Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med dampsperre i sovepose? Har sett at noen bruker Helsport cover zip innerst, dette er kanskje ikke veldig behagelig, men kanskje en vanesak? Hvis jeg har en lakenpose innenfor vil vel den bli gjennomvåt, da blir jo poenget borte.

Jeg tenkte RAB 600 innerst, så Bergans sommerpose, så Helsport Alta, alt ettersom hvor kaldt det er. Tar med alle tre. (Tur på Hardangervidda, mars måned.)

Tanker/innspill?

Annonse
Skrevet

Jeg bruker en Western Mountaineering Hotsac VBL. Synes ikke det blir klamt i det hele tatt. Tar på Bergans Microlight jakke+bukse og beholder det øvrige jeg sov med på under morgenrutine. Da tørker det jeg har på meg om det skulle være litt klamt. Bruker også Microlight til småturer ut av teltet, for å slippe å ta på rustningen hver gang.

Øvrig system: Western Mountaineering Antelope GWS og Hailite overbag pro utenpå. Har sovet i det ned mot -30.

• Liker 1
Skrevet
Omnilite skrev (9 minutter siden):

Jeg bruker en Western Mountaineering Hotsac VBL. Synes ikke det blir klamt i det hele tatt. Tar på Bergans Microlight jakke+bukse og beholder det øvrige jeg sov med på under morgenrutine. Da tørker det jeg har på meg om det skulle være litt klamt. Bruker også Microlight til småturer ut av teltet, for å slippe å ta på rustningen hver gang.

Øvrig system: Western Mountaineering Antelope GWS og Hailite overbag pro utenpå. Har sovet i det ned mot -30.

Ser ut som en bra løsning det der! Og liten vekt, hele sovesystemet ditt er litt over et par kg, hvis jeg ikke har blingsa helt. 

Skrevet
thomas christensen skrev (12 minutter siden):

Ser ut som en bra løsning det der! Og liten vekt, hele sovesystemet ditt er litt over et par kg, hvis jeg ikke har blingsa helt. 

Ja ikke så ille: Hotsac VBL 168g, Antelope GWS 1275g og Overbag Pro 1064g gir 2507g.

Bruker Downmat 9LW 1250g og Bamse (Bergans extreme) 695g som blir 1945g

Alternativt Thermarest neoair Xtherm large 570g og Mammut Alpine mat ul 135g om jeg vil slanke vekta på liggeunderlag til 705g.

Antelope GWS fungerer også fint uten overbag hvis temperaturen ikke kryper for langt ned.

• Liker 1
Skrevet (endret)
thomas christensen skrev (1 time siden):

Noen som har erfaring med dampsperre i sovepose? Har sett at noen bruker Helsport cover zip innerst, dette er kanskje ikke veldig behagelig, men kanskje en vanesak? Hvis jeg har en lakenpose innenfor vil vel den bli gjennomvåt, da blir jo poenget borte.

Jeg tenkte RAB 600 innerst, så Bergans sommerpose, så Helsport Alta, alt ettersom hvor kaldt det er. Tar med alle tre. (Tur på Hardangervidda, mars måned.)

Tanker/innspill?

Mange tråder om dette her inne. Det er vel kun i ekstremt fuktige forhold på nordpolen dette trengs. De som krysser grønland, svalbard, etc. bruker ikke dette - er mitt intrykk.

En uke på hardangervidda er i hvert fall langt utenfor forhold hvor man trenger slikt.

Jeg bruker gjerne en lakenpose av bomull på utsiden av posen, denne tar det meste av fukten. Innvendig i posen har jeg på ulltøy, evt. mer klær/dunjakke om det er veldig kaldt. Dette vil også spare posen for fukt, da klærne er med ut av posen etter natten.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.