr dem en løsning på deres problem. Sett opp personaer, det er en nyttig øvelse.

Jeg tror som sagt ikke at dere vil finne deres hovedmålgruppe her inne, og dere får kanskje litt mye kjeft her nå. Ikke fordi ideen nødvendigvis er dårlig, men fordi dere ikke møter et behov vi har.

Dere skal nok lete etter yngre og mindre erfarne turfolk enn dem du har fått møte i denne tråden. 

Skrevet
8 hours ago, Marcus Andersen said:

Da jeg startet innen for fjellklatring, ble jeg rådet til å kjøpe en masse utstyr, som jeg efterfølgende innså var bomkjøp. Min guide fortalte meg at det var forkerte modeller og at det var en velkjennt problem at folk kjøpte feil utstyr, men at det ofte ble bedre jo mer erfaring man får med hvad som virker.
Det som hadde hjulpet meg var en mulighet for å se hvilket utstyr dem med erfaring hadde. Jeg trengte ikke deres pakkeliste men konkrette navne på merker & modeller som jeg, som begynner, kunne forholde meg til. Det er Gearchecker.

Nå går jeg f.eks. med drømmen om å krysse Grønland på snowkite. Jeg har masse erfaring i arktisk friluftsliv, men likevel er jeg nysgjerrig på hvilket telt, ski, skistøvler & kite andre har brukt på en Grønlandskryssing. Målet med Gearchecker, verdiløftet for slutbrukeren, er at han/hun skal kunne søke opp sin neste drømmetur og få en oversikt over hvilket utstyr andre har hatt med. Enklere research rett og slet. 😅

Problemet med dette er at utstyret de bruker ikke nødvendigvis passer en nybegynner i utgangspunktet.

Samt at det kan være svært tilfeldig hva folk kjøper. De kan feks egentlig ha hatt lyst på et spesifikt telt som de mener passet best, men så var det teltet utsolgt og et annet på tilbud. Da velger de det teltet som var best der og da.

Det kan også være at de som deg kjøpte masse utstyr når de var nybegynnere og nå bruker det utstyret rett og slett fordi de allerede har det, tross at det ikke er perfekt.

Og når det kommer til klatreutstyr, så kan nybegynnere ha behov for utstyr som feks har større rom for feil mens erfarne kanskje kjøper inn utstyr som passer perfekt for en veldig spesifikk type bruk.

Samt at det å kjøpe mye utstyr ofte rett og slett er en del av nybegynner prosessen. Du kjøper noe, tester og finner ut at det kanskje ikke var perfekt allikevel. Og etter litt tid finner du den typen produkter som passer deg og ditt bruk.

Men for all del, lykke til, men tror ikke du vil kunne bidra vesentlig til kjøpspresisjon med en nettside som i praksis anbefaler folk å kjøpe utstyret andre bruker

• Liker 2
Skrevet

Et lite innspill, kanskje off-topic, men nevner dette som et eksempel på en tjeneste som vi kanskje kunne brukt som går på dette med lister og utstyr og pakking etc. 

Vi i familien bruker keep.google hele tiden, og dette gjør jeg fra hvilken som helst PC (extension i Chrome) og hvilken som helst telefon og alle i familien har tilgang til listene vi gir tilgang til.

Gearchecker har ikke denne funksjonaliteten, men kunne det ikke vært en ide å ha det sånn at man f.eks. skal krysse hardangervidda og krysser av sitt eget utstyr etterhvert som man pakker ned. Det er jo da muligheter for å importere andre sine lister for akkurat denne turen eller turtypen, og kanskje ha med lenker til forslag på utstyr. Om alle da har sitt eget utstyr lagret i en slik app, så kunne man velge om det var public info eller ikke.

Hovedgrunnen er jo at man ikke glemmer noe, og det oppnår man med å bruke slike lister og det er derfor vi bruker Keep. 

image.png

Skrevet
9 hours ago, Bryggekar said:

Jeg tror som sagt ikke at dere vil finne deres hovedmålgruppe her inne, og dere får kanskje litt mye kjeft her nå. Ikke fordi ideen nødvendigvis er dårlig, men fordi dere ikke møter et behov vi har.

