Marcus Andersen Skrevet 6. februar Skrevet 6. februar (endret) Hei Fjellforum, Jeg ønsker tilbakemelding på Gearchecker – en digital garderobe/oversikt over andres turutstyr. *EDIT* Etter innledende feedback på dette bør jeg spesifisere at plattformen ikke er tenkt som en pakkeliste men som en enkel oversikt over andres utstyr. Tenk på Gearchecker som Fjellforum's Mitt turutstyr - bare mer interaktivt med anmeldelser, lignende produkter og pris-sammenligning *EDIT* Gjennom Gearchecker kan man søke etter spesifikke friluftsaktiviteter (ski, vandring, klatring osv.) eller turer (Norge på langs, Femundsmarka, Stetinden osv.) og finne utstyrslister fra andre brukere med erfaring fra disse. Vi har en “prisjakt”-funksjon som viser hvor du kan kjøpe utstyret, snart også på bruktmarkedet. Vi er nyetablerte, men er veldig interesserte i tilbakemeldinger på ideen. Hvordan var din opplevelse av å se/finne en utstyrsliste? Hva ville gjort tjenesten bedre? Gearchecker finnes på nettsiden vår og som app i Apple & Google Play. Lenke nedenfor: Eksempel på utstyrsliste på nettside: https://www.gearchecker.io/gearlist/hardangervidda-2024-gear-list-alexander-theodor-riise Last ned Gearchecker på iPhone: https://apps.apple.com/no/app/gearchecker-outdoor-gear/id6468127123 Last ned Gearchecker på Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=io.gearchecker.android&hl=en&pli=1 Med vennlig hilsen, Marcus Andersen Endret 7. februar av Marcus Andersen Spesifisering og lenke til bruker @tshansen "Mitt turutstyr" 1 Siter
+sofasliter Skrevet 6. februar Skrevet 6. februar Spennende prosjekt. Jeg bruker i dag https://lighterpack.com/ for planlegge utstyrsliste, og har veldig fokus på vekt av utstyret. Jeg kan ikke se at det er med på noe her. Men det som er bra, er at utstyret er kategorisert i sovepose, kjele etc. Dersom vekt også hadde vært med, så hadde alternativene som listes også vært mer relevant for meg. Fin tilnærming å se andre sine utstyrslister for utgangspunkt til å sette sammen sine egne. Jeg tenkte jeg skulle prøve å lage en liste selv, men det ble problemer med innlogging. Forsøkte å registrere meg med Apple pålogging, det gikk ikke så bra... Siter
+Gabs88 Skrevet 6. februar Skrevet 6. februar Utenom hvor poengløst dette virker så irriterer jeg meg med en gang over at det ikke er en tittel på utstyrslisten. Men hva er poenget? Kopiere andre sin utstyrsliste? Kan banne på at den utstyrlisten der ikke er komplett, finner feks ikke en lighter der som kan fungere som reserveløsning hvis brenneren nekter å tenne. Det er jo også absolutt null nyttig funksjonalitet? Bare se hva folk har med? Er det meningen at det skal være skrytelister for influensere slik at de kan reklamere for hva de blir betalt for å gå med? Du har også null info om forholdene turen er ment til, Hardangervidda ja, men januar eller påske, forholdene kan være svært annerledes. Om noen faktisk skulle finne på å kopiere en erfaren person sin utstyrliste kan det jo like gjerne resultere i farlige situasjoner. Sofasliter sammenligner med lighterpack, men den siden har jo faktisk en funksjonalitet, altså fokuset på vekt. Med denne så skjønner jeg ærlig talt ikke hvorfor folk skulle ha et ønske om å bruke den utenom for reklameformål. 1 1 Siter
Marcus Andersen Skrevet 6. februar Forfatter Skrevet 6. februar 1 minute ago, Gabs88 said: Utenom hvor poengløst dette virker så irriterer jeg meg med en gang over at det ikke er en tittel på utstyrslisten. Men hva er poenget? Kopiere andre sin utstyrsliste? Kan banne på at den utstyrlisten der ikke er komplett, finner feks ikke en lighter der som kan fungere som reserveløsning hvis brenneren nekter å tenne. Det er jo også absolutt null nyttig funksjonalitet? Bare se hva folk har med? Er det meningen at det skal være skrytelister for influensere slik at de kan reklamere for hva de blir