Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på let etter farkost for meg og bikkja på tur og er veldig usikker på om jeg skal velge ally, packraft eller en eller annen kajakk.. Den firbente er en labrador på snaue 37kg og han tar jo litt plass da. Han er vant til kano og oppfører seg stort sett når vi er på vannet.

Bruksområde er mest i små innsjøer og elver på Østlandet (rolige elver uten nevneverdig med stryk osv) og det blir stort sett dags- og helge-turer med meg og bikkja (og bagasje).

Jeg har vurdert ally 17.3 og Femund Twin 350 packraft. Sistnevnte er 217cm innvendig og det bør jo kanskje funke med bikkja foran og sekken++ bak.

Jeg har aldri vært i kano aleine, og heller aldri i en ally så jeg vet egentlig ikke hvordan det fungerer solo.. Har dog lest her at det skal gå greit? 

Noen som har noe erfaring med tilsvarende, altså en person med litt stor hund? Evt synspunkter på om den Femund Twin kan funke til denne bruken? Ser de har en dog utgave også men den er en god del mindre. Jeg kan ikke ha bikkja liggende oppå beina mine eller sekk, det ser jeg for meg funker dårlig..

Annonse
Skrevet

Kjøpte kano i fjor etter å ha vert i gjennom flere packrafter, det er en absolutt drøm i forhold.

Packraft brukes kun hvis jeg må gå langt men da skal det mye til før jeg gidder å ta det med.

Jeg ville ha tenkt på Ally 13.7 i stedet, 13.7 fot er allerede en lang kano, ingen grunn til å ha ekstra vekt med en enkelt person+hund.

Selv padler jeg i en 12 fot som jeg har bygget om litt for solobruk. Veldig fornøyd med det.

Har også vurder innkjøp av spesialistkano på sikt, men det blir i tillegg til den jeg allerede har. Det finnes kanoer som er helt nede i 7-9 kg som er laget i karbonfiberkompositter men de er dyre og selges skjelden i Norge. Da blir det mindre stress om man skal bære langt.

Men i det store og hele er jeg megafornøyd med min 12 fots kano. Til våren skal interiøret bygges om enda en gang for å få den enda bedre.

Skrevet

Ok. Hvorfor unngår du packraften? Komfort? Hastighet?

Jeg så på ally 15 først, men leste at den ikke var noe særlig så det var derfor jeg havna på 17. Regner med ally 13 er en eldre modell da den ikke finnes på nettsidene til bergans.. Kan bli litt vanskelig å få tak i noe brukbart da kanskje.

Vekt er klart viktig, men jeg bærer ikke ofte kano, samtidig må jeg kunne håndtere den alene av og på bil osv uten å ripe lakken :D

Skrevet
3 minutes ago, nem said:

Ok. Hvorfor unngår du packraften? Komfort? Hastighet?

Begge deler, packraft er et latterlig dårlig produkt hvis du sammenligner med andre båter.

Men det har sin plass og den plassen er utelukkende der hvor andre båter ikke er et reelt alternativ..🙄 

Hvis man feks går i fjellet kan packraft åpne opp snarveier.

Hvis man ødelegger et kne så kan det være en fiskeplatform. Det var derfor jeg kjøpte mine.

Men for min del hadde jeg heller padlet 100 km i kano enn 5 km i motvind i en packraft... 🙄 jeg kan ikke understreke det nok, de er latterlig dårlige, men allikevel fantastiske der man ikke har andre alternativ.

Jeg padler forøvrig kanoen min med 260 cm kajakk åre i stedet for kano åre, liker det mye bedre.

Skrevet

Aha ja, jeg kunne vel kanskje tenkt meg det. Men så er det folk som sier at det funker greit også. Jaggu ikke lett å gjøre seg opp en mening uten å teste selv. Men høres iallefall ut som om en ally vil være det rette valget for meg egentlig.

Den dekker alle tenkelige bruksområder og jeg trenger ikke tenke på at det ikke er plass til alt rælet jeg finner på å dra med meg :) 

Skrevet
9 minutes ago, nem said:

Aha ja, jeg kunne vel kanskje tenkt meg det. Men så er det folk som sier at det funker greit også. Jaggu ikke lett å gjøre seg opp en mening uten å teste selv. Men høres iallefall ut som om en ally vil være det rette valget for meg egentlig.

Den dekker alle tenkelige bruksområder og jeg trenger ikke tenke på at det ikke er plass til alt rælet jeg finner på å dra med meg :) 

Ja om du ønsker noe sammenleggbart er Ally best men hvis ikke ville jeg ha sett på Sportspal 12. Veldig fornøyd med den. Litt lettere enn en Ally 12 og man har muligheten til å gjøre som jeg har gjort å bygge den om litt.. 

IMG_1154.thumb.jpeg.95fa9365af46e611a6e529b7bb6e4f42.jpegIMG_1075.thumb.jpeg.c18d596bb7aac2201cc73261c05b28cd.jpeg

Som jeg allerede nevnte skal den bygges om litt til. Skal ha bedre mulighet for å oppbevare ting på siden av stolen, bort med dem grønne stangen med mer.

IMG_1042.thumb.jpeg.638a39f59efa78cd07fcd16d07ddd247.jpeg

Den er i all hovedsak ekstremt lik på en Ally men forskjellen er at den er aluminium i stedet for presenning.

Skrevet

Den så ganske snerten ut den ja. Blir jo hakket rimeligere enn en ally, men samtidig lett nok å håndtere som du skriver.

Absolutt interessant det ja. Liker setet ditt, slipper stiv rygg og tresmak i ræva etter noen timer på vannet der regner jeg med :) 

Skrevet

Jeg trives veldig godt i packraft, og anbefaler gjerne det. Padler selvsagt ikke like lett som en slankere farkost, og fanger gjerne motvind. Packraft kan du bruke på steder du ikke kommer til med kano, feks mindre elver som krever manøvrering mellom stener og som kan være grunne.

Har du Bua i nærheten, så har de gjerne både kano og packraft til utlån, så kan du jo prøve begge deler og gjøre deg opp egen mening, det er jo dine behov som skal dekkes. Det er ikke sikkert de har så lang packraft som du ønsker, men det er en billig test.

Skrevet (endret)
1 hour ago, nem said:

Den så ganske snerten ut den ja. Blir jo hakket rimeligere enn en ally, men samtidig lett nok å håndtere som du skriver.

Absolutt interessant det ja. Liker setet ditt, slipper stiv rygg og tresmak i ræva etter noen timer på vannet der regner jeg med :) 

Ligger sannsynligvis for 9000 til våren, var det jeg betalte. :) Setet er fra biltema. 

Planen er å bygge den om til våren slik at jeg kan snu setet ved behov, da er det solokano når jeg ønsker det, og tomanns hvis jeg snur setet.. : )

Samtidig skal det på plass plenty av stangholdere og noen gode bokser på siden av setet. Blir lagt ut noe etter hvert når jeg kommer i gang med prosjektet.

Endret av Gabs88
  • Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.