Det er den største læring fra dette innlegget at der er så stor forskjell på behovet hos folk med og uten friluftserfaring. Vi jobber med en persona som er nybegynner - "Midlife-crisis Michael" kalder vi den type som aldrig har prøvd fjellklatring før og drømmer om en bucket-list tur til Kilimanjaro. Han/hun skal ha en enkel oversikt over hva som skal brukes og hvor man kan kjøpe det (helst på Finn.no).

Med så mange kommunikasjonsrådgivere på dette forum, kunne jeg være interessert i å høre forslag på hvilken tekst som bør fremgå på nettsiden med dette mål. Helst uten å diskutere det etiske i Mid-life Crisis Michael's bucket-list turene. Der er et stort marked av denne typen som kjøper hele utstyrspakken og bruker den én enkelt gang. 

7 hours ago, Gabs88 said:

Samt at det å kjøpe mye utstyr ofte rett og slett er en del av nybegynner prosessen. Du kjøper noe, tester og finner ut at det kanskje ikke var perfekt allikevel. Og etter litt tid finner du den typen produkter som passer deg og ditt bruk.

Det er realiteten i dag og et kjempe problem. Målet er at kunne springe over dette "forbruks"-stadie som nybegynner og kunne se hva type produkter som andre mener passer til deres bruk. Hvis jeg på Gearchecker kunne filtrere etter Mann - 186cm - EU 44 - Atletisk bygget - Kilimanjaro og få en oversikt over lignende profiler og deres turutstyr, er det min hypotese at man kan unngå bomkjøp.

Men jeg er bare en masterstudent med et forslag på en løsning - dette er kun en prototype og jeg vil helst ha' konstruktiv feedback på hvordan Gearchecker kan endres/forbedres til å løse dette problemet.

• Liker 1
Skrevet (endret)
26 minutes ago, Kjell Iver said:

Et lite innspill, kanskje off-topic, men nevner dette som et eksempel på en tjeneste som vi kanskje kunne brukt som går på dette med lister og utstyr og pakking etc. 

Jeg setter stor pris på dit innspill, @Kjell Iver. Vi ser pt. ikke Gearchecker som en pakkeliste-plattform. Hvis vi endrer funksjonaliteten i fremtiden i retning av en pakkeliste, så er dit forslag en veldig god idé.

Akkurat nå skal Gearchecker mer forstås som en oppgradert, interaktiv versjon av Fjellforum's Mitt turutstyr. En samling av "digitale turutstyrs garderober" hvor hver enkel "garderobe" er kategorisert ift. bruksområde (Fjellklatring, Kilimanjaro, Høy erfaring osv.)

Screenshot2025-02-08at14_36_36.png.f20b33a9fde7d1f96f05e31daa11f57b.png

Endret av Marcus Andersen
Spesifisering
  • Liker 1
Skrevet
Marcus Andersen skrev (5 timer siden):

Med så mange kommunikasjonsrådgivere på dette forum, kunne jeg være interessert i å høre forslag på hvilken tekst som bør fremgå på nettsiden med dette mål.

Fagfeltet mitt er internasjonal markedskommunikasjon, og den typen rådgivning har jeg gitt til mange. Men jeg utøver ikke yrket mitt gratis, i alle fall ikke når intensjonen til oppdragsgiver er å tjene penger på resultatet.

Hvis dere har penger til slik rådgivning, vil jeg sterkt anbefale at dere gjør den investeringen. Men dere kan jo også finne andre studenter som for eksempel studerer markedsføring eller strategisk kommunikasjon, og ta dem med som partnere. Man kommer ganske langt med enkle grep.

Jeg tror som sagt det eksisterer et marked for dette, selv om du ikke har funnet det her i denne tråden.

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.