betalt for å gå med? Du har også null info om forholdene turen er ment til, Hardangervidda ja, men januar eller påske, forholdene kan være svært annerledes. Om noen faktisk skulle finne på å kopiere en erfaren person sin utstyrliste kan det jo like gjerne resulter i farlige situasjoner. Sofasliter sammenligner med lighterpack, men den siden har jo faktisk en funksjonalitet, altså fokuset på vekt. Med denne så skjønner jeg ærlig talt ikke hvorfor folk skulle ha et ønske om å bruke den utenom for reklameformål. Takk for din rå og ærlige tilbakemelding, Gabs. Håpet er nettopp å bli en mer interaktiv versjon av Lighterpack, hvor du kan søke på spesifikke turer eller aktiviteter og se mange ulike utstyrslistene. Funksjonaliteten du etterspør finnes i “prisjakt”-funksjonen (som du får tilgang til når du klikker på et produkt). Vårt primære mål med tidlig bruk av Gearchecker er faktisk rettet mot YouTubere, som kan lenke til deres utstyrsliste i videobeskrivelsen. Deres kommentarfelt er ofte fylt med spørsmål om hvilket utstyr som er brukt, og en enkel lenke til Gearchecker skal avhjelpe dette. Vi er nyetablerte og setter stor pris på at du har tatt deg tid til å gi oss din ærlige tilbakemelding. Siter
Marcus Andersen Skrevet 6. februar Forfatter Skrevet 6. februar 14 minutes ago, sofasliter said: Spennende prosjekt. Jeg bruker i dag https://lighterpack.com/ for planlegge utstyrsliste, og har veldig fokus på vekt av utstyret. Jeg kan ikke se at det er med på noe her. Men det som er bra, er at utstyret er kategorisert i sovepose, kjele etc. Dersom vekt også hadde vært med, så hadde alternativene som listes også vært mer relevant for meg. Fin tilnærming å se andre sine utstyrslister for utgangspunkt til å sette sammen sine egne. Jeg tenkte jeg skulle prøve å lage en liste selv, men det ble problemer med innlogging. Forsøkte å registrere meg med Apple pålogging, det gikk ikke så bra... Tusen takk for din tilbakemelding, @sofasliter. Målet med prosjektet er å utvide Lighterpack-plattformen med et sosialt element for å skape en sterkere følelse av "community". Vi jobber med å inkludere vekt på produktene, og det er selvsagt vårt mål at dette kommer med i fremtidige oppdateringer. Beklager feilen med påloggingen! Den er rapportert til våre utviklere. Setter stor pris på at du tok deg tid til å skrive dette. 1 Siter
+sneakyowl Skrevet 6. februar Skrevet 6. februar Personlig ser jeg ikke den store nytten i noe sånt (utover det Lighterpack allerede gir, men selv der foretrekker jeg Excel) utenom for influensere å kunne enklere markedsføre alle produktene de er kjøpt og betalt for å gå med. Sånn sett gir det mest en litt mindre god smak i munnen da det kun igler opp til mer unødvendig utstyrskjøp (der er vi fleste på forumet skyldige fra før, men på et litt annet nivå). 1 Siter
Marcus Andersen Skrevet 6. februar Forfatter Skrevet 6. februar 2 minutes ago, sneakyowl said: Personlig ser jeg ikke den store nytten i noe sånt (utover det Lighterpack allerede gir, men selv der foretrekker jeg Excel) utenom for influensere å kunne enklere markedsføre alle produktene de er kjøpt og betalt for å gå med. Sånn sett gir det mest en litt mindre god smak i munnen da det kun igler opp til mer unødvendig utstyrskjøp (der er vi fleste på forumet skyldige fra før, men på et litt annet nivå). Takk for tilbakemeldingen din. Tror du at det kunne redusere overforbruket av utstyr hvis man fikk vist en “prisjakt”-funksjon som inkluderer Finn.no og andre plattformer for brukthandel? Siter
+Gabs88 Skrevet 6. februar Skrevet 6. februar 2 hours ago, Marcus Andersen said: Vårt primære mål med tidlig bruk av Gearchecker er faktisk rettet mot YouTubere, som kan lenke til deres utstyrsliste i videobeskrivelsen. Deres kommentarfelt er ofte fylt med spørsmål om hvilket utstyr som er brukt, og en enkel lenke til Gearchecker skal avhjelpe dette. For det første, da bør du ha en disclaimer om feks standard turutstyr som sannsynligvis mangler fra listen slik at folk ikke kopierer og stikker ut. Men også, du er heeeelt på bærtur om du tror de ønsker velkommen en løsning som tar bort kommentarene... Kommentarene på YouTube øker "engagement" som igjen fører til flere visninger og høyere inntekter. Med andre ord, jo flere som spør hvilket utstyr de bruker, jo mer prioriterer YouTube å vise videoene de lager. Det er nettopp derfor de maser om at du skal kommentere, trykke like eller abonnere. 1 1 Siter
Kjell Iver Skrevet 6. februar Skrevet 6. februar Alltid bra at noen prøver noe nytt og man skal alle starte et sted. Jeg sjekker et tilfeldig par Åsnes ski og ser at dere ikke har med xxl og sportsnett men fjellsport (eksempelvis). Det er en svakhet at ikke alle tilbydere er med - minst like mange som prisjakt. Hvordan ordner dere det med affiliate og provisjon på lenker? Siter
+tshansen Skrevet 6. februar Skrevet 6. februar Gabs88 skrev (13 minutter siden): Kommentarene på YouTube øker "engagement" som igjen fører til flere visninger og høyere inntekter. Med andre ord, jo flere som spør hvilket utstyr de bruker, jo mer prioriterer YouTube å vise videoene de lager. Det er nettopp derfor de maser om at du skal kommentere, trykke like eller abonnere. Feil! Dette er ikke sant, det er en myte som har blitt debunket gang på gang. At du skriver en kommentar under en YouTube film påvirker algoritmene i liten grad. At folk fortsatt maser og gneller om likes, subs og hit the bell er bare en greie som er skjedd for at noen started med det og var overbevist om at det gjorde en forskjell. Google bruker sinnsykt avanserte AI modeller som til en hver tid ønsker å holde deg, eller seerne på gitt plattform. De ønsker å tolke alt du trykker på og ser på for å skreddersy opplevelsen så godt som mulig for nettopp deg som seer for at du skal bruke mest mulig tid på gitt plattform. Linker du til Meta, eller andre sosiale medier risikerer du å bli (som det heter shaddow bannet) sneakyowl skrev (2 timer siden): Personlig ser jeg ikke den store nytten i noe sånt (utover det Lighterpack allerede gir, men selv der foretrekker jeg Excel) utenom for influensere å kunne enklere markedsføre alle produktene de er kjøpt og betalt for å gå med. Sånn sett gir det mest en litt mindre god smak i munnen da det kun igler opp til mer unødvendig utstyrskjøp (der er vi fleste på forumet skyldige fra før, men på et litt annet nivå). Det er påfallende å se hvor lite kunnskap det er rundt dette med å være "kjøpt og betalt" som det ofte refereres til. Det er lett å slenge ut i luften uten at det nødvendigvis stemmer med virkeligheten. Jeg lurer på hvor mange her inne som faktisk har erfaring med dette og har blitt sponset, hatt samarbeid med større navn eller merker? Det er ikke slik at hvilket som helst merke kan slenge penger etter noen så takker folk automatisk ja. Så når noen velger å sette navnet sitt bak et merke betyr det kanskje at de har god erfaring med merket og brukt det i mange år og har lang erfaring med hvorfor dette produktet nettopp passer de og deres bruksområder. Dette er noe mange verdsetter og dermed ønsker å vite hva utstyr vedkommende bruker. Så følger de ofte opp med å spørre om hvorfor det og ikke tilsvarende produkt som de selv har gjort research på å gjort seg erfaring med. 1 Siter
+sneakyowl Skrevet 6. februar Skrevet 6. februar Kjøpt og betalt er å ta i selvfølgelig, men man behøver ikke å se nøye etter for å merke før/etter effekten i en Youtube kanal etter at skaperne har gått i samarbeid med et eller flere selskap. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men man kan da ikke lenger forvente en 100% ærlighet i utstyrsvalg lenger. Det er fullt forståelig at skaperne må gå i samarbeid med produsenter for å kunne "leve av" Youtube. Dette blir uansett litt avsporing fra gearcheck-tjenesten. 1 Siter
+Gabs88 Skrevet 6. februar Skrevet 6. februar 4 minutes ago, tshansen said: Feil! Dette er ikke sant, det er en myte som har blitt debunket gang på gang. At du skriver en kommentar under en YouTube film påvirker algoritmene i liten grad. At folk fortsatt maser og gneller om likes, subs og hit the bell er bare en greie som er skjedd for at noen started med det og var overbevist om at det gjorde en forskjell. Google bruker sinnsykt avanserte AI modeller som til en hver tid ønsker å holde deg, eller seerne på gitt plattform. De ønsker å tolke alt du trykker på og ser på for å skreddersy opplevelsen så godt som mulig for nettopp deg som seer for at du skal bruke mest mulig tid på gitt plattform. Linker du til Meta, eller andre sosiale medier risikerer du å bli (som det heter shaddow bannet) Det kan godt hende du har rett i det du sier, men det er fremdeles utrolig mange som sier "Like Comment and Subscribe" på hver eneste video. Så myten er i så fall fremdeles der ute. Quote Det er påfallende å se hvor lite kunnskap det er rundt dette med å være "kjøpt og betalt" som det ofte refereres til. Det er lett å slenge ut i luften uten at det nødvendigvis stemmer med virkeligheten. Jeg lurer på hvor mange her inne som faktisk har erfaring med dette og har blitt sponset, hatt samarbeid med større navn eller merker? Det er ikke slik at hvilket som helst merke kan slenge penger etter noen så takker folk automatisk ja. Så når noen velger å sette navnet sitt bak et merke betyr det kanskje at de har god erfaring med merket og brukt det i mange år og har lang erfaring med hvorfor dette produktet nettopp passer de og deres bruksområder. Dette er noe mange verdsetter og dermed ønsker å vite hva utstyr vedkommende bruker. Så følger de ofte opp med å spørre om hvorfor det og ikke tilsvarende produkt som de selv har gjort research på å gjort seg erfaring med. Nå har du så langt jeg har sett vert flink på dette området, men jeg ser også svært mange som er dårlige på det, spesielt når det kommer til de som driver med fiske. Gidder ikke å starte en stor diskusjon men det er et par store aktører innenfor fiske som har vært ekstremt dårlige når det kommer til å få YouTubere til å nevne at de faktisk blir sponset og ikke har kjøpt av egen lomme. Men når vi er inne på temaet, når folk faktisk har utstyrslister på YouTube så består jo også de utstyrslistene ofte av affiliate links. Og spesielt rett i etterkant av Honey-skandalen på YouTube så tror jeg mange vil være skeptisk til å linke med noe annet enn en direkte affiliate link. 1 Siter
+tshansen Skrevet 6. februar Skrevet 6. februar Gabs88 skrev (17 minutter siden): Det kan godt hende du har rett i det du sier, men det er fremdeles utrolig mange som sier "Like Comment and Subscribe" på hver eneste video. Så myten er i så fall fremdeles der ute. Ja, å det irriterer fett av meg også! Men nå er det slik at om en million sier noe feil, så er det fortsatt feil! Å i dette tilfellet har også YouTube vært ute å snakket om hvordan dette fungerer for å avkrefte eller bekrefte de mange mytene der ute rundt nettopp dette tema. Gabs88 skrev (19 minutter siden): Nå har du så langt jeg har sett vert flink på dette området, men jeg ser også svært mange som er dårlige på det, spesielt når det kommer til de som driver med fiske. Gidder ikke å starte en stor diskusjon men det er et par store aktører innenfor fiske som har vært ekstremt dårlige når det kommer til å få YouTubere til å nevne at de faktisk blir sponset og ikke har kjøpt av egen lomme. Men når vi er inne på temaet, når folk faktisk har utstyrslister på YouTube så består jo også de utstyrslistene ofte av affiliate links. Og spesielt rett i etterkant av Honey-skandalen på YouTube så tror jeg mange vil være skeptisk til å linke med noe annet enn en direkte affiliate link. Jeg tror nok at alle, inkludert meg selv kan bli mye flinkere på dette, og si det en gang for mye er bedre enn en gang for lite. Men det å ha affilate links behøver ikke å ha noen form for tilknytning til gitte merke det er snakk om. Ta f.eks Amazon. Der kan du reklamere for hvilket som helst produkt du vil, all trafikk som du genererer via deres side (nettportal) genererer en liten fortjeneste til deg som kreatør (er det navnet på norsk?) uten at det koster personen som kjøper en krone ekstra. Det handler bare om at noen butikker eller nettsteder ønsker å ta større del av markedet på netthandel. Men det betyr ikke at de er sponset av hverken Amazon eller noen av merkene de linker til Siter
Bryggekar Skrevet 6. februar Skrevet 6. februar For meg er det også en helt åpenbar mangel at vekt per objekt og totalvekt på lista ikke er med. Og særlig hvis målgruppa her er YouTube-segmentet. Det er ingen som er så opptatt av vekt som YouTube! Det er også en helt åpenbar mangel at man ikke ser hva som mangler på en liste. Det eksempelet du lenker til, har for eksempel ikke noe telt, og ikke noe vinterdyktig liggeunderlag. Og som ble nevnt før: fyrtøy, beredskapsutstyr, førstehjelp ... Det må komme fram hva du faktisk trenger på en slik tur, når dere tagger konkrete løyper. Og da må dere ha kunnskapen om dette selv, så dere kan kvalitetssikre. Sikkerhetsaspektet her er viktig, som flere andre har påpekt. Tenk nøye over hvilket ansvar dere har for ferskinger som aldri har vært på en krevende tur, men har sett seg kåte på YouTube og kjøper inn hele utstyrslista og legger av gårde over HArdangervidda i mars – uten kunnskap om hva som mangler i sekken eller hvordan de skal overleve en natt på vidda. Vi som går mye tur og vet hva vi gjør, er nok helt generelt veldig skeptiske til denne typen reklame for friluftsliv. Det er flott å legge til rette for at flere kommer seg ut, men det er viktig å da dele korrekt og fullstendig kunnskap om hva det innebærer å sove ute og bære alt man skal spise i en uke. Helt enkle ting som hvor og hvordan man går på do, hvordan man skaffer rent vann, hvordan man navigerer i tåke ... å lage en sosial plattform for friluftsliv uten å dele denne typen kunnskap, mener jeg er direkte uforsvarlig. Med vennlig hilsen gründer, reklamemann og kommunikasjonsrådgiver 3 Siter
+Gabs88 Skrevet 6. februar Skrevet 6. februar 3 hours ago, tshansen said: Men det å ha affilate links behøver ikke å ha noen form for tilknytning til gitte merke det er snakk om. Ta f.eks Amazon. Der kan du reklamere for hvilket som helst produkt du vil, all trafikk som du genererer via deres side (nettportal) genererer en liten fortjeneste til deg som kreatør (er det navnet på norsk?) uten at det koster personen som kjøper en krone ekstra. Jeg har heller ikke sagt at de nødvendigvis har en tilknytning. Jeg har kun sagt at listene ofte er der fordi de tjener penger på å ha dem der. Og da må man igjen stille seg spørsmålet om de som har listene der er intressert i å involvere et mellomledd som gear checker. For gear checker må igjen tjene penger på et vis. Og de metodene en nettside har tilgjengelig for å tjene penger er ofte mye likt metodene en YouTuber har tilgjengelig. 2 Siter
Marcus Andersen Skrevet 7. februar Forfatter Skrevet 7. februar 10 hours ago, Bryggekar said: For meg er det også en helt åpenbar mangel at vekt per objekt og totalvekt på lista ikke er med. Tusen takk for din feedback, @Bryggekar. Vi får veldig mye feedback på dette, så det skal selvfølgelig inkluderes. Vår store problem med å få det til å virke er at jeg ikke ønsker at brukeren manuelt skal taste inn vekten på utstyret - jeg ønsker at det fremgår automatisk. Det skaper mye trubbel med å hente inn den dataen - også i forhold til avvigelser mht. ulike størrelser og modelvarianter. Hvad er folks tilbakemelding? Hvis man skal bruke tid på å sette opp sin liste, vil man da også bruke tid på å legge til vekten på hvert enkelt stykke utstyr? Til folks spørsmål om hvad som differensierer Gearchecker fra Lighterpack: Det som jeg savner ved Lighterpack er det sosiale element med muligheten for å finne andre utstyrslister og sammenligne dem (i en mer brukervenlig variant enn PackWizard). Derutover er pris-sammenligning, produktsammenligning og produktanmeldelser noe som vi ser at markedet etterspør som en overbygging på Lighterpack. 10 hours ago, Bryggekar said: Helt enkle ting som hvor og hvordan man går på do, hvordan man skaffer rent vann, hvordan man navigerer i tåke ... å lage en sosial plattform for friluftsliv uten å dele denne typen kunnskap, mener jeg er direkte uforsvarlig. Jeg er ikke enig. Man kan ikke lage en plattform som gjør brukeren til Lars Monsen. Vi må prioritere vår utviklingsressurser hårdt og fokusset er 100% på utstyr her i starten - folk skal kunne vise hvad de bruker, deres anmeldelse av det og få en pris-sammenligning på tvers av markedet. Siter
Marcus Andersen Skrevet 7. februar Forfatter Skrevet 7. februar 12 hours ago, Kjell Iver said: Jeg sjekker et tilfeldig par Åsnes ski og ser at dere ikke har med xxl og sportsnett men fjellsport (eksempelvis). Det er en svakhet at ikke alle tilbydere er med - minst like mange som prisjakt. Hvordan ordner dere det med affiliate og provisjon på lenker? Hei @Kjell Iver og takk for å ta deg tid til å gi feedback. Vi har endda ikke Sportsnett og XXL sit sortiment på Gearchecker. Vi jobber hårdt for å inkludere så mange butikker som mulig og de kommer snart. Vår forretningsmodell er bygget på affiliate provisjon. Man får tilgang på et affiliate nettverk av butikker, hvor man først skal screenes og godkjennes. Hvis man får thumbs up, kan man begynne å reklamere. Vi får Produkt Feeds fra hver butik, hvorfra vi henter data om utstyret. 8 hours ago, Gabs88 said: Og da må man igjen stille seg spørsmålet om de som har listene der er intressert i å involvere et mellomledd som gear checker. For gear checker må igjen tjene penger på et vis. Og de metodene en nettside har tilgjengelig for å tjene penger er ofte mye likt metodene en YouTuber har tilgjengelig. @Gabs88Angående diskusjonen om affiliate: Problemet Youtuberen har er at han/hun har et affiliate med en spesifikk butikk i et spesifikt land. Hvis du ser en amerikansk frilufts-Youtuber, så får den person ingen verdi av at du klikker på lenket, fordi du ikke kan kjøpe det produktet gjennom den butikk. Vår verdiløfte til denne Youtuberen er at seeren får en "pris-jakt" funksjon i det land som seeren befinner seg i og derefter deler vi provisjonen, hvis det skaper et kjøp. Inntil nå er der god reaksjon blant vår tidligere brukere på dette. Det setter meg som friluftselsker i et etisk dilemma. Jeg ønsker jo absolut ikke at bidra til økt forbruk av friluftsutstyr - men jeg ønsker samtidig å skape en bæredyktig forretning. Endemålet er at kjøp/salg av brukt utstyr en dag blir inkludert som funksjon på Gearchecker. Seeren skal få en pris-sammenligning av Youtuberens utstyr, men det første som ses er hvor man kan kjøpe det brukt. Jeg er dansk men bosat på 5. år i Tromsø. Beklager det norsk/danske. Siter
Marcus Andersen Skrevet 7. februar Forfatter Skrevet 7. februar 59 minutes ago, GrendelRaptor8 said: Jeg faller nok (dessverre) utenfor målgruppen for denne type app'er da jeg selv ikke har smarttelefon, men jeg tenkte jeg uansett bare ville gi en tilbakemelding. Takk for dit lange og konstruktive svar, @GrendelRaptor8. Du trenger ikke å laste ned en app - du kan også se nettversjonen av en utstyrsliste her: https://www.gearchecker.io/gearlist/snowkiting-tromso-marcus-andersen Vi har brukt 1 år på å utvikle Gearchecker og det er alt, alt for lang tid. Vi har en masse funksjoner som er super cool, men som ingen bruker. Selvom jeg har en bachelor i Innovasjon, hvor vi netopp lærte viktigheten i en simple MVP, så må jeg indrømme at jeg er faldet rett i fælden. Det er skummelt å vise markedet noe halvfærdigt! Men selv hvis Gearchecker (høyst sannsynlig) ikke blir til "the next big thing", så har vi lært en masse og har haft det morsomt med å utvikle vår egen plattform. Setter stor pris på dine råd videre. 1 Siter
Tessatroll Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Har vore ein rask tur innom. Eg får umiddelbart følelsen av å komme inn i ein nettbutikk. No har eg stort sett kontroll på eigne utstyrsliste, men om eg var heilt ny i noko og ville hatt ei pakkeliste, trur eg google ville vore meir nærliggande for meg å bruke enn denne plattformen. Heile konseptet der pakkelista er brakt på vareform byr meg personleg i mot. Eg likar pakkelister som seier "tjukk lue", "tynn lue" osv. Denne "vareforma" som de har valt gir meg ei kjensle av mange agendaer, som ikkje nødvendigvis er kommunisert. Dersom eg tilfeldigvis ramla innom denne sida, og ikkje fulgte lenkje frå dette forumet, ville eg synes sida var ullen, og raskt gått ut at... Nett slik eg gjer når eg kjem inn på sider som tydeleg har mange forbindelsar til butikkar/leverandørar, men som ikkje er ein butikk. Dette er brukaropplevinga til ei som IKKJE kan noko om YouTube, marknad, kommunikasjon, plattformer osv osv, men til ei nokså ordinær voksen dame som likar å vite kva eg har med å gjere. 5 1 Siter
Marcus Andersen Skrevet 7. februar Forfatter Skrevet 7. februar 9 minutes ago, Tessatroll said: Har vore ein rask tur innom. Eg får umiddelbart følelsen av å komme inn i ein nettbutikk. No har eg stort sett kontroll på eigne utstyrsliste, men om eg var heilt ny i noko og ville hatt ei pakkeliste, trur eg google ville vore meir nærliggande for meg å bruke enn denne plattformen. Heile konseptet der pakkelista er brakt på vareform byr meg personleg i mot. Eg likar pakkelister som seier "tjukk lue", "tynn lue" osv. Denne "vareforma" som de har valt gir meg ei kjensle av mange agendaer, som ikkje nødvendigvis er kommunisert. Dersom eg tilfeldigvis ramla innom denne sida, og ikkje fulgte lenkje frå dette forumet, ville eg synes sida var ullen, og raskt gått ut at... Nett slik eg gjer når eg kjem inn på sider som tydeleg har mange forbindelsar til butikkar/leverandørar, men som ikkje er ein butikk. Dette er brukaropplevinga til ei som IKKJE kan noko om YouTube, marknad, kommunikasjon, plattformer osv osv, men til ei nokså ordinær voksen dame som likar å vite kva eg har med å gjere. Det var akkurat denne form for ærlige feedback som jeg søkte. Tusen takk for å kommentere, @Tessatroll. Jeg kunne være interessert i å høre hvordan du mener man kan forbedre de eksisterende pakkelister på nettet? Siter
Bryggekar Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Jeg tror vi som bruker Fjellforum ikke er i målgruppen for dette produktet. Når det gjelder dette med vekt, så er produsentenes påstander ofte feil. Så de fleste som bryr seg om nøyaktig vekt, vil foretrekke å veie ting selv og notere hva ting veier (det ser du også som en sterk trend på YouTube). Ellers er jeg enig med Tessatroll i at dette ser mer ut som en salgsplattform enn en informasjonstjeneste, og for oss som allerede er gira på tur, så eksisterer rett og slett ikke behovet. Vi vet hva vi trenger/ønsker lenge før vi begynner å se på pris og tilgjengelighet. Det finnes sikkert et marked for dette, men vi som allerede er erfarne friluftsfolk, er ikke det markedet. Og når det kommer til hvorvidt det er uansvarlig å ikke opplyse om at listene ikke er komplette, så kan dere selvsagt mene hva dere vil om det. Men det kan jeg også, og jeg mener at det er svært uansvarlig. Skal du først tilby pakkelister, må du gjøre det skikkelig. 1 Siter
+Espen Ørud Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar (endret) Grunnen til at de fleste av oss som tenker litt på hva utstyret i sekken veier til sammen har veid det selv og har egne excelark er hovedutfordringen dere kommer til å få når dere skal inkludere vekt. Det er så mange eksempler på at oppgitt vekt for et produkt i nettbutikk ikke stemmer med faktisk vekt. Derfor veier vi selv. For mange produkter i turkategorien er produktet delt opp i enheter. Og man kan selv velge hvilke av disse som er med på hver enkelt tur. F.eks telt. For flere telt og lavvoer har jeg typisk pakkeliste delt opp i: Stenger/sommerplugger/vinterplugger/innertelt/yttertelt. Fordi det er varierende hva man har med. Pga dette vil dere aldri få velfungerende sider/lister ved automatisk uthenting av vekt. Pakkeliste har 2 hovedfunksjoner: 1. Sørg for at du ikke glemmer noe viktig 2. Sjekk hvilke vekt du må bære/trekke Sånn jeg opplever det har dere ingen av de 2 hovedfunksjonene en pakkeliste skal dekke. Det dere har er derfor et helt annet produkt som ikke har noe med pakkeliste for tur å gjøre. Det dere har er et prisjaktverktøy for den lille delen av kommersiell handel som dreier seg om turutstyr. Dersom det er pakkeliste dere ønsker å lage har dere begynt i feil ende. (Foruten å ha arbeid som dreier seg å finne feil og logiske brister har jeg også en del erfaring med logistikk og sortering av mengdeinfo, bygging og drifting av nettsider og er ofte på tur. Har også en innbygget trang til å si fra straks man ser logiske feil som man sjelden klarer å fortrenge) Endret 7. februar av Espen Ørud 4 Siter
+ryback Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar (endret) Bryggekar skrev (3 timer siden): Og når det kommer til hvorvidt det er uansvarlig å ikke opplyse om at listene ikke er komplette, så kan dere selvsagt mene hva dere vil om det. Men det kan jeg også, og jeg mener at det er svært uansvarlig. Skal du først tilby pakkelister, må du gjøre det skikkelig. Jeg mener i utgangspunktet at folk må ta ansvar for hva de har med seg på tur og ikke skylde på andre, men når dette er "pitchen" til nettsiden er dette så er jeg enig i kritikken: Confused about which gear you need? Don't let uncertainty hold you back. Gearchecker shows you gear lists from experienced adventurers, so you can save time on your research and head outside with confidence. Eksempel-listen for skitur på Hardangervidda inneholder hverken spade, telt eller fyrstikker(e.l) og er med andre ord ikke til å stole på. Endret 7. februar av ryback 2 2 Siter
Marcus Andersen Skrevet 7. februar Forfatter Skrevet 7. februar 10 minutes ago, Espen Ørud said: Det dere har er derfor et helt annet produkt som ikke har noe med pakkeliste for tur å gjøre. Det dere har er et prisjaktverktøy for den lille delen av kommersiell handel som dreier seg om turutstyr. Dersom det er pakkeliste dere ønsker å lage har dere begynt i feil ende. Takk for din tilbakemelding, @Espen Ørud. Jeg tror at jeg skulle ha spesifisert at Gearchecker ikke er en pakkeliste men en samling av utstyrslister. Jeg gikk selv Pacific Crest Trail i USA. Jeg brukte lang tid på å søke opp hvilket telt, sekk, sko osv. som jeg burde ha med (fordi jeg aldrig hadde vandret i USA før). Det jeg har opplevd er at problemet (for begynnere) er det samme uanset om det er vandring, klatring, ski osv. Det som Gearchecker er utviklet til er å kunne søke opp "Hiking" eller "Pacific Crest Trail" og enkelt kunne se HVAD andre folk har brukt, sammenligne med lignende produkter (som også er blitt brukt på Pacific Crest Trail) og se hvor man kan kjøpe det. Jeg har lært mye fra feedbacken på dette forum og er veldig taknemmelig. Den største lærdom er nok at målgruppen er begynnere og ikke erfarne fjellfolk /Marcus 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.